Communicatie en begrip

FINANCIEEL ADVIES - De financiële wereld heeft een reputatie dat ze over dingen communiceert op een zodanige manier, dat iemand van buiten deze wereld er niets van snapt. Vermogensbeheerders, beleggingsadviseurs en financieel planners moeten er zeker van zijn dat klanten hetzelfde beeld hebben als zij. 

Carl Richards, 16 juli, 2014 | 14:40

De financiële wereld heeft een reputatie dat ze over dingen communiceert op een zodanige manier, dat iemand van buiten deze wereld er niets van snapt. De financiële wereld kent een eigen taal. Misschien zelfs een dermate taal dat zelfs iemand in de financiële wereld, niet altijd begrijpt waar de ander over praat.
Dit gevoel bekroop mij toen ik recent een gesprek had met een professional uit een andere branche. Zij is gepromoveerd in computerwetenschappen aan Harvard. En ze werd door Fast Company één van de meest creatieve mensen op aarde genoemd. Mijn vertaling en beeld van deze persoon: Ze is echt slim! Ik liet haar een overzicht zien waarop vermeld stond: “Naar verwachting zal het gemiddeld rendement 6.25 procent bedragen.”

Ze vroeg mij om dit uit te leggen aan haar. Ik zei haar. “Geen probleem, ik weet wat dit betekent. Maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik je dit verder uit zou moeten leggen. Is het niet duidelijk?” Ze stelde dezelfde vraag aan een statisticus. Hij legde het haar uit, maar plaatste er gelijk de opmerking bij: in de echte wereld is de combinatie “verwachting en gemiddeld” eigenlijk weinig tot nietszeggend en niet echt bruikbaar.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

 

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies