Marktbarometer maart: groei-stijl verslaat waarde-stijl ruimschoots

Het optimisme op de aandelenbeurzen zet door en versnelt zelfs. In maart en ook over het eerste kwartaal wisten groei-aandelen de waarde-aandelen weer te verslaan. Daarmee hebben groei-aandelen het verlies van eind 2018 weer ruimschoots goedgemaakt. Dit is de Morningstar Marktbarometer over maart.

Fernando Luque 08 april, 2019 | 11:50
Facebook Twitter LinkedIn

Het herstel van de Europese aandelenmarkten in de eerste drie maanden van 2019 heeft de structuur van de markt niet veranderd; sterker nog, de ingezette beweging is juist versneld. Groei-aandelen hebben flink terrein gewonnen ten opzichte van waarde-aandelen. Daarmee is de lange-termijn trend weer hersteld, nadat vorig jaar enige tijd waarde-aandelen de groei-segmenten wisten te verslaan.

In maart verloren Europese waarde-aandelen 0,9%, terwijl groei-aandelen juist 4,4% wonnen. Over een langere periode bekeken wordt het verschil tussen beide stijlen steeds groter. Over drie jaar gemeten beloopt het verschil al 55% in het voordeel van groei-aandelen.

Valuevs Growth Mar 2019

(klik op grafiek voor vergroting)

Ook de trend dat grote bedrijven het beter doen dan kleine zet door in maart. De large-cap segmenten wonnen 2,9%, terwijl de small-caps 0,9% moesten prijsgeven. 

Largevs Small Mar 2019

(klik op grafiek voor vergroting)

Groei-stijl op kop
Binnen de segmenten voor large-cap aandelen heeft de groei-stijl overduidelijk de waarde-stijl verslagen: large-cap groei won 4,9% en large-cap waarde verloor 0,7%.

De grote bedrijven in de sector gezondheidszorg hebben het meest bijgedragen aan de groei, waaronder Novartis en Novo Nordisk die beide meer dan 9% koerswinst boekten. De sector gezondheidszorg was een van de best presterende sectoren met 4,5% koerswinst.

Andere bedrijven die dit segment opstuwden, waren consumentenbedrijven zoals LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton en L'Oreal die beide dik 8% koerswinst boekten.

European Market Barometer Style Returns Mar 2019

(klik op grafiek voor vergroting)

Sectoren
Op sectorniveau liepen de koerswinsten nogal uiteen. De best presterende sector is defensieve consumentengoederen zoals Nestle, British American Tobacco en Anheuser-Busch InBev die respectievelijk 6,6%, 16,9% en 9,1% wonnen.

In contrast daarmee staat de sector financials die een verlies van 1,4% leed. Gemeten over 12 maanden is financials de enige sector die in de min staat, op een verlies van 4,4%.

European Market Barometer Sectors Returns Mar 2019

(klik op grafiek voor vergroting)

Waarderingen stijlsegmenten
Wat waarderingen betreft zien we dezelfde trend. Door de koerswinsten van de groei-segmenten blijft de waarde-stijl aantrekkelijker vauit het oogpunt van waarderingen. Het segment large-cap waarde kent een korting van 17% ten opzichte van Morningstar's Fair Value terwijl het large-cap groei segment een premie van 3% kent.

European Market Barometer Style Valuations Mar 2019

(klik op grafiek voor vergroting)


Als het gaat om de waarderingen van sectoren,dan is het opavallend hoe goedkoop de telecomsector is. die kent een korting van maar liefst 25% ten opzichte van Morningstar's Fair Value.

European Market Barometer Sectors Valuation Mar 2019

(klik op grafiek voor vergroting)

 

Lees ook eerdere Morningstar Marktbarometers:

Morningstar Marktbarometer februari: alle segmenten flink opgeveerd

Morningstar Marktbarometer januari: alle segmenten flink opgeveerd

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Fernando Luque

Fernando Luque  es el Senior Financial Editor de www.morningstar.es

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten