Dat China een enorme, onaangeboorde markt heeft buiten grote steden als Beijing en Shanghai is niet langer een goedbewaard geheim. Een laatste bewijs van deze trend is de overname van de middelgrote Chinese producent van huidverzorgingsproducten TJoy door de Franse beauty-onderneming Coty. Vorige week maakte Coty bekend, dat het TJoy voor 400 miljoen dollar overneemt, een prijs van ruwweg 4 keer de omzet.
Morningstar denkt, dat Coty zich vooral aangetrokken voelt tot TJoy's fijnmazige distributienetwerk in zogenaamde Tier 2 en Tier 3 steden (Tier 1, 2 en 3 is een classificatiesysteem voor steden waarbij 1 staat voor metropools en steden met een Tier 2 en 3 rating kleiner in omvang zijn). Door het goede distributienetwerk heeft Coty toegang tot een grote, onderbediende markt met substantiële koopkracht. Een slimme zet, omdat de kleinere steden de meest aantrekkelijke groeimogelijkheden laten zien.
Overvloed
Morningstar verwacht, dat meer internationale producenten van consumptiegoederen de komende jaren het Chinese binnenland in trekken. Zo hebben enkele Amerikaanse ondernemingen waaronder Starbucks, McDonald's en Yum Brands aangegeven dat expansie in Chinese Tier 2 steden prioriteit heeft.
Chinese Tier 2 en 3 steden bieden een overvloed aan groeimogelijkgheden. Het gaat hier om meer dan 120 steden met meer dan 1 miljoen inwoners en diverse rijke provincies hebben een opkomende economie die niet onderdoet voor die van middelgrote Europese landen. Deze gebieden zijn buiten China nauwelijks -nog- bekend.
Lees alle artikelen van Morningstar over opkomende markten.