Groupon onaantrekkelijke deal voor beleggers

De beursgang van Groupon is geen aantrekkelijke Deal van de Dag voor beleggers, aldus Morningstar-analist Rick Summer.

Maarten van der Pas 24 oktober, 2011 | 16:06
Facebook Twitter LinkedIn

Groupon wil nu beleggers interesseren met een aantrekkelijke Deal van de Dag. De advertentiesite heeft zijn –langverwachte- beursgang gepland op 3 november en de koers van het aandeel zal tussen 16 en 18 dollar liggen. Daarmee zou Groupon tussen 10.1 en 10.4 miljard dollar waard zijn. Deze waardering is flink lager dan de 20 miljard dollar die eerder dit jaar circuleerde.

Hoge uitgaven
Morningstar heeft een aantal bedenkingen bij Groupon en vindt dat beleggers dit aanbod van de beursgang aan zich voorbij moeten laten gaan. Het verkoopmodel biedt weinig schaalvoordeel. Groupon is de grootste aanbieder van lokale kortingsbonnen en zijn groei in abonnees die de dagelijkse e-mail met voordeelvouchers ontvangen, daadwerkelijke klanten van de vouchers, adverteerders en omzet is niets anders dan ontzagwekkend (Morningstar schat dat de omzet meer dan vervijfvoudigd tot ongeveer 2 miljard dollar in 2011). Maar de onderneming is niet in staat geweest om winstgevend te worden en de uitgaven nemen naar verhouding nog steeds meer toe dan de omzet.

“Ik ben in het bijzonder bezorgd over Groupon’s  SG&A-uitgaven (algemene uitgaven (general) en uitgaven voor verkoop (sales) and administratie (administrative))”, licht Morningstar-analist Rick Summer toe. “Deze SG&A-uitgaven maken een disproportioneel deel uit van de totale kosten van de onderneming. Ik verwacht dat dit jaar de SG&A-uitgaven nog steeds 50 procent van de verwachte omzet uitmaken, ondanks de aanzienlijke stijging van de top-line groei.”

De reden dat de kosten niet afnemen bij meer omzet is dat elke deal van Groupon een bepaald minimum aan mankracht vereist. Zo moet elke deal die is verkocht worden onderhandeld, gesloten en verwerkt. Daarbij heeft Groupon 400 redacteuren in dienst die wervende teksten schrijven bij elke advertentie om consumenten te lokken. Of een deal nu duizend of tienduizend dollar oplevert deze handelingen moeten altijd worden verricht. Een toename in deals en lokale adverteerders vereist eenzelfde groei in personeel. Summer: “Ik verwacht niet dat de verhouding uitgaven-omzet verbetert.”

Kopiëren
Hierbij komt nog, dat Groupon’s businessmodel gemakkelijk gekopieerd kan worden door concurrenten. “Groupon is voornamelijk  een lokaal e-mail marketingbureau dat hoopt zich te kunnen transformeren in een lokaal advertentie powerhouse”, stelt analist Summer. “Maar concurrenten als Google Offers, Amazon Local, LivingSocial, Travelzoo Local en OpenTable hebben ook dagelijkse aanbiedingen gelanceerd en kunnen de positie die Groupon najaagt ook bereiken. Groupon heeft weliswaar een sterke merknaam opgebouwd, maar ik zou niet weten waarom adverteerders niet naar concurrenten stappen, vooral als ze daar een betere service of gunstiger voorwaarden krijgen.”

Groupon heeft in ogen van Morningstar geen concurrentievoorsprong. Adverteerders en klanten kunnen gemakkelijk voor een concurrent kiezen. Dat gaat niet gepaard met hoge kosten. En omdat afnemers vrijuit kunnen kiezen tussen concurrenten is ook geen sprake van een ‘netwerkeffect’ waarbij Groupon de enige schakel tussen lokale adverteerders en consumenten is.  Groupon heeft ook geen kostenvoordeel. Hierboven is al uiteengezet dat elke deal arbeidsintensief is.

Risico’s
Morningstar ziet aanzienlijke risico’s bij de waardering van Groupon. Zo is de omzetgroei erg afhankelijk van marketing en is Groupon niet winstgevend (heeft dat punt wel bijna bereikt). Een diepere waardering van het businessmodel is vereist voordat beleggers een investering kunnen overwegen.
Er is het gevaar van een grote veranderlijkheid in de winst. Er is momenteel geen businessmodel in de online wereld dat helemaal overeenkomt met dat van Groupon.  De verhouding omzetgroei-uitgaven is ongunstig en de kosten worden niet evenredig lager bij een omzetgroei.
De groeimogelijkheden voor Groupon zijn op zijn best onduidelijk. Veranderingen in de gemiddelde prijs van een kortingsbon, het aantal aankopen dat elke klant doet en onzekere opbrengsten voor de adverteerders verminderen de groei van de onderneming.

Waardering
Met Morningstar’s DCF-model (discounted cash flow model) komt Summer op een voorlopige waardering voor Groupon van 5 miljard dollar. Dat is ongeveer 2,7 keer de omzet in 2011 en een koers van 8 euro per aandeel.  Daarmee zit hij flink lager dan de koers van 16-18 dollar waarvan Groupon uitgaat. Summer: “Ik verwacht niet dat Groupon eerder dan 2013 een operationele winst laat zien. Ik verwacht ook maar een kleine verbetering van de SG&A-uitgaven en verkoopkosten. Groupon genereert cash flow door betalingen van consumenten en de adverteerders pas later te ui te keren. Maar aanzienlijke veranderingen in deze cash conversiecyclus zal mijn waardering  met niet minder dan 30 procent verlagen, zelfs wanneer de winstgevendheid van de totale activiteiten gelijk blijft. Een grotere marge voor lokale adverteerders is zeer nadelig voor Groupon. Als adverteerders een pay out ratio van 70 procent eisen, dan geloof ik niet dat Groupon winstgevend kan zijn zonder zijn businessmodel te veranderen.”

Het voorlopige waarderingsmodel van Morningstar gaat uit van een omzetgroei voor Groupon van 500 procent in 2011, gevolgd door een groei van 53 procent is 2012 en 25 procent in 2013. Deze schatting is gebaseerd op een blijvende winstgevendheid van de bestaande locaties, geografische expansie en nieuwe productcategorieën. Gezien de onzekerheden die aan dit model zijn verbonden voorziet Morningstar een wijde bandbreedte voor de activiteiten van Groupon. De verwachting gaat uit van winstgevendheid in 2013 met een operationele marge die op lange termijn stabiliseert op net boven 6 procent.
Samengevat ziet Summer teveel onzekerheden en risico rond Groupon om de beursgang als een aantrekkelijke aanbod voor beleggers te zien.


Lees over de beursgang van LinkedIn eerder dit jaar "LinkedIn: goede onderneming, waanzinnige waardering".

Google is Morningstar's enige aanbevolen internetaandeel. Lees het Aandelenrapport Google.

Begin deze maand publiceerde Morningstar een special over beleggen in technologie (internetondernemingen maar ook producenten van halfgeleiders en toeleveranciers van de chipindustrie). Het bevat onder meer een artikel over de financiële hype rond Facebook, LinkedIn, Groupon en Twitter. Download deze publicatie hier.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten