Tragedie in Japan raakt ook de Japanse economie

Aandelenanalisten van Morningstar analyseren de impact van de rampen in Japan op de economie van Japan en andere landen.

Adi Kalkan, 16 maart, 2011 | 14:08
Facebook Twitter LinkedIn

De aardbevingen, tsunami’s en dreigende nucleaire rampen missen hun weerslag op de Japanse economie en ondernemingen niet. Zo sloot de Japanse beurs gisteren 10,6% lager, om vandaag weer een plus van 5,7% te noteren. De aandeelanalisten van Morningstar hebben alle door hen gevolgde aandelen en sectoren op opnieuw bekeken en de gevolgen van de ramp voor Japan en andere landen vastgesteld. Een korte toelichting op de verwachtingen voor de landbouw en auto-industrie.

Auto-industrie
Met bedrijven als Toyota, Honda en Nissan is Japan geen kleine speler in de auto-industrie. Hoewel de meeste productiefaciliteiten van deze drie ondernemingen niet geraakt zijn door de aardbeving of tsunami verwachten de analisten van Morningstar dat de impact voor de Japanse auto-industrie negatief zal zijn. De toelevering van diverse benodigde onderdelen is namelijk mogelijk wel in gevaar. Daarnaast is het ook onduidelijk of de infrastructuur nog geschikt is om alle onderdelen door Japan te vervoeren. Verder bestaan er ook zorgen om de schade aan de Japanse havens, die voor de export zeer belangrijk zijn.

De gevolgen voor de auto-industrie buiten Japan kunnen mogelijk op korte termijn wel positief zijn. Als de Japanse autofabrikanten niet in staat zijn om de voldoende te produceren kunnen consumenten mogelijk kiezen voor auto’s van concurrenten zoals die van de “Detroit Three” (GM, Ford en Chrysler). Als de Japanse autofabrikanten er niet in slagen voldoende te produceren kan de Japanse overheid wellicht de beperkingen opgelegd aan buitenlandse producenten versoepelen. Hierdoor krijgen zij een kans om de Japanse markt verder te betreden. De Morningstar-analisten verwachten echter dat de kans hierop (zeer) gering is.

Landbouw
Japan heeft weinig vruchtbare grond en is daarom een van de grootste importeurs van landbouwproducten. Op korte termijn verwachten de analisten van Morningstar dat de wereldwijde graanhandel zal afnemen. De voedselproductie en distributie in het noorden van Japan is zwaar beschadigd. De Japanse overheid heeft de industrie verzocht de voorraden vrij te geven. Dit heeft een negatieve impact op handelaren van landbouwproducten.

Maïs is één van de belangrijkste ingrediënten voor het voedsel in de veehouderij. Omdat Japan de grootste importeur van Amerikaanse maïs is, kan dit voor veel Amerikaanse bedrijven ook een negatieve impact hebben, als het blijkt dat de Japanse voedselproductie zwaar geraakt is. Op lange termijn zou dit weer kunnen herstellen als de vraag in Japan naar graan en vlees stijgt en de voorraden opnieuw worden opgebouwd.

Een toelichting op de gevolgen van de rampen in Japan voor verschillende sectoren:

Sector

Toelichting op de gevolgen voor de Japanse en globale industrie

Landbouw

Door infrastructuurprobleem onder vindt de landbouw problemen van de ramp in Japan

Auto-industrie

Japan: Schade bij toeleveranciers en aan de infrastructuur. Onduidelijkheid over hoe lang de productie stil zal moeten liggen.

Buitenland: Kansen voor fabrikanten om marktaandeel te winnen door productiebeperkingen van autofabrikanten in Japan.

Energie

Door de problemen met de Fukushima-kerncentrale is er een grote vraag naar kolen. Daarnaast vormen de energietekorten en structurele schade aan de havens in Japan problemen voor de staalexport, dat mogelijk wel kansen biedt aan buitenlandse staalproducenten.

De “nucleaire renaissance” is gestopt en de gevolgen zijn voor deze producenten ongunstig.

Voor niet-nucleaire producten zijn er mogelijk kansen. Geraffineerde producten zullen waarschijnlijk uit de regio worden geïmporteerd.

Infrastructuur en materialen

Japan is verantwoordelijk voor 5% van de containervaart, de verminderde staalproductie kan leiden tot lagere scheepsbouw in Zuid-Korea.

Voor de wederopbouw domineert Komatsu de binnenlandse vraag, maar mogelijk zijn wel buitenlandse producten nodig. Mogelijk zullen houtproducten uit Noord-Amerika nodig zijn voor de wederopbouw.


Meer informatie over onze aandelenresearch vindt u op de aandelensectie op onze website.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten