Luxottica domineert de markt voor luxe zonnebrillen

ZOMERSERIE – U draagt een zonnebril van Ray-Ban, Oakly, Prada of Chanel? Brillen van deze en andere luxemerken worden gemaakt door Luxottica. Biedt het aandeel van de Italiaanse onderneming ook een zonnig rendement?

Maarten van der Pas 08 juli, 2013 | 13:38
Facebook Twitter LinkedIn

De markt voor luxe zonnebrillen wordt gedomineerd door Luxottica. De Italiaanse brillenfabrikant heeft een indrukwekkende merkenportefeuille met bekende designerlabels. Onder meer Ray-Ban en Oakly zijn eigen merken. Voor Chanel, Prada, Versace, Bulgari, Dolce & Gabbana, Burberry en Coach om er een aantal te noemen worden zonnebrillen in licentie gemaakt. Recent is daar Armani nog aan toegevoegd. 

Luxottica is de grootste fabrikant en verkoper van zonnebrillen en brilmonturen ter wereld. Met zes fabrieken in Italië, twee in de Verenigde Staten en twee in China en zevenduizend eigen winkels heeft deze verticaal geïntegreerde onderneming schaal- en distributievoordelen die hun gelijke niet hebben.

“Wij blijven aangetrokken tot Luxottica’s concurrentievoordelen”, licht Morningstar-analist Paul Swinand toe. “Naar onze mening zullen initiatieven om het werkkapitaal onder controle te houden en investeringen in productietechnieken de kasstroom solide houden en gestaag laten toenemen. Luxottica blijft waardevolle licenties binnenhalen en doet kleine overnames, zoals Alain Mikli, die nu nog niet significant lijken.

In onze ogen geniet de zonnebrillenfabrikant een toenemend rendement als gevolg van zijn productie- en distributieschaal en zijn groei zou ook de winstgevendheid moeten laten toenemen. Met recente investeringen in productie moet de onderneming in staat zijn om licenties te winnenen acquisities te doen die concurrenten minder aantrekkelijk vinden bij de prijs die Luxottica kan betalen. Nieuwe overeenkomsten zoals Armani versterken Luxottica’s grip op het luxe segment.”

Concurrentievoorsprong
Luxottica heeft volgens Morningstar een kleine, stabiele voorsprong op concurrenten (narrow, stable moat). Als ’s werelds grootste ontwerper, fabrikant en verkoper van gemiddeld tot premium geprijsde brilmonturen en zonnebrillen heeft het een aanzienlijk schaalvoordeel en ongeëvenaard distributie netwerk waaraan het zijn narrow moat heeft te danken. Het is voor concurrenten en nieuwkomers op de markt erg moeilijk om Luxottica’s verkoopnetwerk te dupliceren.

Verder biedt het verticaal geïntegreerde productiemodel, waarbij Luxottica de keten van productie tot en met verkoop in eigen hand heeft, de onderneming controle over de kwaliteit van zijn producten, bescherming van zijn ontwerpen en de mogelijkheid een sterke merknaam op te bouwen.

De concurrentiepositie is stabiel omdat Morningstar er vertrouwen in heeft dat Luxottica een dominante factor in de wereldwijde brillenmarkt blijft. Zo is de onderneming in omzet gemeten vier keer groter dan zijn naaste rivaal Safilo. Een risico is wel dat de luxe designerzonnebrillen gevoelig zijn voor consumentenbestedingen en economische groei. De smaak en voorkeuren van consumenten kunnen met het modebeeld door de tijd heen veranderen en merken winnen of verliezen aan aantrekkingskracht.

Ondanks de positieve waardering van Luxottica is het aandeel momenteel niet aantrekkelijk geprijsd. Morningstar berekent een fair value voor Luxottica (de waarde van een onderneming op basis van de toekomstige, geschatte kasstroom) van EUR 30,00 per aandeel. Met de huidige koers van ruim EUR 39,00 betekent dit dat het aandeel Luxottica in ogen van Morningstar behoorlijk overgewaardeerd is. Het noteert dan ook een Morningstar Rating van 2 sterren op een schaal van 1 tot en met 5, waarbij 1 ster staat voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd.


Belangrijke beleggingsoverwegingen

  • Morningstar verwacht de komende jaren alleen kleine overnames bij Luxottica. De retail capex (capital expenditure) is beheerst.

  • Zonnebrillen en accessoires genoten de afgelopen jaren een sterke groei. Luxottica profiteerde van zowel nieuwe licenties als evenementen als de Olympische Spelen. Met een hoogste waardering sinds jaren wordt evenaren van dit resultaat lastig. Een sterke euro is nadelig.

  • Retailverkopen zijn een bron van zorg voor beleggers, maar economisch herstel kan een positieve katalysator zijn.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten