Kosten op 0%: mooi, maar geen doel op zich. Morningstar zet Fidelity's stap in perspectief

Een historische mijlpaal was het: 0% kosten op twee nieuwe indexfondsen van Fildelity. Maar Morningstar waarschuwt beleggers: staar je niet blind op die paar basispunten. Het beleggingsdoel moet voorop blijven staan. Kosten zijn maar één onderdeel van het beslissingsproces.

Robert van den Oever 04 september, 2018 | 9:00

De introductie van twee nieuwe beleggingsfondsen tegen 0% kosten door Fidelity was een regelrechte mijlpaal. Niet eerder werd de nul aangetikt. Wel is de trend naar alsmaar lagere kosten, tot slechts een handjevol basispunten, al langer gaande.

Die trend geldt voor zowel actieve als passieve fondsen. Bij actieve fondsen is de daling relatief groter vanaf een vertrekpunt met hogere kostenpercentages. Onderstaande grafiek geeft de ontwikkeling goed weer:

(klik op grafiek voor vergroting)

In perspectief
Morningstar plaatst het bereiken van historisch lage punt voor kosten in perspectief. Beleggers moeten zich namelijk niet blindstaren op die 0%, maar vooral het einddoel van hun beleggingen voor ogen houden, betogen Matthias Palowski en Emma Morgan van Morningstar Investment Management. Want beleggen tegen zo laag mogelijke kosten is geen doel op zich. Het gaat immers om het rendement dat er uit komt.

Daarom enkele overwegingen nadat de euforie over de stap naar 0% kosten wat is gaan liggen. Die euforie zal naar verwachting direct een vermogensstroom op gang brengen naar de twee nieuwe Fidelity-indexfondsen: Fidelity Zero Market Index voor Amerikaanse aandelen en Fidelity Zero International Index voor wereldwijde aandelen. Maar waar beleg je dan in? En welke benchmark volgen die twee fondsen? Relevante vragen die los staan van het kostenaspect. Want ook als een indexfonds lage of geen kosten heeft, maar een illiquide categorie volgt, dan heeft dat consequenties voor het rendement. Dus: kijk goed wat je krijgt voor je geld.

Klein of groot voordeel
Verder is het goed om te beseffen hoe groot of hoe klein het voordeel is dat de 0% brengt. Ten opzichte van een kostenniveau van bijvoorbeeld 1% is het verschil, zeker cumulatief, behoorlijk groot.

Maar in vergelijking met een niveau van minder dan 0,1%, wat steeds vaker voorkomt bij  passieve producten, is het voordeel helemaal niet zo groot, ook niet cumulatief.

Onderstaande grafiek laat zien welk effect drie verschillende kostenniveaus hebben op het lange-termijnrendement: 0%, 0,07% en 1%.

(klik op grafiek voor vergroting)

Doel staat voorop
Beter dan te focussen op die paar basispunten is het om goed te weten wat je precies krijgt voor je geld. Het kostenaspect moet niet het hele beleggingsbeslsissingsproces domineren. Want het doel moet voorop blijven staan: is het beleggen voor de oudedagsvoorziening op lange termijn, voor maximaal rendement op korte termijn, voor periodieke inkomsten, voor het bekostigen van de studie van de kinderen. Dat zijn leidende motieven.

Lage kosten is een van de criteria die meespelen bij de beslissingen om het doel te bereiken. Hoe lager die zijn, en hoe sterker de trend naar alsmaar lagere kosten doorzet, hoe beter het uiteindelijk is voor iedere belegger.

 

Lees meer over kosten:

Fidelity introduceert twee indexfondsen tegen 0% kosten: een historische stap

Prijzenoorlog in ETF-land gaat door, maar let op totale kostenplaatje

Actieve obligatiefondsen blijven vaak achter bij hun benchmark vanwege kosten

Denkt u alles te weten over beleggen? Klik hier om dat te bewijzen met de Morningstar Investing Mastermind Quiz.

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam