Château Amazon.com

Amazon heeft een unieke uitgangspositie om de komende jaren een ontwrichtende kracht te blijven in het traditionele retailkanaal. Ook in Nederland. ‘Kijk verder dan tegenvallende derdekwartaalcijfers.’

Maarten van der Pas 12 november, 2012 | 11:28
Facebook Twitter LinkedIn

 

Beleggers hieven niet bepaald het glas bij de aankondiging van webwinkel Amazon.com dat het ook wijn gaat verkopen. ’s Werelds grootste online retailer maakte donderdag 8 november bekend dat het in de Verenigde Staten meer dan duizend Amerikaanse wijnen gaat aanbieden via Amazon Wine. De koers zakte die dag met twee procent en het aandeel Amazon.com sloot op USD 227,35.

Het is niet de eerste keer dat de onderneming de wijnmarkt betreedt. In 2008 deed het een weinig succesvolle poging in samenwerking met New Vine Logistics. Daarna investeerde Amazon.com in WineShopper.com. maar die site wordt nu gerund door Wine.com. Daarmee gaat Amazon met zijn eigen wijnwinkel nu vol de concurrentie aan.

Het aandeel Amazon.com staat de laatste weken onder druk (zie koersgrafiek). Medio oktober stond de koers nog rond de USD 247, om na de teleurstellende derdekwartaalcijfers op 25 oktober te zijn teruggevallen tot net geen USD 223. De koers herstelde zicht tot USD 237, 56 om weer te dalen na de wijnplannen. maar het staat nog altijd 30 procent dan begin dit jaar.

Vertrouwen
In het derde kwartaal leed Amazon.com een operationeel verlies van USD 28 miljoen. Vorig jaar werd in dezelfde periode nog een winst van USD 79 miljoen genoteerd. Onder de streep bleef een verlies staan van 274 miljoen dollar. Daar stond een jaar eerder nog een nettowinst van 63 miljoen euro. Het verlies is volgens de webwinkel grotendeels terug te voeren op afschrijvingen. Amazon wist in het derde kwartaal wel de omzet met ruim een kwart (27 procent) op te voeren tot 13,8 miljard dollar. Exclusief nadelige effecten van wisselkoers kwam de omzetgroei zelfs uit op 30 procent.

‘Sceptici wijzen op dit eerste operationele verlies voor Amazon.com sinds het derde kwartaal van 2002, maar Morningstar’s langetermijnvisie op de onderneming blijft in tact’, oordeelt Morningstar-analist R.J Hottovy. Hij blijft er vertrouwen in houden dat Amazon.com op langere termijn munt blijft slaan uit de voortgaande verschuiving van fysieke naar online retail door de indrukwekkende groei van zijn klantenbestand (het aantal actieve gebruikers steeg met 24 procent tot 188 miljoen), een toenemende verkoop van artikelen van derden en een toename van de operationele marge bij de diverse segmenten van de onderneming.

‘Ik zie de toenemende macro-economische onzekerheid als gunstig voor Amazon.com’, stelt Hottovy. ‘Want consumenten kiezen dan voor goedkope aanbieders zoals Amazon.com. Maar belangrijker nog: de bouwstenen van onze langetermijnverwachting voor Amazon’s operationele marges van rond de vijf procent, een toenemende acceptatie door consumenten van de tarieven voor Amazon Prime en andere op abonnementen gebaseerde diensten, de robuuste verkoop van digitale content die door Amazon’s Kindle Fire wordt gegenereerd, een toenemende online dienstverlening en een betere benutting van de productiecapaciteit door nieuwe distributiecentra blijven ongewijzigd.’

Licht ondergewaardeerd
De analist ziet geen reden om zijn fair value voor Amazon.com (de waarde van de onderneming gebaseerd op de geschatte, toekomstige kasstroom) van USD 250,00 per aandeel als gevolg van de derde kwartaalcijfers aan te passen. Met een huidige koers van rond de USD 226,00 is het aandeel Amazon.com momenteel licht ondergewaardeerd. Met een ‘wide’ en ‘stable moat’ (een ruime en stabiele voorsprong op concurrenten) staat Amazon.com er goed voor.

Hottovy: ‘Amazon’s grootste voordeel zijn de lage operationele kosten. Het is veel voordeliger om een een online winkel te onderhouden dan een grote fysieke winkelketen. Hierdoor kan Amazon lagere prijzen aanbieden waarbij het marktaandeel wint en nog steeds winst maakt. De grote concurrentievoorsprong van Amazon is gebaseerd op deze lage kosten. Amazon.com genereert ook een excellente kasstroom die geïnvesteerd kan worden in advertenties, service aan klanten, verbeteringen aan de website en loyaliteit van klanten. Amazon heeft een unieke uitgangspositie om de komende jaren een ontwrichtende kracht te blijven in het traditionele retailkanaal.’

Amazon. com heeft zijn oog ook op Nederland laten vallen. Het bedrijf zou in gesprek zijn met het Centraal Boekhuis over de distributie van Nederlandse boeken. Een woordvoerster van het Centraal Boekhuis, dat boeken van Nederlandse uitgevers aan winkels levert, bevestigde dat 14 september in De Telegraaf. Hiermee zou bol.com, onderdeel van het Ahold-concern, er een geduchte concurrent bij krijgen.

Lees ook de volledige analyse van het aandeel Amazon.com >

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Amazon.com Inc179,22 USD-1,14Rating

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten