Viva España

Voetbalt Spanje zich er weer bovenop?

San Lie 05 juli, 2012 | 13:12
Ik was afgelopen zondagavond eigenlijk voor Italië. Maar maar man man man, wat een mooie pot speelden die Spanjaarden. Wat mij betreft een terechte winnaar van het EK voetbal.
 
Nu is het vanuit economisch oogpunt uiteraard zaak, dat het positieve sentiment, het euforische gevoel bij de Spaanse fans (lees: burgers) zich doorvertaald in een meer opgewekte consument (gemeten door het consumentenvertrouwen) en meer bestedingen.
 
Want hoe zat het ook alweer?
 
Consumentenvertrouwen
Uit het verleden blijkt dat een WK of EK-overwinning daadwerkelijk van invloed is op het vertrouwen onder consumenten. Eind mei van dit jaar refereerde ik aan de reeks Soccernomics-rapporten die door ABN Amro sinds 2000 zijn gepubliceerd en waaruit blijkt dat een dergelijke overwinning tot blije burgers en meer vertrouwen leidt.
 
In dat opzicht is het van belang vanaf 3 augustus aanstaande maandelijks de index van het Spaanse consumentenvertrouwen bij te houden. Deze index werd voorheen gemeten door het Instituto de Crédito Oficial (ICO), maar wordt sinds november 2011 gepubliceerd door het Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
 
Zoals u in het meest recente rapport over juni kunt lezen, lijkt het consumentenvertrouwen haar dieptepunt bereikt te hebben in april van dit jaar, met een index-stand van 50,3. Sindsdien zien we een uitbodeming van de stand – en de GROTE vraag is nu uiteraard of we de komende maanden hogere standen gaan zien.


SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
TAGS

Over de auteur

San Lie  Head Of Research, Morningstar Benelux

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies