LVMH: wat kunnen we verwachten van de resultaten in de eerste helft van 2025?
Jocelyn Jovène - 16 juli, 2025 | 11:39

LVMH MC zal op 24 juli nabeurs in Parijs haar resultaten over de eerste helft van 2025 bekendmaken. Als ‘s werelds grootste luxegroep in termen van omzet (€84,7 miljard in 2024), zullen beleggers goed letten op de indicaties die de managers geven over de gezondheid van consumenten in de VS, China en Europa, waar de omzet het hoogst is.
Ze zullen des te meer in de gaten worden gehouden omdat de aandelenkoers van de luxegroep aanzienlijk minder goed presteert dan de Morningstar Global Luxury Goods index, die sinds het begin van het jaar met 7% is gedaald, vergeleken met een daling van 22% voor LVMH.
Zijn luxe aandelen aantrekkelijk?Morningstar maatstaven voor aandeel LVMH MC
Analist: Jelena Sokolova, CFA
Waar gaat de aandacht naar uit bij de halfjaarcijfers van LVMH?
- Jelena Sokolova, aandelenanalist bij Morningstar, “verwacht dat de trends van het eerste kwartaal zich in grote lijnen zullen voortzetten in het tweede kwartaal, zonder herstel of vertraging voor deze luxespelers.” In het eerste kwartaal van 2025 daalde de omzet van de groep met 3% tegen constante wisselkoersen op jaarbasis, inclusief -5% voor de divisie Fashion & Leather Goods en -9% voor de divisie Wines & Spirits.
- Wat betreft de kwartaalresultaten: “LVMH’s marges zullen naar verwachting onder druk blijven staan, aangezien de twee meest winstgevende divisies, Fashion & Leather Goods en Wines & Sports, het zwaarst getroffen worden in termen van omzet”, zegt Sokolova. “Dit zou een negatief effect moeten hebben op de marge, in combinatie met een operationeel hefboomeffect op de vaste kosten”, voegt ze eraan toe.
- Volgens de Factset consensus zal de omzet over het eerste halfjaar naar verwachting uitkomen op €39,89 miljard, een daling van 3% j-o-j op autonome basis.
- De luxegroep zal naar verwachting terugkerende bedrijfsinkomsten van €9 miljard rapporteren, vergeleken met €10,65 miljard in de eerste helft van 2024.
- De nettowinst zal naar verwachting €5,9 miljard bedragen (€7,3 miljard een jaar eerder).
- Beleggers zullen vooral letten op het verkoopmomentum van de divisie Fashion & Leather Goods (48% van de omzet in 2024 en 78% van de recurrente bedrijfsopbrengsten van de Groep), met onzekerheden in verband met de impact van de handelsoorlog en de valutatrends, in het bijzonder de daling van de Amerikaanse dollar: “we zien risico’s voor de groei in het tweede kwartaal van 2025 die verband houden met de algemene macro-economische onzekerheid over tarieven, die weegt op het consumentenvertrouwen, en een moeilijke vergelijkingsbasis voor Chinese/Amerikaanse aankopen in het buitenland als gevolg van de waardedaling van de RMB/USD ten opzichte van de EUR,” merken Santander-analisten op in een nota van 3 juni.
- De gezondheid van de Chinese consument, een van de belangrijkste voor de luxegroep en de sector, zal vooral tot uiting komen in de grensoverschrijdende verkoop. In de afgelopen kwartalen was de verkoop van LVMH dynamischer in Japan, waar veel Chinese toeristen komen, dan op het Chinese vasteland. De aandelenmarkt zal de veranderingen in consumentengewoonten in en buiten China nauwlettend in de gaten blijven houden.
- In Wines & Spirits hebben de handelsspanningen tussen Europa, de Verenigde Staten en China gewogen op de vraag naar champagne en cognac. Met Hennessy heeft LVMH ‘s werelds grootste cognacmerk in termen van volume, en het lot van dit merk is sterk verbonden met de wereldwijde onzekerheid die wordt veroorzaakt door de handelsoorlog van de regering-Trump met de rest van de wereld.
Geschatte reële waarde
Eind april hebben we onze schatting van de reële waarde van LVMH verlaagd van €650 naar €620 per aandeel, en we verlagen onze omzet- en winstverwachtingen voor 2025 licht om rekening te houden met een meer uitdagende macro-economische omgeving. Op de langere termijn verwachten we dat de lederwaren divisie met 6% zal groeien, met een gemiddelde marge van 40% (39,9% in 2022 en een track record van bijna 30%). Wij denken dat Louis Vuitton het beter zal blijven doen dan de sector met een omzetgroei tussen 5% en 10%, dankzij de wereldwijde aantrekkingskracht van het merk en zijn prijszettingsvermogen, terwijl de andere mode- en lederwarenmerken zouden moeten groeien, profiterend van de middelen van de LVMH Group.
Economic Moat voor aandeel LVMH
Wij geloven dat LVMH een brede moat heeft dankzij zijn merkimmateriële activa. We beoordelen de macht van luxemerken door te kijken naar hun prijszettingsvermogen, productbekendheid, de investeringswaarde van hun producten en hun controle over de distributie.
Het prijszettingsvermogen van LVMH is moeilijk te beoordelen op basis van de brutomarge, omdat het een conglomeraat is van verschillende activiteiten met verschillende margeprofielen.
Wij zijn echter van mening dat de brutomarges in de divisie Mode en Lederwaren extreem hoog zijn, gezien de operationele marges van 40% (aan de bovenkant van het bereik vergeleken met sectorgenoten).
De operationele marge van Louis Vuitton ligt historisch gezien rond de 40%, dankzij de prijzen en de omvang (het is het grootste luxe lederwarenmerk in termen van omzet, met een omzet van meer dan €20 miljard), en zou nu dichter bij de 50% moeten liggen. Als bewijs van haar prijszettingsvermogen verhoogde Louis Vuitton haar prijzen in 2009 en 2020 om de daling van de bezoekersaantallen tegen te gaan. Sinds 2020 is het bedrijf vrij agressief geweest op het gebied van prijzen, maar dit heeft niet geleid tot een daling van de volumes.
Het prijszettingsvermogen blijkt ook uit het feit dat de groei de laatste tijd te danken is aan de verkoopmix, wat betekent dat consumenten bereid zijn om steeds duurdere artikelen van het merk te kopen. Wij geloven dat LVMH’s mode- en lederwarenafdeling een bijzonder sterk prijsbeleid heeft.
Als het grootste merk van luxe lederwaren in termen van verkoop, met een zeer hoge merkbekendheid (86% in de Verenigde Staten volgens Statista voor LV en 90% voor Dior), hoge prijzen en een hoge merkzichtbaarheid voor haar producten, is Louis Vuitton een perfecte vector voor sociale status.
Financiële gezondheid
Wij geloven dat LVMH een financieel sterk bedrijf is, met een nettoschuld van ongeveer 1 keer EBITDA.
Wij zijn van mening dat LVMH’s financiële structuur passend is, gezien de diversiteit van haar activiteiten en het hoge aandeel van terugkerende consumentenproducten, die meer afhankelijk zijn van de vraag van bestaande klanten en minder gevoelig zijn voor economische omstandigheden.
We verwachten dat de conversie van de bedrijfskasstroom sterk zal blijven en dat de bedrijfskasstroom van meer dan €10 miljard per jaar voldoende zal zijn om aan toekomstige verplichtingen te voldoen en expansie te financieren. We verwachten dat de investeringsuitgaven 5-6% van de omzet zullen bedragen, ongeveer in lijn met de afgelopen tien jaar, en zullen worden besteed aan het uitbreiden van de jongere merken, het renoveren van locaties en het verhogen van de productiecapaciteit.
Risico en onzekerheid
Wij geven LVMH een onzekerheidsbeoordeling van gemiddeld. De luxegoederensector wordt gedreven door economische groei en welvaartscreatie. Elke structurele vertraging van de economische groei vormt een risico voor bedrijven zoals LVMH.
De recente groei van het merk Louis Vuitton was spectaculair (verdubbeling van de verkoop tussen 2018 en 2022 van ongeveer €10 miljard naar ongeveer €20 miljard) en sneller dan het historische tempo, dankzij een gunstige cyclische omgeving voor de vraag, investeringen in het merk, prijsstelling en een sterk momentum van het merk. De vertraging van de wereldwijde vraag naar luxegoederen en een ongunstige cyclus in de modesector zouden de groei van het merk verder kunnen beperken in een steeds moeilijker vergelijkende context.
Hoewel de algemene staat van dienst van het bedrijf op het gebied van fusies en overnames redelijk positief is, zijn wij van mening dat er een risico bestaat op kostenoverschrijdingen of een slechte keuze van het doelwit. Acquisities kunnen de Groep ook in minder beschermde en meer competitieve sectoren duwen.
Een groot deel van de productie- en administratiekosten wordt in euro’s uitgedrukt, terwijl bijna 80% van de verkoop in andere valuta’s wordt gefactureerd. Daarnaast heeft de wereldwijde transparantie van prijzen die mogelijk is geworden door het internet het moeilijker gemaakt om prijzen aan te passen aan valutaschommelingen. Hoewel LVMH altijd in staat is geweest om valutagerelateerde kostenstijgingen door te berekenen aan de consument, kan dit moeilijker blijken in een context van afnemende vraag.
De auteur of auteurs hebben geen positie in effecten die in dit artikel genoemd worden. Ontdek meer over Morningstar's redactionele beleid.