Liever naar Netflix kijken dan erin beleggen

De Amerikaanse videodienst Netlfix breidt uit naar Nederland. Morningstar is echter sceptisch over de internationale expansie van Netflix. "Alle opwaartse potentie zit al in de koers."

Maarten van der Pas 20 juni, 2013 | 12:29
Facebook Twitter LinkedIn

Opwinding onder filmliefhebbers en fervente televisiekijkers. Netflix gaat eind dit jaar van start in Nederland. Het Amerikaanse internetbedrijf is een filmvariant van muziekdienst Spotify. Abonnees hebben online toegang tot een enorme catalogus met –oudere- televisieseries en films, zonder reclameblokken. Netflix is in de Verenigde Staten razend populair en neemt op sommige momenten een fors deel van het Amerikaanse internetverkeer voor zijn rekening. Voor Nederland zijn er nog wel enkele vragen zoals over de samenstelling van het aanbod en of de films ondertitels worden.

Beleggers die de Amerikaanse beurs de laatste tijd een beetje heeft gevolgd kennen Netflix waarschijnlijk al. Het aandeel is sinds oktober 2012 red-hot en de koers steeg van USD 60 naar USD 200 (zie koersgrafiek; op klikken voor vergroting).


Koers Netflix in laatste 5 jaar



Maar ondanks deze koerssprong noteert het aandeel een Morningstar Rating van 1 ster op een schaal van 1 tot en met 5, waarbij 1 ster staat voor maximaal overgewaardeerd en 5 sterren voor maximaal ondergewaardeerd. Morningstar’s fair value van Netflix, de waarde van de onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom is USD 110 per aandeel en ligt daarmee dan ook ver onder de huidige koers (zie onderstaande tabel; op klikken voor vergroting).





“Alle opwaartse potentie van Netflix zit al in de koers”, meent Morningstar-analist Micheal Corty. “Het bedrijf heeft in de Verenigde Staten geprofiteerd van het ontbreken van een landelijke uitrol van filmaanbod door aanbieders van betaaltelevisie. Hiermee is Netflix de beste aanbieder van streaming content geworden. Ik denk dat er ruimte is voor een bedrijf als Netflix met een diepe bibliotheek met gedateerde series en oudere films.
Maar ik vind dat de markt te optimistisch is over contentstrategie op basis van het succes sinds 2011. Ik ben ook zeer sceptisch over de agressieve internationale expansie van Netflix. De potentiële markt is groot, maar winstgevendheid zal veel moeilijker blijken te realiseren dan het management op dit moment verwacht en zal in de nabije toekomst op de kasstroom drukken.” 

De onzekerheid omtrent de schatting van de toekomstige kasstroom is hoog (Uncertainty: high).

Vraagtekens
Netflix is begonnen als verhuurder van DVD’s in de Verenigde Staten en heeft zich succesvol omgevormd tot aanbieder van streaming video on demand (SVOD). Het abonneebestand is een goede uitgangspositie, maar vormt volgens Corty geen duurzaam concurrentievoordeel. “Netflix moet zijn aanbod steeds uitbreiden en verbeteren of concurrerend blijven op prijs. Comcast zie ik als de grootste concurrent van Netflix. Maar Amazon en Apple, die ook al digitale content verkopen of verhuren op à la carte basis, kunnen zich ook ontwikkelen tot sterke concurrenten.”

Waar Netflix nu uitbreidt naar Nederland zet Corty juist vraagtekens bij de expansie naar meerdere landen. Hij verwacht dat de buitenlandse activiteiten voor Netflix de komende jaren operationeel verlies opleveren en dat het worstelen wordt om een betekenisvolle winst te genereren. “Ik zie die internationale uitbreiding als een idee dat fantastisch klinkt vanwege de enorme markt die in het vooruitschiet ligt, maar er zijn aanzienlijke verschillen tussen de Amerikaanse en buitenlandse markten. Neem het aantal uur per dag dat televisie wordt gekeken, wat in de VS groter is. Verder kan de trek in betaaltelevisie in andere landen kleiner zijn. En ik denk dat bestaande aanbieders van betaaltelevisie zoals kabelmaatschappijen in andere landen een betere positie hebben dan Netflix en sterker kunnen concurreren.”

Concurrentiepositie
Netflix heeft in ogen van Corty geen voorsprong op concurrenten (none moat). Het business model heeft geen specifieke eigenschappen die de winstgevendheid op termijn beschermen. Corty: “De groei van Netflix is indrukwekkend, maar daarmee heeft het nog geen sterke concurrentiepositie opgebouwd. De transitie van DVD naar digitale streaming video vergroot voor Netflix de concurrentie en de kosten. Het afleveren van digitale content vergt geen nationaal netwerk of distributiecentra. Dat maakt de barrières om deze markt te betreden voor concurrenten veel lager. Het is met andere woorden relatief gemakkelijk om Netflix na te doen.

Daarbij verplicht wetgeving Netflix om direct zaken te doen met de bezitters van het copyright zoals film- en televisiestudio’s. Dat werkt in het voordeel van de eigenaren van de content, want zij kunnen hun films en series licenseren aan meerdere distributeurs of een flinke premie voor exclusiviteit vragen. Netflix heeft ook geen concurrentievoordeel als het om creëren van eigen content gaat, maar het voor Netflix wel zin om te investeren in eigen unieke series zoals het nu al doet, om zich te onderscheiden van concurrenten.”
De ontwikkeling van de concurrentiepositie van Netflix is volgens Corty stabiel (moat trend: stable).

Beleggers moeten zeker naar Netflix kijken, echter op de televisie en niet op de beurs.


Belangrijke beleggingsoverwegingen

  • Het aandeel Netflix is extreem overgewaardeerd waarbij alle opwaartse potentie al volledig in de koers is ingeprijsd.
  • De recente licentie-overeenkomst voor Disney-films die in 2016 van start gaat is een voorbeeld van hoe contentaanbieders de bovenliggende partij zijn in de onderhandelingen met Netflix.
  • De manier waarop televisieseries en films worden geconsumeerd verandert momenteel en zal het komende decennium verder evolueren. Kijkers kiezen steeds meer zelf uit wat televisiezenders, herhaaldiensten en aanbieders van video-on-demand aanbieden. Netflix zal hierbij niet de enige speler zijn en de aanbieders van kwaliteitscontent zullen profiteren van meerdere distributeurs.

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings