Speel de defensieve kaart Unilever met Aegon als joker

Beleggers zijn momenteel niet veel beter af dan aan het begin van het jaar. De belangrijkste indices noteren nauwelijks winst. Het is diep graven naar aantrekkelijke aandelen, maar dan zijn daar onder meer Unilever en Aegon.

Maarten van der Pas 04 april, 2014 | 13:32
Facebook Twitter LinkedIn

De Stoxx Europe 600 staat eind maart op een schamele winst van 1,68 procent, de S&P 500 noteert met 0,7 procent een mager plusje en de MSCI World doet het met 0,24 nog slechter. Beleggers zijn dus in de eerste drie maanden van het jaar niet veel opgeschoten.

De aandelenmarkten kenden in deze periode een grillig verloop. Het was onrustig in de wereld, zoals de crisis in Oekraïne. Hoewel dit land maar een miniem aandeel in de wereldeconomie heeft voedde het wel bredere zorgen over een tragere economische groei van opkomende landen, die een belangrijke groeifactor voor grote multinationals zijn. Het had bij elkaar opgeteld een negatieve invloed op de koersen.

De macro-economische instabiliteit zal het komende kwartaal aanhouden en een onzekerheid die daar nog bijkomt is de terugschaling van het obligatie-opkoopprogramma van de Amerikaanse centrale bank Fed. De stroom gratis geld die als een smeerolie de financiële markten soepel liet lopen wordt hierdoor kleiner en de impact is onduidelijk.

Greed en fear
Ondanks de onzekerheden lijken de markten nog steeds in de bull stand te staan. Beleggers zoeken risicovollere aandelen op en zijn bereid meer te betalen voor groei. Morningstar vindt dat beleggers juist terughoudend moeten zijn nu het enthousiasme groot en de waardering van de aandelenmarkten aan de relatieve hoge kant is. Denkend aan Warrren Buffett’s mantra: “be fearful when others are greedy and greedy when others are fearful” slaat de markt op dit moment meer uit naar de kant van greed. Dus tijd voor beleggers om voorzichtig te zijn.

Toch kunnen beleggers hun voordeel doen met onzekere tijden. Die bieden vaak de gelegenheid om aandelen van kwalitatief goede ondernemingen voordelig aan te schaffen. Ook nu, terwijl aandelenmarkten meer naar overwaardering overhellen, zijn er koopmogelijkheden in enkele sectoren. Zo heeft de onzekerheid over de economische groei en stabiliteit van de munt in opkomende markten ertoe geleid dat het aandeel van een aantal producenten van defensieve consumptiegoederen aantrekkelijk is.

Hoewel hun blootstelling aan opkomende markten op korte termijn eerder een last dan een lust kan zijn, staat een onderneming als Unilever er dan ook goed voor om op de lange termijn te profiteren van de snelgroeiende vraag naar merkproducten op deze markten. Unilever wordt in een recente marktvisie van Morningstar dan ook “top pick” in sector defensieve consumptiegoederen genoemd. 

Om te begrijpen waarom Unilever in ogen van Moringstar op dit moment aantrekkelijk is geprijsd, eerst een korte uitleg over hoe we naar aandelen kijken. Morningstar claimt niet te weten of de aandelenmarkten op korte termijn stijgen of dalen of zijwaarts bewegen. We kijken naar ondernemingen met een sterk business model dat op lange termijn onzekerheid op de markten kan weerstaan.

Dat zijn ondernemingen met duurzame concurrentievoordelen – wide of narrow moat- die aanvallen van concurrenten kunnen afslaan en in de komende jaren een hoog rendement op geïnvesteerd kapitaal kunnen genereren. We verwachten van deze ondernemingen dat ze in tenminste het komende decennium hun winst blijven laten groeien, intrinsieke waarde toevoegen en cash aan aandeelhouders uitkeren.

Unilever
Zorgen over de vertraagde wereldwijde groei van Unilever heeft gezorgd voor een interessante koopmogelijkheid van zijn aandelen. Die worden nu verhandeld tegen een koers/fair value verhouding van 0,83 (de fair value is de waarde van een onderneming op basis van een schatting van de toekomstige kasstroom).

De producent van voedings- en was- en schoonmaakmiddelen en producten voor lichamelijke verzorging verkleint de complexiteit van zijn wereldwijde activiteiten en genereert een onderliggende omzetgroei van rond de 5 procent. Dat weerspiegelt een gebalanceerde bijdrage van volumegroei en prijsverhogingen aan de omzettoename, wat een positieve ontwikkeling is. Unilever is de derde grootste fabrikant van verpakte voedingsmiddelen in de wereld na Nestlé en Mondelez en één van de grootste ondernemingen in producten voor lichamelijke verzorging en het huishouden. Haar top 14 merken genereren meer dan EUR 1 miljard omzet per jaar. Een brede productportefeuille geeft Unilever onderhandelingsmacht tegenover retailers en door de omvang en schaal kan het lagere kosten genereren dan kleinere concurrenten.

De onderwaardering samen met de grote en stabiele concurrentiepositie maken Unilever tot een aantrekkelijk aandeel. Het staat dan ook op 4 sterren.

Aegon
Aegon staat ook op de radar van de Morningstar-aandelenanalisten en is “top pick” in de sector financiële dienstverlening. De onderneming lijkt een vreemde eend in de bijt, want het heeft geen concurrentievoordelen (none moat) in tegenstelling tot Unilever. Maar de verhouding koers/fair value staat op 0,82 en het aandeel noteert 4 sterren. Morningstar meent, dat de markt de activiteiten van de verzekeraar niet goed begrijpt en dat komt tot uiting in de –te lage- aandelenkoers.

Aegon genereert meer dan 70 procent van zijn omzet in de Verenigde Staten via zijn dochteronderneming Transamerica, de rest komt uit het Verenigd Koninkrijk en Nederland. Maar beleggers behandelen Aegon nog altijd als een Europese verzekeraar met beperkte groeimogelijkheden.

De onderneming heeft ook weinig waardering gekregen voor zijn reorganisatie na de financiële crisis en financiële steun van de Nederlandse overheid, wat heeft geleid tot minder risicovolle activiteiten en een verschuiving naar een meer op vergoedingen gebaseerd omzetmodel. Als zodanig wordt Aegon verhandeld op 0,5 keer boekwaarde, wat niet veel hoger is dan de gemiddelde 0,4 keer boekwaarde waarvan sprake was tussen 2009 en 2012 en wat aanzienlijk lager is dan de gemiddelde koers/boekwaarde van 1,2 keer in de periode 2003-2008.

Bij Aegon ligt de nadruk meer op de huidige waardering dan op sterke concurrentievoordelen. Van dat laatste is geen sprake, omdat Aegon grotendeels levensverzekeringsproducten verkoopt die gemeengoed zijn in een zeer competitieve sector actief is. Daarbij is sterk blootgesteld aan omstandigheden op de kapitaalmarkt waarover het geen controle heeft.

Defensieve consumptiegoederen
Beleggers kunnen in de huidige markt beter het defensieve spel spelen. Morningstar volgt wereldwijd pakweg 1.500 aandelen. Op dit moment zijn de aandelen in de regio Azië-Pacific het meest ondergewaardeerd. Europese en Amerikaanse aandelen zijn het meest overgewaardeerd. Aantrekkelijke aandelen zijn er met name in de sector defensieve consumptiegoederen. In onderstaande tabel staan alle overige “top picks” in deze sector naast Unilever (klik op tabel voor vergroting).



Deze column verscheen eerder op www.belegger.nl.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings