Engelengeduld bij Victoria’s Secret

Limited Brands liet zich met de Victoria's Secret Fashion Show weer van zijn beste kant zien. Kunnen beleggers op de vleugels van - angel- Doutzen Kroes naar rendement zweven?

Maarten van der Pas 08 november, 2012 | 13:44

Brengt de Victoria's Secret Fashion Show onder beleggers net zo veel teweeg als onder fashion adepts en liefhebbers van de absolute top in modellenland? De jaarlijkse modeshow van Victoria’s Secret –vooral bekend van haar lingerie en één van de merken van het beursgenoteerde Limited Brands- is een fenomeen op zich. Niet in het minst door de indrukwekkende line up van topmodellen waaronder Nederlands trots Doutzen Kroes, Adriana Lima, Alessandra Ambrosio en Candice Swanepoel. De meiden opereren onder de naam Victoria’s Secret Angels.

Uiteindelijk moet de show het rendement van Limited Brands opstuwen. Of dat het geval is, daarover later meer. In elk levert het fijne plaatjes op (uw redacteur is ook maar een man).

Succesvol retailen
Limited Brands kent een lange historie van succesvol retailen en heeft een portefeuille van bekende merken opgebouwd. In de afgelopen jaren zijn minder concurrerende labels afgestoten en bleven populaire merken als Victoria’s Secret, La Senza en Bath & Body Works over. Het zijn marktleiders en ze hebben een grote naamsbekendheid. ‘De Amerikaanse thuismarkt is vrijwel verzadigd, maar mogelijkheden voor Limited’s topmerken in het buitenland via franchisepartners zijn veelbelovend’, licht Morningstar-analist Jamie Katz toe. ‘Ik verwacht daarbij een gelijkmatige groei.’

Hoewel Limited Brands een goed geleide onderneming is, opereert het in een sector die voor anderen gemakkelijk toegankelijk is. Het is voor concurrenten niet moeilijk om ook met lingerie, badkleding en gewone kleding te komen. Daarom kent Morningstar de onderneming een ‘narrow moat’ (beperkte concurrentievoorsprong) toe. Die voorsprong is vooral gebaseerd op de bekendheid van de merken. De voorsprong is stabile. Morningstar gaat er vanuit dat de herpositonering die Limited Brands op dit moment doorvoert de komende jaren tot meer positief rendement kan leiden. ‘Maar ik merk wel op dat het voor de onderneming moeilijker is om op lange termijn bovenmatig rendement te genereren, omdat andere retailers met dezelfde producten kunnen komen’, aldus Katz.

Hoger dividend
Morningstar’s fair value voor Limited Brands (de waarde van de onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom) is USD 50,00. Met een huidige koers van USD 47,35 zit het aandeel Limited Brands bijna op fair value en is het redelijk gewaardeerd. Het noteert dan ook 3 sterren (op een schaal van 1 tot 5 waarbij 1 staat voor maximaal overgewaardeerd en 5 voor maximaal ondergewaardeerd).

De Victoria's Secret Fashion Show is momenteel spannender dan het aandeel Limited Brands. Maar voor geduldige beleggers kan het aandeel net zo onweerstaanbaar worden. Analist Katz voorziet dat Limited Brands met zijn voorzichtige expansie de komende vijf jaar een kasstroom van meer dan USD 5 miljard kan genereren. ‘Dat kan aantrekkelijk worden voor beleggers als Limited een deel van het kasgeld aan beleggers uitkeert door een hoger dividend.’ Engelengeduld dus.

Denkt u alles te weten over beleggen? Klik hier om dat te bewijzen met de Morningstar Investing Mastermind Quiz.

Effecten genoemd in dit artikel
Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
L Brands Inc63,85 USD0,16
Over de auteur Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux