Heinz-deal Warren Buffett is aantrekkelijk en roept vragen op

De overname van Heinz is fanatastisch voor zijn aandeelhouders, maar vanuit het perspectief van de aandeelhouders van Berkshire Hathaway roepen de aard van de deal en de waardering van Heinz vragen op.

Maarten van der Pas 18 februari, 2013 | 11:36
Facebook Twitter LinkedIn

Bij Morningstar hebben we grote bewondering voor Warren Buffet. Net als hem zien we ons als echte waardebeleggers en niet voor niets is de superbelegger één van Morningstar’s Ultimate Stock-Pickers, beleggers die zich onderscheiden met hun visie en rendement en die Morningstar als inspiratiebron beschouwt. Als Buffet met zijn Berkshire Hathaway de grootste overname in de levensmiddelenindustrie ooit doet – de acquisitie van Heinz voor USD 28 miljard – is dat dus het nader bekijken waard.

De Heinz-deal is een klassieke investering van Warren Buffett. De superbelegger staat erom bekend dat hij alleen investeert in ondernemingen waarvan hij het business model en de producten begrijpt. Dat is de reden waarom hij met zijn investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway niet meegaat in hypes en bijvoorbeeld de technologiesector vrijwel links laat liggen. Voedingsmiddelenproducent Heinz, vooral bekend van zijn ketchup maar ook maker van maaltijden, snacks en babyvoeding, past in het rijtje consumentenproducten als Coca-Cola en Gillette (Procter & Gamble) die al een plek in de beleggingsportefeuille van Buffett hebben gevonden.

Welbesteed
De aandeelhouders van Heinz krijgen in de voorgenomen overname USD 72,50 per aandeel in contanten. De acquisitie wordt onder meer gefinancierd door contante middelen van Berkshire Hathaway en 3G en via leningen van JPMorgan Chase en Wells Fargo. Volgens Buffett zijn Berkshire Hathaway en 3G gelijkwaardige partners in de overname.

“Mijn eerste reactie op de deal, waarbij Berkshire samen optrekt met een private equity onderneming, is dat Buffett opnieuw zijn naam en kapitaal leent aan een transactie in ruil voor een iets hoger rendement, in dit geval preferente aandelen met een coupon van 9 procent”, zegt Morningstar-analist Greggory Warren die Berkshire Hathaway volgt.

Warren is ietwat bezorgd over de waardering van 12 keer Morningstar’s aangepaste EBITDA voor Heinz voor fiscaal jaar 2014 en de analist zegt meer details van de deal nodig te hebben om de volledige impact ervan op Berkshire te kunnen bepalen. “Maar Berkshire begon 2013 met USD 40 miljard in kas die vrijwel niets oplevert dus een deal waarin tweederde van de investering gegarandeerd 9 procent rendeert is welbesteed geld”, kan Warren al wel vaststellen.

Fantastische deal
Afgaand op de premie die Berkshire Hathaway en 3G bereid zijn om te betalen, spreekt Morningstar-analist Erin Lash van een “fantastische deal voor de aandeelhouders van Heinz.” Zij volgt de voedingsmiddelenindustrie en is minder gereserveerd over de overname dan collega Warren. Het bod van USD 72,50 per aandeel bevat een premie van bijna 30 procent ten opzichte van Lash’ -oude- fair value van Heinz van USD 56,00 per aandeel (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom) en een premie van 20 procent ten opzichte van de slotkoers vorige week woensdag (de dag voordat de overname bekend werd gemaakt).

Lash: “De overname waardeert Heinz iets boven 12 keer mijn schatting van de aangepaste EBITDA voor het fiscale jaar 2014 en dat is ruwweg in lijn met de multiples bij andere recente overnames van producenten van verpakte levensmiddelen.

Morningstar ziet Heinz –de meeste globale Amerikaanse producent van verpakte levensmiddelen- al lang als een onderneming die zijn brede concurrentievoordelen weet te handhaven door zijn expansieve wereldwijde schaal en de sterke merken in zijn herziene productenportefeuille. Dat resulteert in een narrow moat (kleine voorsprong op concurrenten). “Het lijkt erop dat Buffet onze visie deelt”, aldus Lash.

Het Heinz-merk, dat op een breed scala aan producten staat variërend van ketchup tot maaltijden en babyvoeding, is een wereldwijd powerhouse van USD 4,5 miljard en is goed voor ongeveer 40 procent van de totale omzet van de onderneming. De 15 grootste merken (die ieder per jaar USD 100 miljoen omzet genereren) nemen jaarlijks 70 procent van de omzet voor hun rekening. Heinz genereert bootladingen cash, de vrije kasstroom is de afgelopen vijf jaar jaarlijks gemiddeld bijna 10 procent van de omzetr- en Morningstar wedt dat Berkshire Hathaway dit erg aantrekkelijk vindt.

Concurrentievoorsprong
In onderstaande tabel staan de 15 grootste posities van Berkshire Hathaway en het lijstje staat vol met degelijke ondernemingen (klik voor vergroting). De meeste hebben volgens de analisten van Morningstar een ‘wide’ of ‘narrow moat’ (grote of kleine voorsprong op concurrenten en met die voorsprong beschermt de onderneming zijn toekomstige kasstroom).

Overigens zijn maar drie ondernemingen –Wells Fargo, US Bancorp en General Motors in ogen van Morningstar momenteel aantrekkelijk gewaardeerd. Zij noteren 4 of 5 sterren op een schaal van 1 tot en met 5 waarbij 1 ster staat voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd.
Voor de volledigheid is Heinz ook opgenomen, maar de overname wordt naar verwachting in het derde kwartaal afgerond.




Lees de analyses van Wells Fargo, Coca-Cola, IBM, Procter & Gamble en Berkshire Hathaway. 

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Berkshire Hathaway Inc Class A613.420,00 USD-0,29Rating
Berkshire Hathaway Inc Class B405,95 USD-0,68Rating

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten