Als u verder gaat op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op uw apparatuur. Lees meer over ons beleid rond cookies en welk soort cookies wij gebruiken door hier te klikken. Accepteer Cookies

De factor moat versus onzekerheid over mei 2016

Bij aandelen blijft de mate van concurrentievoordeel belangrijker dan de mate van onzekerheid rondom het betreffende bedrijf, blijkt uit de cijfers over de maand mei.

Fernando Luque 07 juni, 2016 | 9:19

Morningstar hanteert bij aandelenanalyse het begrip 'economic moat', ofwel concurrentievoordeel. Het hebben van aspecten waarmee een bedrijf de concurrentie kan verslaan is een belangrijke maatstaf bij het oordeel over een aandeel. Morningstar onderscheidt drie gradaties: 'wide moat', ofwel groot concurrentievoordeel, 'narrow', ofwel beperkt, en 'no moat', ofwel geen concurrentievoordeel.

Naast moat bekijkt Morningstar ook de mate van onzekerheid, ofwel uncertainty, rond een bedrijf. Doorgaans is moat een belangrijkere factor dan de onzekerheid. Dat blijkt ook in de maand mei weer het geval te zijn. Als we de ontwikkelingen in mei onder de loep nemen, dan zien we een veel grotere spreiding op basis van moat dan op basis van onzekerheid.

Zo zien we dat de waarderingsrange zich beweegt tussen een koers/fair value ratio van 0,95 voor bedrijven met wide moat tot 1,07 voor bedrijven die concurrentievoordeel ontberen.

Aan de andere kant zijn er slechts hele kleine verschillen tussen de waarderingen voor bedrijven met lage, gemiddelde of hoge onzekerheid. Deze range beweegt zich tussen 0,97 en 1,01. Kijken we verder in detail, dan zien we dat het segment narrow moat en high uncertainty de aantrekkelijkste waardering heeft met 0,88. In dit segment kunnen we bedrijven als BBVA, Credit Suisse, Millicom International Cellular, Telefonica en BMW noemen.

(klik op tabel voor vergroting)

Wat rendementen betreft vertoont de maand mei zo'n beetje hetzelfde beeld als de afgelopen 12 maanden, waarbij bedrijven die over een vorm van moat beschikken beter scoren dan de bedrijven die geen moat hebben (1,7% versus 0,1%).

In de laatste 12 maanden zijn deze verschillen zelfs nog groter voor bedrijven die 'wide moat' in combinatie met 'low uncertainty' hebben, zoals blijkt uit de volgende tabel:

(klik op tabel voor vergroting)

Van de bijna 240 bedrijven die Morningstar's Europese analistenteam volgt, zijn er maar weinig die zowel een 'wide moat' als een 'low uncertainty' hebben. Dat zijn Nestle, Novartis, Roche, Imperial Brands, Unilever en British American Tobacco.

Meer uitleg over Morningstar's begrip economic moat vindt u in deze video:

 

Lees meer over het Morningstar-begrip 'economic moat':

- De herrijzenis van bedrijven met een lage concurrentiekwaliteit

Fondsen met slotgrachten

Hoge kwaliteit of laag risico. Welke is belangrijker?

 

Denkt u alles te weten over beleggen? Klik hier om dat te bewijzen met de Morningstar Investing Mastermind Quiz.

Over de auteur Fernando Luque

Fernando Luque  es el Senior Financial Editor de www.morningstar.es