Apple verkopen dalen, maar zijn beter dan verwacht

Morningstar analisten raden beleggers aan om vooruit te kijken naar de iPhone 7 lancering in september, in plaats van te veel nadruk te leggen op de resultaten op korte termijn.

Robert van den Oever 01 augustus, 2016 | 14:42
Facebook Twitter LinkedIn

De jongste cijfers van Apple zijn niet zo slecht als aanvankelijk gevreesd door beleggers, en daardoor veerde het aandeel vorige week direct na de cijferpublicatie met 7% op. Maar ze waren niet bijzonder florissant, want de omzet in het kwartaal dat ultimo juni eindigde, kwam uit op 42,4 miljard dollar, een daling van 15% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Morningstar analisten raden beleggers nog steeds aan om uit te kijken naar de lancering van de iPhone 7 in september, in plaats van te veel nadruk te leggen op de korte termijn resultaten die betrekking hebben op producten die al een tijd meedraaien. Morningstar blijft vertrouwen houden in de ‘narrow moat’ rating en in de lange-termijn stelling dat het grootste deel van Apple's huidige iPhone-klanten ook zal kiezen voor toekomstige modellen van de iPhone, aldus Morningstar-analist Brian Colello. Hij blijft bij zijn fair value raming van 133 dollar voor het aandeel Apple en vindt het aandeel nog steeds een van de beste lange-termijn beleggingsideeën in de tech-sector.

iPhone SE lokt Android-gebruikers
De omzet van de iPhone beliep in het kwartaal 40,4 miljoen eenheden en dat betekent ook een daling van 15% jaar-op-jaar. Hoewel de gemiddelde winkelprijs van de iPhone met 10% daalde op jaarbasis, profiteerde Apple van gestegen verkoop van zijn goedkopere iPhone SE, omdat het naar eigen zeggen daar meer Android-gebruikers dan ooit tevoren tot een overstap heeft weten te bewegen, er van uitgaand dat voor die klanten eerdere iPhone-versies te duur waren.

De iPad omzet was een lichtpuntje, met een stijging van 7% jaar-op-jaar, terwijl de gemiddelde verkoopprijzen stegen met 18% dankzij een betere marge mix in de richting van de duurdere iPad Pro, die onlangs op de markt is gekomen.

Wat brengt de toekomst voor Apple?
Met het oog op de langere termijn zijn we nog steeds van mening dat de trage verkoop van de iPhone in de afgelopen kwartalen een gevolg is van het verlengen van de vervangingscyclus en niet van het verliezen van premium smartphone marktaandeel aan op Android-gebaseerde concurrenten.

Apple herhaalde dat het opwaarderingstarief voor de iPhone 6S lijkt op dat van de 5S twee jaar geleden, maar dat de vervangingscyclus voor de upgrade naar de iPhone 6 afwijkt, waarschijnlijk gestimuleerd door zowel de komst van een groot scherm op het apparaat als Apple's partnership met China Mobile. We denken nog steeds dat Apple een zekere mate van controle heeft over de vervangingscycli: een nieuwe, werkelijk innovatief apparaat kan leiden tot een sneller besluit voor vervanging van een ouder type , of vice versa.

Vervangingscyclus versnellen of niet?
Zo kijken we vooruit naar de iPhone 7 lancering op zoek naar signalen of die Apple's iPhone vervangingscyclus zal versnellen of dat die cyclus nog een jaar van vertraging tegemoet gaat. Maar dan nog, zelfs als de vervangingscycli op de huidige niveaus blijven, dan is Apples iPhone business nog altijd veerkrachtiger dan wat de markt nu inprijst.

Hoe dan ook, op een gegeven moment zullen klanten naar onze verwachting hun verouderende iPhones nog eerder vervangen door ofwel een iPhone 7 dit jaar of een nieuwe toestel uit najaar 2017, mogelijk iPhone 7S geheten, dan dat ze overstappen naar de platforms concurrenten.

Lees ook de uitgebreide analyse van Morningstar over Apple:

- Apple blijft de juiste keus voor de lange termijn

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten