Verbeter de wereld, begin met beleggen

Via de Triodos Bank naar Fred in een strenggelovig dorp, naar een frauderende hedge fund manager, naar Gordon Gekko. Voor beleggers die van film houden en voor filmliefhebbers die willen beleggen.

Maarten van der Pas 21 februari, 2013 | 14:46
Facebook Twitter LinkedIn

Ik werd deze week in een filmhuis verrast door een commercial. In afwachting van de hoofdfilm vroeg een voice over prikkelend: “Hoe zie jij de wereld voor je?” Ik keek ondertussen naar portretten van gewone mensen in een park, in zachte, zonnige kleuren gefilmd. En verder ging de stem. “Jij mag het zeggen. Want de macht is niet meer aan groot.” Nu spatte tegen een achtergrond van kantoren een zeepbel uiteen. “De kracht is aan klein. En nu is het moment om die te gebruiken. Tijd om een verschil te maken. Tijd om te beleggen.”

De commercial greep mijn aandacht nog steviger vast. Dat verwachtte ik niet, bij een art house movie reclame voor beleggen. “Dat had je niet gedacht hè?”, daagde de voice over uit. Nee, inderdaad niet. “Dat jij een belegger zou kunnen zijn.” Dat ben ik al en ik schrijf er zelfs over. Maar wat doet beleggen in deze weinig zakelijke omgeving, vroeg ik me af. En wat een opmerkelijk reclamefilmpje dat in vorm en inhoud sterk afwijkt van de clichébeelden van de financiële wereld: geen snelle montage van beurshandelaren met opgestroopte hemdsmouwen achter handelsschermen en torens van staal en glas.

Veranderen
Veel tijd om na te denken had ik niet, want daar kwam het antwoord al: “Volgens ons gaat beleggen niet alleen over geld verdienen… maar vooral over mensen die hun nek uitsteken. Die iets willen veranderen in de wereld.” Nu werden de beelden meer herkenbaar. Een ticker tape draaide door het beeld. In groen en rood echter geen stijgende of dalende beurskoersen maar begrippen als happiness, care, fair trade, honesty (in groen uiteraard) en greed, selfishness en poverty (vanzelfsprekend in rood). “De vraag aan jou is dus: wat wil je veranderen?”

Voordat ik een antwoord paraat had, werden er al suggesties gedaan: “Schone energie? Meer ruimte voor cultuur? Bijvoorbeeld eerlijker voedsel in de winkel? Laat ons weten wat jou bezighoudt op watwiljeveranderen.nl. Dan vertellen wij hoe je met beleggen echts iets in beweging kunt zetten.” Na eerst te verrassen wist de commercial nu spanning op te bouwen. Wie zijn “wij”? Met de pay off kwam de financiële aap uit de mouw: “Volg je hart. Gebruik je hoofd. Triodos Bank.” Ik had het kunnen weten. Ik kan me ook voorstellen dat deze boodschap ingang vindt bij dit type filmpubliek. Bij Verliefd op Ibiza of Uhsi must marry zou het als een tang op een varken slaan. Een dappere poging van Triodos Bank om beleggen te promoten. Daarover later meer.

Matterhorn
De hoofdfilm Matterhorn begon (Aanrader! Net als Verliefd en Uhsi ook van Nederlandse regie maar dan wel een cinematografisch hoogstandje). Wonderlijk past de Triodos-commercial bij deze film. Matterhorn gaat over Fred die in een klein, strenggelovig dorpje een eenzaam bestaan leidt. Zijn vrouw is overleden en hij heeft geen contact meer met zijn homoseksuele zoon. Het enige wat hij nog doet is leven volgens de klok en naar de kerk gaan. Als er in het dorp plotseling een vreemdeling opduikt, brengt een ontmoeting met deze man weer kleur in Fred´s leven.

In Matterhorn gaat het ook over veranderen. Fred’s leven verandert, maar dat overkomt hem meer dan dat hij er bewust mee bezig is. Hoewel, hij steekt wel zijn nek uit door een vreemde man onderdak te bieden en de kerkgang op zondag eens over te slaan. Zijn godvrezende dorpsgenoten accepteren dat niet. Fred gaat overigens niet beleggen. Hij is meer het type van zijn spaargeld veilig opgeborgen in een geldkistje in de buffetkast en het sleuteltje daarvan verstopt achter de klok aan de muur.

In relatief korte tijd zijn er twee campagnes gestart om de Nederlander aan het beleggen te krijgen. Triodos Bank appelleert daarbij aan het gevoel om te werken aan een betere wereld en om anders te durven zijn. Dat kan uiteraard ook zonder te beleggen. ING zet acteur Thom Hoffman en zwemster Ranomi Kromowidjojo in om beleggen aansprekender en begrijpelijker te maken en richt zich op mensen in verschillende fasen van hun leven. Twee strategieën die aansporen om te beleggen en proberen de particuliere belegger voor zich te winnen. Dat zal niet meevallen in een tijd waarin Nederlanders tegen de klippen op sparen. Een knappe campagne die Nederlanders ervan weet te overtuigen hun geld juist niet langer op een spaarrekening weg te zetten tegen een lousy rente die de inflatie niet eens voorblijft.

Hedge fund manager
Na afloop bekeek ik de filmagenda en stuitte op Arbitrage, die binnenkort in de bioscoop komt. Richard Gere speelt in deze film de rijke hedge fund manager Robert Miller die met de administratie heeft geknoeid om het verlies op een verkeerde investering te verdoezelen. Hij staat op het punt om zijn fonds te verkopen en nog meer te cashen. Als hij een auto-ongeluk krijgt waarbij zijn minnares om komt moet Miller met leugens zichzelf en zijn zakenimperium overeind zien te houden.

In de trailer van deze financiële thriller wel stijlvolle villa’s, dure auto’s, private jets, Manhattan en alles wat met het snelle geld wordt geassocieerd. En met de arrogante ondertitel: Power is the best alibi. Hier is de macht aan groot.

Zou de commercial van Triodos Bank ook voorafgaand aan Arbitrage worden vertoond? Een groter contrast is niet mogelijk. Misschien juist daarom wel. Triodos Bank staat voor alles waar de wereld in Arbitrage niet voor staat en andersom. Robert Miller is het type financiële tovenaar waaraan veel mensen sinds de financiële crisis een hekel hebben gekregen. Hij komt uit een wereld waar banken en verzekeraars met belastinggeld gered moeten worden. Dát is het momentum voor een bank als Triodos die anders wil zijn. Meer nog mensen dan mensen die de wereld duurzamer willen veranderen.

Voor de filmliefhebber tot slot nog een leuk feitje. Richard Gere gaat met Arbitrage in de herkansing voor financiële slechterik na een misser van jewelste. Ooit sloeg hij de rol af van Gordon “greed is good” Gekko in Wall Street.



Triodos Bank - Wat wil jij veranderen?

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten