Top-5 Sector Consumentensector: grote variëteit

De Morningstar categorie Aandelen Sector Consumenten bevat een grote variëteit aan actieve fondsen en ETF's. De rendementen van zeer specifieke sectorfondsen lopen sterk uiteen. Bij zulke volatiele fondsen speelt bovendien het 'behavioural' aspect een rol: het risico dat de belegger te laat is, zowel in opwaartse als in neerwaartse markten.

Jeffrey Schumacher, CFA 27 februari, 2017 | 9:01
Facebook Twitter LinkedIn

De Morningstar categorie Aandelen Sector Consumenten bevat een grote variëteit aan actieve fondsen en ETF's. De categorie bevat fondsen die zich zowel op dagelijkse consumentengoederen richten, als fondsen beleggen in cyclische consumentengoederen. Breder gespreide fondsen treffen we ook aan, terwijl vooral veel passieve fondsen beschikbaar zijn die zich richten op specifieke industrieën binnen de consumentensectoren. Daarnaast verschillen de fondsen van elkaar qua geografische focus.

Een voorbeeld van een breder gespreid consumentenfonds is Robeco Global Consumer Trends Equities. Dit thematisch beheerde fonds kent een gebalanceerde portefeuille die de resultante is van de drie hoofdtrends waarop wordt ingezet door beheerders Jack Neele en Richard Speetjens: Digital Consumer (34% van de portefeuille per januari 2017), Emerging Consumer (26% van de portefeuille) en Strong Brands (34% van de portefeuille). De eerste twee trends zijn wat cyclischer van aard, met beleggingen in bijvoorbeeld Alphabet, Facebook en Alibaba, terwijl beleggingen in de sterke merken zoals Nike en Visa de portefeuille een robuuster karakter moeten geven.

Het fonds onderscheidt zich in zijn categorie doordat het zich niet beperkt tot de traditionele consumentensectoren, maar ook belegt in bedrijven die volgens de traditionele sectorclassificatie gezien worden als technologiebedrijven die dus een sterke link hebben met consumenten. Het zorgt voor een uitgesproken groei-karakter van het fonds en kan de relatieve performance sterk beïnvloeden.

Zo realiseerde het fonds in 2013 een rendement van 33,44% tegenover een categoriegemiddelde van 16,45%, geholpen door een sterke performance van Facebook, ASOS, Amazon en LinkedIn. In 2014 werkte de onderscheidende elementen tegen het fonds vanwege sterke underperformance van onder andere ASOS en Lululemon. Het fonds heeft over de langere termijn prima resultaten voor beleggers gerealiseerd en heeft een Bronze rating.

Luxe-artikelen
In tegenstelling tot de brede aanpak van Robeco Global Consumer Trends Equities focust Julius Baer Luxury Brands Fund zich juist op de niche van luxe-artikelen. Het duo Andrea Gerst en Scilla Huang Sun hanteren een diepgaande analyse waarbij de voorkeur gaat naar marktleiders binnen het luxegoederen segment die een sterk merk voeren, producten van hoge kwaliteit verkopen en continu innoveren. Industrietrends en de algehele macro-economische ontwikkelingen die invloed kunnen hebben op de relatieve aantrekkelijkheid van subsectoren worden nauwgezet gevolgd.

De portefeuille van 25-50 posities bevat bekende luxemerken zoals Hermes, LVMH, Salvatore Ferragamo, BMW en Tiffany. De nauwere focus van dit fonds maakt een vergelijking met categoriegenoten lastig, maar wij zijn van mening dat de diepgaande kennis van het beheerteam zijn waarde tegenover vergelijkbare fondsen heeft bewezen. Het fonds heeft dan ook de Silver rating.

Alledaagse consumptie
Aan de andere kant van het consumentenspectrum treffen we ook fondsen aan die zich richten op de alledaagse consumptie, bijvoorbeeld NN Daily Consumer Goods Fund. Voeding en dranken, huishoudelijke producten, tabak en supermarkten zijn een greep uit de industrieën waarin wordt belegd.

Beleggers die in de consumentensector willen beleggen, kunnen daarvoor ook diverse ETFs aankopen. Source, Lyxor, SPDR, db X-trackers, Amundi en iShares bieden een range aan producten aan waarmee blootstelling verkregen kan worden aan zowel de bredere consumentensector als specifieke niches.

Zo zijn er diverse ETF's die de Stoxx Europe 600 Food & Beverage Index, Automobiles & Parts Index of Travel & Leisure Index volgen. De indices zijn wel zeer geconcentreerd, wat een hoog bedrijfsspecifiek risico met zich mee brengt. De genoemde indices bevatten net aan 20 aandelen, waarbij enkele grote namen de index domineren. Zo bedraagt Nestlé 30 procent van de Stoxx Europe 600 Food & Beverage Index.

Behaviour gap
Beleggers moeten zich afvragen in hoeverre deze specifieke blootstelling wenselijk is, zeker omdat ze ook al blootstelling hebben aan deze aandelen en de consumentensector in zijn algemeenheid via breder gespreide Europees of wereldwijd beleggende fondsen.

Daarnaast blijkt uit onderzoek van Morningstar ook dat beleggers zichzelf vaak tekortdoen wanneer ze beleggen in de meest volatiele categorieën, waaronder sectorfondsen. Beleggers stappen namelijk vaak pas in nadat de koersen zijn opgelopen, en verkopen nadat de koersen zijn gedaald. Ze lopen dus performance achterna, waardoor het gemiddelde asset-weighted rendement wat een belegger in deze fondsen behaalt lager ligt dan het time-weighted rendement van het fonds. Dit gat noemen we de 'behaviour gap', en geeft een indicatie van de timing vaardigheden van beleggers. Die is vaak teleurstellend in de meer volatiele categorieën, veroorzaakt door het te snel in- en uit stappen van beleggers.

Uiteenlopende fondsen
Zoals gezegd huisvest de categorie Aandelen Sector Consumenten uiteenlopende fondsen, waardoor een top-5 op basis van de prestaties over 2016 misschien niet heel indicatief is voor de beste fondsprestaties, maar het zegt wel iets over de onderliggende trends in de sector. Aan kop treffen we Invesco Global Leisure, een fonds dat belegt in bedrijven die hun omzet genereren vanuit de vrijetijdsbesteding van consumenten. We treffen hier bedrijven aan zoals Activision Blizzard, Sony, Facebook, Netflix en Starbucks. In 2016 profiteerde het fonds van beleggingen in Nintendo, Take-Two Interactive en Papa John’s.

Parvest SMaRT Food bezet de tweede plaats, en richt zich op voedselbedrijven die zich inzetten om de milieuvervuiling en de opwarming van de aarde te beteugelen of die voedsel van hoge kwaliteit promoten. Het gaat daarbij onder meer over ondernemingen die organische meststoffen produceren, natuurlijk en organisch voedsel bereiden, bierblikjes recyclen of kwaliteitscontroletesten uitvoeren. DSM, Sealed Air Corp en Lenzing vormen de top-3 beleggingen in het fonds.

De overige drie plaatsen in de top-5 worden ingenomen door ETF's die blootstelling bieden aan cyclische consumentenaandelen uit de S&P 500 index.

Top 5 Consumentengoederen

FN Top 5 week 9 consumentengoederen tabel vrijstaand

(klik op tabel voor vergroting)

Dit artikel is een samenwerking van Fondsnieuws met Morningstar en gebaseerd op data van Morningstar. Bovenstaande is nadrukkelijk niet bedoeld als een aanbeveling tot het doen van transacties.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Jeffrey Schumacher, CFA  is fondsanalist bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten