Topaandelen onder topmerken (2)

Biedt een top 100 van de meest waardevolle merken beleggingsideeën? Morningstar onderzoekt de ondernemingen achter deze merken en komt op PepsiCo, France Telecom, Telefónica, Santander, NTT DoCoMo en ANZ.

Maarten van der Pas 23 mei, 2013 | 15:27
Facebook Twitter LinkedIn

Of er zich onder de ondernemingen achter de 50 meest waardevolle merken interessante beleggingsmogelijkheden bevinden is in het eerste deel van dit artikel onderzocht. Als de jaarlijkse lijst van de 100 meest waardevolle merken van onderzoeksbureau Millward Brown wordt gekoppeld aan de aandelenresearch van Morningstar dan verdienen Apple, General Electric, Facebook, Baidu, Oracle, ExxonMobil, eBay en Shell de aandacht van beleggers. In dit tweede deel worden de resterende 50 merken/ondernemingen onder de loep genomen. Lees ook het eerste deel om weten hoe Morningstar ondernemingen en aandelen analyseert en waardeert.

In het overzicht hieronder staan de laatste 50 merken/ondernemingen. Na de merkwaarde volgens Millward Brown volgt de waardering van Morningstar. Daarna volgt waarom Morningstar deze aandelen momenteel aantrekkelijk vindt voor beleggers (klik op tabel voor vergroting).



ANZ
De huidige ANZ Banking Group werd opgericht in 1951, maar het merk en de oorsprong gaan terug tot 1835. De "super-regionale" groeistrategie van dce bank met een focus op Azië en zijn activiteiten in Australië en Nieuw-Zeeland hellen over naar zakenbankieren met een toenemende blootstelling aan retail bankieren en vermogensbeheer. ANZ kan een hoger rendement dan concurrenten genereren als het de super-regionale strategie waarmaakt. Die speelt in op de snel groeiende handels- en geldstromen zowel binnen Azië als tussen Azië, Australië en Nieuw-Zeeland en biedt een grotere groei dan het bankwezen in Australië. Daar reduceren huishoudens en ondernemingen hun schuld wat de kredietgroei en de bedrijfsactiviteit verkleint.

De financiële markt onderwaardeert het opwaartse potentieel van ANZ en blijft te veel de aandacht richten op negatieve kortetermijnproblemen, meent Morningstar-analist David Ellis.


France Telecom
Het succes van Iliad, een nieuwkomer op de Franse telecommarkt, overtreft de verwachtingen van Morningstar en raakt de omzet en marges van France Telecom harder dan aanvankelijk voorzien. Toch is Morningstar-analist Allan Nichols het niet eens met de algemene opvatting dat de omzet en EBITDA (bedrijfsresultaat) in 2014 nog een keer worden getroffen. Hoewel Morningstar voor 2014 een verdere omzetdaling verwacht, denkt Nichols dat de marges dit jaar het dieptepunt bereiken en beginnen te stijgen in 2015.

De Franse verlaging van de tarieven voor mobiele telefonie, die de omzet zeven jaar onder druk heeft gezet, zal vrijwel voorbij zijn tegen het einde van 2013. Daarnaast moeten kostenbesparende maatregelen en natuurlijk verloop van het personeel de marges in 2014 weer beginnen te verbeteren. De omzet profiteert in 2015 ook van de minderheidsbelangen die France Telecom in Afrika heeft verworven. Naar mening van Nichols is de markt volledig gericht op de neergang van France Telecom op dit moment en mist het de opwaartse potentie op lange termijn.


Telefónica
Telefónica blijft getroffen door de ernstige economische problemen in Spanje. Ofschoon Spanje nog maar goed is voor ongeveer 25 procent van de omzet van de onderneming, worden de problemen verergerd door een dalende omzet in het Verenigd Koninkrijk en de waardedaling van de Braziliaanse reaal ten opzichte van de euro. Hoewel Brazilië solide, weliswaar minder robuuste omzetgroei blijft genereren (in reaal), is het feitelijk een daling als het wordt omgerekend naar euro. Gelukkig voor Telefónica laat Latijns-Amerika (exclusief Mexico) sterke prestaties zien in 2012.

Met de aanhoudende kredietcrisis en de aanvullende bezuinigingsmaatregelen ziet Mornningstar-analist Allan Nichols voorlopig geen herstel in Europa. Hoewel hij hoopt dat de omzetdaling van Telefónica in 2012 de grootste was. Morningstar denkt, dat de groei in Latijns-Amerika vertraagt, maar verwacht dat deze voldoende is om de totale omzet van de Spaanse telecomonderneming tegen 2014 te verhogen.


PepsiCo
De sterke punten van PepsiCo gaan veel verder dan het merk Pepsi-Cola. De snackactiviteiten van de onderneming (met merken als Lay’s, Doritos en Quaker) zijn een dominante kracht op de zeer winstgevende Noord-Amerikaanse markt voor zoute snacks en hebben een indrukwekkend marktaandeel in veel andere landen. Pepsi’s grote voorsprong op concurrenten wordt ondersteund door 19 merken die meer dan USD 1 miljard omzet per jaar genereren in de detailhandel en worden gedistribueerd via het uitgebreide netwerk van de onderneming. Daarnaast is de marketing en research van PepsiCo gericht op het ontwikkelen van nieuwe producten die voldoen aan de behoeften van de consument.

Morningstar-analist Thomas Mullarkey denkt, dat PepsiCo zijn concurrentiepositie kan versterken met de overname van Mondelez, een producent van koekjes, chocolade en snoep. Operationele synergievoordelen kunnen volgens hem oplopen tot USD 1.8 miljard per jaar. En betekenisvolle waarde kan worden gecreëerd voor aandeelhouders van zowel Mondelez als PepsiCo als gevolg van de huidige lage rendementen op de obligatiemarkt, wat zou resulteren in een lagere korting en een hogere fair value voor aandelen PepsiCo.
Zie ook analyse aandeel PepsiCo >


NTT DoCoMo
Hoewel DoCoMo erin geslaagd is om zijn klantenbestand voor smartphones en snel mobiel internet (LTE/4G) snel te laten groeien leidde dat niet tot de omzetgroei die Morningstar-analist Allan Nichols verwachtte. Subsidies op mobiele telefoons zijn toegenomen en de gemiddelde omzet van telefoongesprekken per gebruiker is sneller gedaald dan de omzet voor data is gestegen. De ARPU (average revenu per user/unit) voor data nadert twee keer de ARPU voor telefoongesprekken, maar de daling van de laatste is zo steil dat Morningstar tot het einde van het jaar geen omzetgroei ziet.

Op langere termijn voorziet Nichols dat data-omzet de totale omzet zal laten groeien. Hij verwacht zelfs groei als DoCoMo besluit de iPhone van Apple niet te gaan aanbieden. Er is een voortdurende discussie binnen het bedrijf met betrekking tot de iPhone en na de laatste conference call lijkt het erop dat de anti-iPhonegroep sterker is geworden. Ofschoon het aandeel –in yen- mee is gestegen met de Japanse markt blijft Morningstar ervan overtuigd dat het ondergewaardeerd is en een mooi rendement voor Japan biedt.


Santander
De geografische spreiding van Banco Santander maakt het in ogen van Morningstar een aantrekkelijke bankonderneming. Het management heeft de kredietkwaliteit en de kosten relatief goed onder controle gehouden. Maar ondanks de inspanningen van de bank om te diversifiëren en zijn blootstelling aan Spanje te verkleinen staat ongeveer 30 procent van zijn leningen uit op het Iberisch schiereiland. Hoe conservatief de eisen die Santander aan onderpand stelt ook zijn, de torenhoge werkeloosheid en langdurige recessie in Spanje hebben zeker een negatieve impact op de bank.

Verder stelt Morningstar dat de lage kredietwaardigheid van Spanje de kapitaalkosten voor Santander sterk negatief beïnvloedt en de afschrijvingen op Spaanse staatsschuld zou Santander kunnen dwingen om kapitaal aan te trekken naast het blijven verkopen strategische activa. Hoewel Morningstar de geografisch gespreide omzetstromen van de bank prijst, zullen de sombere economische vooruitzichten van Spanje voor Santander een zware last blijven.

Opmerkelijkheden
Uiteindelijk zijn van de 100 merken/ondernemingen ‘slechts’ 14 aantrekkelijk gewaardeerd. Of andersom geredeneerd: veel ondernemingen met sterke, waardevolle merken zijn in ogen van de Morningstar-analisten momenteel redelijk of fair gewaardeerd. Daar is- voor de vuist weg- wel een aantal redenen voor te geven.

In de top 100 staan volwassen, large cap ondernemingen en die zijn de afgelopen tijd met veel volatiliteit op de financiële markten in trek onder beleggers. Veel van deze ondernemingen hebben als gevolg van de eerdere financiële crisis hun balans opgeschoond en zijn financieel gezond. Ze hebben een grote blootstelling aan opkomende markten waardoor ze minder afhankelijk zijn van het economisch kwakkelende Europa en de Verenigde Staten met zijn matige economische groei. Of ze produceren defensieve consumptiegoederen, die zijn bestand tegen de economische cyclus omdat mensen ze eenvoudigweg nodig hebben zoals producten voor lichaamsverzorging.

Een aantal ondernemingen uit het overzicht is bekend om zijn aantrekkelijke dividend zoals McDonalds, Coca-Cola, Philip Morris, Shell om er enkele te noemen. Deze ondernemingen zijn populair omdat beleggers op hun zoektocht naar rendement uitkomen bij bedrijven met een stabiel dividendbeleid.
Tot slot valt op, dat er naast de gebruikelijke luxemerken, veel telecommaatschappijen, banken en oliemaatschappijen op de lijst van meest waardevolle merken staan. China is ook goed vertegenwoordigd met merken die in het westen minder bekend zijn, maar die zich op hun thuismarkt al hebben bewezen. Wanneer zullen hun logo’s in het Europese straatbeeld opduiken?


Aandelenanalyses
Van de volgende ondernemingen uit de top 100 meest waardevolle merken staat op deze site een analyserapport:

Apple, Google, IBM. McDonalds, Coca-Cola, Microsoft, Philip Morris International, General Electric, Wells Fargo, Amazon.com, UPS, HSBC, Walt Disney, Facebook, Anheuser-Busch InBev, Oracle, ExxonMobil, Starbucks, Procter & Gamble, eBay, Shell, Intel, PepsiCo, Cisco, en JPMorgan.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2023 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings