Boek een vakantieaandeel

Online boeken van vliegreizen, hotelovernachtingen en huren van auto's neemt een grote vlucht. Met beleggen reisagenten op internet als Booking.com (Priceline.com) en Expedia inspelen op de groeiende online reismarkt.

Laurent Deckers 18 april, 2013 | 10:20
Facebook Twitter LinkedIn

De kans is groot dat u bij het zoeken naar en boeken van een vlucht of hotel op internet bent uitgekomen bij Booking.com of Expedia. En misschien heeft u ook op een site als Tripadvisor gekeken hoe anderen de accommodatie beoordelen. De markt voor online boeken van overnachtingen en vluchten heeft de afgelopen jaren een sterke vlucht genomen.

Netwerkeffect
BeachDe grootste spelers bij de online boekingen –en opgenomen in het universum van de aandelen die Morningstar volgt- zijn Expedia en Priceline.com, dat beter bekend is van haar dochteronderneming Booking.com. Beide ondernemingen hebben een ‘narrow moat’, met andere woorden een kleine voorsprong op concurrenten.

Die voorsprong is gebaseerd op het zogenaamde netwerkeffect: beide sites bieden een groot aantal hotels en resorts aan waardoor ze populair zijn onder reizigers. Meer nog dan Booking.com biedt Expedia ook nog andere diensten zoals het boeken van vluchten en huren van auto's. Door de grote bezoekersaantallen kunnen expedia.com en booking.com nog meer aanbieders aan zich binden. Het is een zichzelf versterkend effect en de verwachting is dan ook, dat het aantal reisaanbieders en reizigers dat gebruik zal maken van deze online platformen verder zal toenemen. Beide partijen zijn ook zeer effectief in het opmaken van de voorraden van reisleveranciers. De laatste lege bedden of stoelen kunnen zo nog verkocht worden.

Concurrentie
De online reismarkt is wel een competitieve markt. Enerzijds omdat hij gemakkelijk toegankelijk is voor nieuwkomers die een deel van het succes willen kapen en anderzijds omdat consumenten gemakkelijk kunnen overstappen van de ene naar de andere aanbieder.

De recente lancering van Google’s zoekdienst voor vluchten (Google Flight Search) en hotels (Google Hotel Finder) en de opkomst van ‘daily deal-sites’ als Groupon bevestigen de toegenomen concurrentie. Toch vormen deze momenteel geen serieuze concurrentie voor Expedia en Priceline.com vanwege het beperkte aanbod en het gebrek aan boekingen. Expedia en Priceline hebben eerder al veel geld uitgegeven aan zoektechnologie, stabiele betalingssystemen, lokale websites en marketing. Dat drukt op korte termijn nog de marges, maar het biedt ze ook een goede uitgangspositie voor de toekomst.

Opkomende landen
De waarde van de boekingen bij Expedia bedroeg in 2011 al USD 29 miljard en dat liep in 2012 verder op tot USD 34 miljard. Voor Priceline.com was dat respectievelijk USD 22 miljard en USD 23 miljard dollar. Door het groeiend aantal gebruikers en het aanbieden van meerdere diensten bereiken de online reisagenten schaalgrootte waardoor ze hun kosten beter kunnen spreiden en hun financiële positie verbeteren. Zo zullen de schuldratio’s en de verhouding tussen rendement op geïnvesteerd kapitaal en de kosten van kapitaal de komende jaren verbeteren.

De mate van groei van het aantal reisboekingen hangt af van de economische situatie en van de penetratie van het aantal online boekingen in een regio. De vraag zal met name komen uit opkomende landen in Azië en Latijns-Amerika. Door de solide economische groei in deze regio’s stijgt de welvaart en de vraag naar reizen. De vraag uit Europese en Amerikaanse economieën zal daarentegen relatief gelijk blijven vanwege de moeilijke en onzekere economische situatie.

De penetratie van het aantal online reisboekingen in opkomende Aziatische en Latijns-Amerikaanse economieën is momenteel nog veel lager dan in Westerse economieën. Er wordt nog niet veel gebruikt gemaakt van online reisplatforms en er de verwachting is dat ook dat daar de komende jaren een aanzienlijke groei te verwachten zal zijn.


Expedia
ExpediaExpedia is het grootste online reisbureau ter wereld, met een bruto aantal geboekte reizen ter waarde van USD 34 miljard in 2012. De onderneming heeft een 'narrow moat' (kleine voorsprong op concurrenten) door het netwerkeffect. De afhankelijkheid van de stagnerende Amerikaanse reismarkt (59 procent van het aantal boekingen in 2012) resulteerde in een lager aantal boekingen en lagere omzetgroei ten opzichte van het rivaliserende Priceline.com.

Morningstar vindt echter dat Expedia krediet verdient voor de forse investeringen in technologie-infrastructuur, productinnovatie en lokalisatie van websites die er voor moeten zorgen dat de onderneming er beter voorstaat voor de toekomstige groei in de USD 700 miljard grote internationale reismarkt (zowel online als offline). In de komende jaren zal het aantal online reisboekingen in Azië-Pacific en Latijns-Amerika (en in Europa in mindere mate) toenemen en waarschijnlijk het grootste deel van het volume van de groei van het aantal boekingen via Expedia bedragen. We denken wel dat de concurrentie kan toenemen in de belangrijkste markt, de Amerikaanse markt, met de toetreding van Priceline's dochteronderneming Booking.com. Lees ook de analyse van Expedia.

 

Priceline.com
Booking.comPriceline is bekend van het name-your-price concept, en biedingen voor reisdiensten in de Verenigde Staten, maar het eigenlijk het genereert Priceline.com het grootste deel van haar winst als internationaal hotel reservering agent. De rugwind van aankopen, de verschuivingen online en stijgende reisbudgetten hebben Priceline.com geholpen de internationale boekingen te verhogen (voornamelijk uit Europa en Azië). Zo was er een internationale toename van 54% per jaar sinds 2007 tot 23 miljard dollar in 2012 en groeide de binnenlandse boekingen met 19% per jaar.

De onderneming heeft een narrow economic moat dankzij netwerk effecten op zijn hoogst populaire reservering platforms zoals Booking.com. De verwachting is dat de internationale markten van essentieel belang blijven in de strategie van Priceline en dat er forse investeringen gedaan zullen blijven worden in online marketing en het uitbreiden van het leveranciers netwerk. De overname van meta search site kajak markeert een slimme zet om de online marketing kanalen te diversifiëren, maar we denken wel dat het enige tijd duurt voor de investering haar vruchten afwerpt. Lees het ook het volledige rapport van Priceline

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Alphabet Inc A2.859,32 USD1,36Rating
Booking Holdings Inc2.171,93 USD5,08Rating
Expedia Group Inc161,28 USD3,61Rating
Groupon Inc20,89 USD4,61Rating
TripAdvisor Inc25,66 USD2,44Rating

Over de auteur

Laurent Deckers  Morningstar Benelux

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid