Financieel advies: eenvoud en ontwerp zijn belangrijk

FINANCIEEL ADVIES - In de beleggingssector lijkt complexiteit de manier om superieur intellect uit te stralen. Gebruik zoveel mogelijk moeilijk vakjargon en toon imposante en complexe grafieken. Hier ligt de grootste uitdaging: omarm eenvoud en begrip in plaats van complexiteit. Creëer duidelijkheid.

Carl Richards, 26 juni, 2014 | 9:22
Facebook Twitter LinkedIn

In onze beleggingssector lijkt het erop dat complexiteit de manier is om je superieure intellect uit te stralen. Vele jaren was de verkooptactiek: gebruik zoveel mogelijk moeilijk vakjargon en toon imposante en complexe grafieken, en mensen beseffen gelijk dat ze ons nodig hebben… Maar als je eens goed om je heen kijkt, dan houdt de mens hier totaal niet van. Je wil dingen die eenvoudig te begrijpen zijn en gemakkelijk te gebruiken. In andere bedrijfstakken noemt men dit ‘gebruiksgemak’ en ‘elegante eenvoud’ of wel ook gewoon design. Voor sommige bedrijven is dit niet gewoon een manier van werken en zijn dit geen randvoorwaarden, het is de belangrijkste doelstelling waar alles rond draait in de ontwikkeling van hun producten.

Apple is een overduidelijk voorbeeld. Toen de iPod werd geïntroduceerd, was er niets vergelijkbaars met een scroll wheel om muziek af te spelen en te beluisteren. Het was een ontwerper die er voor zorgde dat een groot aantal van ons geen andere manier meer wilde. We hebben inmiddels een heleboel geleerd van Apple over ‘simplicity’ en hoe waardevol deze eenvoud is.

Wanneer we gesprekken hebben met mensen die we niet kennen, valt het op dat, ook bij mogelijke cliënten, dat deze vaak niet weten wat ze willen of wat ze echt nodig hebben. Iemand voelt waarschijnlijk wel dat onze hulp nodig is, anders werd de afspraak niet ingepland, maar tijdens een eerste kennismaking is het lastig om een duidelijk beeld te hebben of zelfs welke juiste vragen te stellen. En het helpt echt niet om gelijk een 60-minuten durende presentatie, vol met bullet points en vakjargon te gebruiken om een goede conversatie op te starten, laat staan het probleem te verhelpen. Een dergelijk gesprek resulteert in misschien zelfs nog meer onbegrip in plaats van een helpende hand!


Hier ligt een, misschien wel zelfs de grootste, uitdaging voor de financiële wereld. Omarm eenvoud en begrip in plaats van complexiteit. Creëer duidelijkheid. We kunnen dit door een echte focus te leggen op de look and feel van alles wat we doen in plaats van dit als een randvoorwaarde te beschouwen. Een paar eenvoudige ideeën, om je op weg te helpen:

  • Leg aan je ouders uit wat je doet, en vraag hen hoe zij het zouden omschrijven naar hun vrienden.
  • Probeer diversificatie en spreiding uit te leggen aan iemand van 8-jaar en vraag dit kind om het te tekenen. Ik heb zelf wat geëxperimenteerd met dit idee, en geloof me, we kunnen dingen echt niet TE eenvoudig en simpel maken in onze wereld. En mensen voelen zich echt niet beledigd, maar vinden het nieuw en verfrissend!!!
  • Loop nog eens door je presentaties en rapporten. Heb je echt 120 pagina’s nodig of werkt het ook met 10 plaatjes?
  • Als je een voorstel of advies uitbrengt, probeer eens een samenvatting te maken op 1 A4-tje. Er zijn mensen die graag alle details willen, maar echt niet iedereen en het is verrassend te zien, hoe de meesten bijna opgelucht reageerden toen ik voor het eerst mijn adviezen terugbracht naar de essentie.

Eenvoud kan je misschien afschrikken de eerste keren omdat het totaal anders kan zijn dan je gewoon bent. Maar kijk maar eens naar de wereld, naar bedrijven als Apple, Google, UPS en Volkswagen hoe zij gebruiksgemak en eenvoud hebben omarmd.

Ook Morningstar is een van de weinige in onze sector die een sterke focus heeft op ontwerp en eenvoud. Dus of we het nu over een iPad hebben, of hoe we moeten uitleggen hoe we cliënten kunnen helpen met hun financiële beslissingen, ontwerp en eenvoud zijn belangrijk! Als we mensen proberen te overtuigen dat we hun leven willen vereenvoudigen, dan is een moeilijke en complexe uitleg echt de verkeerde boodschap!


Disclaimer - Op verzoek van Morningstar schrijft Carl Richards over het gedrag van beleggers en over financieel advies. Deze columns helpen beleggers om betere beleggingsbeslissingen te maken. Richards is auteur van het boek 'The Behavior Gap: Simple Ways to Stop Doing Dumb Things with Money' en levert ook bijdragen aan The New York Times en Morningstar Advisor. Richard's boek is in Nederland en België verschenen onder de titel 'Doe niet langer domme dingen met je geld' in een vertaling van Robert van Beek.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten