Als u verder gaat op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies op uw apparatuur. Lees meer over ons beleid rond cookies en welk soort cookies wij gebruiken door hier te klikken. Accepteer Cookies

Morningstar verlaagt fair value Ahold Delhaize

Ahold Delhaize liet over het derde kwartaal een magere cashgeneratie zien en de marges stelden teleur door prijsdruk. Reden voor Morningstar om de fair value iets te verlagen.

Robert van den Oever 17 november, 2016 | 14:22

Ahold Delhaize rapporteerde zijn derdekwartaalcijfers voor het eerst als fusiebedrijf, na de afronding van het samengaan in juli van dit jaar. Morningstar is het supermarktbedrijf onlangs opnieuw gaan volgen. Lees de uitgebreide visie van Morningstar op Ahold hier:

 

De Nederlands-Belgische combinatie laat over het derde kwartaal een goede omzetontwikkeling zien op zijn thuismarkten in Nederland, België en de Verenigde Staten. Met name in België ging het goed door vernieuwing van bestaande winkels. Samen met kostenbesparingen zorgde dat in België voor betere omzet en winst.

Op de andere markten echter stonden de marges onder druk. In Nederland heeft de marge te lijden onder de stevige investeringen in de online activiteiten, met name Bol.com. De webwinkel groeit sterk, en dat is een bewuste strategie. En de juiste, vindt Morningstar-analist Adam Kindreich: 'Je moet nummer 1 of 2 in de online markt zijn, want de nummer 3 en lager kent niemand. Het gaat echt om de toppositie en die hebben ze in handen.'

In de Verenigde Staten voerde concurrent Wal Mart de strijd flink op en dat merkten de Food Lion winkels in de zuidoostelijke staten in hun winstgevendheid. De winkelketens Stop & Shop en Hannaford in de noordoostelijke staten hadden daar iets minder last van.

De marge-ontwikkelingen bij de Amerikaanse supermarktketens van Ahold Delhaize stellen teleur en laten zien dat het resultaat te afhankelijk is van promoties, aanbiedingen en prijsacties. Een structurele aanpassing van het prijsniveau zou beter zijn, aldus analist Kindreich.

Alles bij elkaar zijn de derdekwartaalcijfers voor hem reden om de Fair Value voor het aandeel Ahold Delhaize te verlagen. Die gaat met 7% omlaag naar 20 euro.

  • Meer informatie en cijfers over Ahold Delhaize vindt u op de fondspagina op onze website.

 

Bulls & Bears
Morningstar zet de sterke en zwakte kanten van een bedrijf op een rij onder de noemer ‘Bulls say’ versus ‘Bears say’. De Bulls stellen de positieve zaken voorop:

  • Een dominant marktleiderschap in Nederland met Albert Heijn dat 35% marktaandeel heeft en sterke operationele efficiency.
  • Het bedrijf is op het juiste moment in de online markt gestapt en heeft daardoor nu sterke marktposities in dat segment.

 

En de Bears benadrukken de aspecten die verbetering behoeven:

  • Ahold Delhaize is nagenoeg afwezig in opkomende markten en daardoor mist het kansen voor relatief snelle en sterke groei. Wel is het naast de thuismarkten Nederland, België en de Verenigde Staten (samen goed voor 91% van de groepsomzet) actief in Griekenland, Tsjechië, Roemenië en Servië.
  • De prijsstelling moet meer opschuiven naar het model van ‘every day low pricing’ in plaats van kortdurende scherpe aanbiedingen, waar de ketens in de VS en Europa nu nogal afhankelijk van zijn.
  • De groei zal relatief laag zijn, aangezien de planning voor opening van nieuwe winkels niet erg ambitieus is.

 

Lees meer:

- Morningstar hervat volgen aandeel Ahold Delhaize

Denkt u alles te weten over beleggen? Klik hier om dat te bewijzen met de Morningstar Investing Mastermind Quiz.

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam