Als u verder gaat op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op uw apparatuur. Lees meer over ons beleid rond cookies en welk soort cookies wij gebruiken door hier te klikken. Accepteer Cookies

Apple blijft de juiste keus voor de lange termijn

Apple heeft het in het afgelopen kwartaal niet zo goed gedaan, zowel wat resultaten als wat aandelenkoers betreft. Maar volgens Morningstar is het aandeel nu ondergewaardeerd, met het oog op de lange termijn.

Robert van den Oever 04 februari, 2016 | 13:14

Donkere wolken lijken zich samen te pakken boven Apple. De iPhone, de belangrijkste omzetmaker van de techgigant, heeft het in het voorbije kwartaal niet zo best gedaan. Uit de cijferpublicatie van 26 januari 2016 bleek dat de verkopen van de iPhone 6 en iPhone 6S, waar de grote groei vandaan moet komen, de verwachtingen niet hebben gehaald.

Met name China en Hong Kong, traditioneel regio’s waar het hard gaat, lieten het de afgelopen maanden afweten door de economische afkoeling, nadat de zomer van 2015 nog een ijzersterke periode was geweest.

Ook de verwachtingen voor het komende kwartaal zijn somber. Voor de rest van 2016 liggen de verwachtingen op een beduidend lager niveau dan eerdere ramingen. De omzet zal op zijn best vlak zijn ten opzichte van het niveau van vorig jaar en mogelijk zelfs iets teruglopen.

Schrikken
Beleggers schrokken van de magere cijfers en keerden zich van het aandeel Apple af, dat meteen na de cijferpublicatie met 6% daalde. Morningstar-analist Brian Colello is van mening dat de recente verkoopgolf van Apple-aandelen wat overdreven is.

Apple heeft weliswaar een tik gekregen, maar is niet verslagen. De belangrijkste concurrentievoordelen staan nog overeind en er zijn geen structurele problemen aan de hand, stelt analist Collelo: er is geen verlies van marktaandeel en er is geen gebrek aan innovatie. Er is momenteel geen concurrent op de markt die als ‘iPhone killer’ kan fungeren. En Apple snoept nog steeds klanten af van het Android-kamp.

Bestaande klanten vervangen hun huidige iPhone minder snel door een nieuwer model als gevolg van de macro-economische tegenwind, constateert Apple. Zo’n 60 procent van de klanten gebruikt een toestel dat ouder is dan de iPhone 6, die bijna anderhalf jaar geleden op de markt kwam. Maar ondanks die vertraging komt de vervangingsvraag vanuit die doelgroep in de toekomst toch weer op gang en zal aldus weer bijdragen aan Apple’s resultaat. Ook toekomstige innovaties die nieuwe features aan de toestellen gaan toevoegen, zullen weer omzet genereren, verwacht Colello.

Bullish: spectaculaire prijsstelling
Intussen blijft de gemiddelde verkoopprijs per toestel ‘spectaculair’ hoog, aldus de analist. Met 691 dollar per iPhone realiseert Apple een prima prijs die een goede klanttevredenheid weerspiegelt. In zijn bullish-scenario gaat Colello er vanuit dat Apple het hoge prijsniveau kan vasthouden, wat een stevig fundament onder de resultaten legt.

Bearish: kannibalisme
In zijn negatievere bearish-variant houdt de analist rekening met een prijsval van gemiddeld 9 procent over de komende drie jaar. Dit omdat de concurrentie het prijsgevecht aangaat en de consument probeert te verleiden met toestellen die wellicht minder geavanceerd zijn, maar ook goedkoper, en dat zal zijn weerslag op Apples prijsstelling hebben.

In dit bearish-scenario is ook sprake van kannibalisme tussen iPhone en iPad. De iPhone groeit qua functionaliteit en afmetingen – letterlijk dus – steeds meer naar de iPad toe, zodat een toenemend aantal iPhone-gebruikers niet langer ook nog een iPad ernaast zal kopen. In het bullish-scenario is er wel plaats voor voortgaande omzetgroei bij allebei.

Concurrentievoordeel is beperkt: 'narrow moat'
Toch kan Apple bepaald niet op zijn lauweren rusten. Hoe iconisch het merk ook is, volgens de analyse van Morningstar is het concurrentievoordeel beperkt, ofwel ‘narrow moat’ in de terminologie van de beoordelaar. De iPhone is weliswaar een gigantische hit, maar dat is één product, terwijl Apple eigenlijk streeft naar een heel ecosysteem van producten waar het zijn klant in trekt: ook een iMac en ook Apple Pay, Car Play en ga zo maar door.

Vooralsnog lukt dat nog niet echt. Bovendien is de concurrentie op de smartphonemarkt stevig, met wedijverende merken die zich steeds hoger in de markt positioneren, terwijl iPhone bij het verschijnen van de allereerste versie in 2007 nog op eenzame hoogte leek. Denk nog maar eens terug aan het schier onaantastbare marktleiderschap van de BlackBerry, totdat de smartphones met touchscreen op de markt kwamen. Een unieke positie kan dus snel teniet worden gedaan door nieuwkomers. Maar het feit dat Apple op zoveel terreinen actief is en een goed aanbod heeft, zoals boven opgesomd, maakt dat de Moat Trend positief is.

Ondergewaardeerd
Tegen die achtergrond vindt Morningstar de aandelen Apple op dit moment ondergewaardeerd. Een bearish scenario ligt volgens Colello niet voor de hand. Hij komt tot een fair value van USD 133, terwijl de aandelenkoers zich momenteel rond de USD 100 beweegt. Morningstar ziet Apple als een van de betere beleggingsmogelijkheden binnen de techsector voor de lange termijn. Het aandeel krijgt een Morningstar Rating van vier sterren.

Bekijk hier de koersontwikkeling van het aandeel Apple over de afgelopen 3 jaar:

(aandelenkoers in USD, klik op grafiek voor vergroting)

En bekijk ook de overzichtspagina over Apple op de Morningstar-website met alle kerncijfers en relevante informatie.

Denkt u alles te weten over beleggen? Klik hier om dat te bewijzen met de Morningstar Investing Mastermind Quiz.

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam