Morningstar's vooruitzicht voor aandelen consumptiegoederen

Stijgende grondstofprijzen en daarmee samenhangende prijsstrategieën staan de komende maanden centraal.

R.J. Hottovy 13 april, 2011 | 15:15
Facebook Twitter LinkedIn

In het kort

  • De inflatie van de inputkosten en de hiermee samenhangende prijsstrategieën staan centraal voor defensieve consumentenaandelen. 
  • Met kassaldi die op het hoogste punt sinds jaren staan, blijft consolidatie in 2011 een belangrijk thema.
  • Morningstar ziet meer aankoopmogelijkheden in defensieve consumptiegoederenaandelen dan in aanbieders van luxe producten en diensten.

Prijsverhogingen
Hoewel het ergste achter de rug lijkt voor de meeste op defensieve consumptiegoederen gerichte ondernemingen, is Morningstar van mening dat er nog een lange weg te gaan is. Wij zijn ervan overtuigd dat de meeste producenten van consumptiegoederen hun business in 2011 verder zullen zien herstellen. De toenemende inflatie, stijgende benzineprijzen en een marginale lonengroei blijven echter een bedreiging vormen voor de koopkracht van consumenten met een laag of middelbaar inkomen, waarvan vele in de afgelopen anderhalf jaar veel prijsbewuster zijn geworden.

Verstoring van de aanvoer en een toenemende vraag uit Azië hebben in het jaar tot nu toe geleid tot een ongekende stijging van de grondstoffenprijzen. Het is dan ook geen verrassing dat defensieve consumentenbedrijven zich de komende maanden vooral hierop richten. Aangezien de indekking tegen de inputkosten in de loop van het jaar zal vervallen, worden fabrikanten gedwongen hun prijzen te verhogen of de kostenverhogingen voor eigen rekening te nemen. Op basis van de snelle kostenstijging van een deel van de grondstoffen, zijn traditionele prijsverhogingen van 2 tot 3 procent waarschijnlijk niet voldoende in 2011.

Het is dus geen verrassing dat Morningstar veel belangstelling heeft voor de prijsstellingsplannen van deze defensieve ondernemingen voor 2011. Wij verwachten dat consumenten dit jaar wel wat prijsverhogingen zullen tolereren. Uit recente gesprekken met sommige managementteams blijkt echter ook een naar onze mening overdreven vertrouwen in het vermogen de hogere grondstoffenprijzen te kunnen doorberekenen. Vooral gezien de ongekende prijsbewustheid van de moderne consument. Prijsstijgingen in 2011 kunnen voor consumenten een bittere pil worden, waardoor het voor veel fabrikanten van consumptiegoederen lastig wordt om hun marge te verbeteren.
In Europa de gevolgen van de bezuinigingsmaatregelen door overheden nog niet volledig voelbaar voor consumenten.

Opkomende markten
Aangezien opkomende en ontwikkelde markten zich zo verschillend gedragen, analyseert Morningstar de plannen van de ondernemingen om in ontwikkelde markten de omzet te laten stijgen en om in opkomende markten marktaandeel te veroveren, hetzij door autonome groei-initiatieven of door overnames.

We hebben nog altijd een grote belangstelling voor huismerken. Als de trading up in 2011 doorzet, gaan wij ervan uit dat merkproducenten hiervan profiteren. Omdat de kwaliteit van de huismerken de afgelopen jaren sterk verbeterd is, krijgen de fabrikanten van consumptiegoederen het misschien nog moeilijk om de klanten weer terug te winnen. De perceptie van de consument over de voordelen die een product kan bieden, zal in de aankoopbeslissingen nog maandenlang een zeer belangrijke rol spelen.

De aandelenkoersen van bedrijven in luxe consumentenproducten zijn de afgelopen zes maanden enorm gestegen, maar Morningstar verwacht dat het beleggerssentiment wat zal afkoelen nu de omzetdynamiek stagneert en de margedruk sterker wordt. Wij zien dus meer waarde in bepaalden delen van het universum van defensieve consumentenaandelen, waaronder verschillende bedrijven die een stevige concurrentiepositie hebben opgebouwd.


Lees ook
Morningstar's favoriete consumptiegoederenaandelen

Morningstar's vooruitzicht voor technologie-aandelen


Bekijk de beste beleggingsfondsen in consumptiegoederenaandelen (Elite en Superior rating) met de Fonds Screener.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

R.J. Hottovy  

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten