Amerika kiest voor passief

In de Verenigde Staten stuurden beleggers afgelopen 12 maanden 70 procent (!) van de geldstromen naar ETFs en indexfondsen. Deze trend van meer beleggen in passieve beleggingsfondsen zal ook in Europa sterker worden.

San Lie 25 augustus, 2014 | 11:00
Facebook Twitter LinkedIn

Het valt niet te ontkennen dat Amerika in veel opzichten vooruitloopt op Europa, en dat 'we' met enige vertraging veel kopiëren van wat er aan de andere kant van de oceaan gebeurt.

Wat dat betreft mogen Europese fondshuizen hun borst nat maken. In de VS zien we namelijk dat beleggers al geruime tijd steeds meer ‘passief’ zijn gaan beleggen, oftewel vooral indexvolgers (ETFs, trackers en indexfondsen) kopen. Nu zult u misschien zeggen “dat wist ik al lang”, maar als ik u zeg dat in de VS in de laatste 12 maanden (tot eind juli) 70 procent (jawel: 70 procent!) van de geldstromen richting passieve beleggingsinstrumenten vloeide, dan valt u wellicht eventjes stil. Dit betekent dat slechts 30 procent naar actief beheerde fondsen stroomde, die een index niet volgen maar juist proberen te verslaan. In de VS staat het marktaandeel van de actieve fondshuizen dus erg onder druk.

Hoe anders is het vooralsnog in Europa. Een toenemend aantal beleggers in ons deel van de aardbol heeft wel eens van ETFs of indextrackers gehoord, maar men belegt er nog maar weinig in, aldus cijfers van Morningstar. Kijken we hier naar de laatste 12 maanden dan zien we dat slechts een kwart van de EUR 358 miljard aan belegd nieuw geld naar passieve instrumenten stroomde. De meeste Europese beleggers stappen nog steeds in actief beheerde fondsen.

Nu zijn er zeker verschillen tussen de VS en Europa aanwijsbaar, maar in mijn optiek zullen Europese beleggers op termijn het gedrag van hun Amerikaanse collega’s gaan volgen.

Is dat het einde van de actieve fondshuizen? Absoluut niet, zie ook daar de VS, waar goed beheerde fondsen nog steeds geld aantrekken. Maar het betekent wel dat deze ‘actieve’ fondshuizen zich eens heel goed achter de oren moeten krabben en zich actief moeten richten op die strategieën waar men echt goed en onderscheidend in is.


Deze column verscheen eerder in De Telegraaf.

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

San Lie  Head Of Research, Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten