Beleggen in aandelen met Morningstar: concurrentievoordeel door lage kosten (deel 2)

Lees hoe de analisten van Morningstar naar ondernemingen en hun aandeel kijken. En leer hoe je zelf sterke bedrijven en aantrekkelijke aandelen kunt vinden aan de hand van de moat. Deel 2: concurrentievoordeel door lage kosten.

Heather Brilliant, CFA 08 september, 2014 | 13:54 Elizabeth Collins, CFA
Facebook Twitter LinkedIn

Het vinden van concurrentievoordelen of structurele barrières die ondernemingen beschermen tegen concurrentie is de hoeksteen van de aandelenanalyse bij Morningstar. In de Engelstalige economische literatuur wordt die voorsprong op concurrenten 'moat' genoemd, letterlijk vertaald betekent dat ‘slotgracht’. Net zoals kastelen worden beschermd door een slotgracht, hebben goede bedrijven iets dat hen beschermt tegen de concurrentie en dat hen jarenlang een hoog rendement op kapitaal oplevert. 

Het nieuwe boek Why Moats Matter. The Morningstar Approach to Stock Investing helpt beleggers om superieure bedrijven te vinden die over een moat beschikken en te bepalen wanneer het juiste moment is gekomen om hun aandelen te kopen met het oog op een maximaal rendement op de lange termijn.

In het eerste deel van deze vijdelige serie zijn fundamentele vragen aan bod gekomen over de toekomstige economische winst en duurzame concurrentievoordelen van een onderneming. Het antwoord daarop bepaalt of er sprake is van een moat. De eerste van de vijf factoren of bronnen die een onderneming een concurrentievoordeel verschaft is uitgebreid beschreven. Het zijn immateriële activa zoals een sterk merk, patenten of door de overheid verstrekte licenties. In dit tweede deel komt de factor lage kosten aan de orde.

Kostenvoordeel
Bedrijven kunnen een competitief voordeel genereren door aanzienlijk lagere kosten te hebben dan hun concurrenten. Een gunstige kostenpositie kan voortkomen uit voordelen in het productieproces, een superieure locatie, schaalvoordelen of een unieke troef. Voordelen in het productieproces zijn interessant, maar Morningstar kent alleen een moat toe aan het productieproces als dat niet of niet gemakkelijk door concurrenten kan worden nagedaan. Een gunstige locatie kan ook een kostenvoordeel opleveren - een duurzaam voordeel, want het is moeilijk om na te bootsen. Ondertussen hebben bedrijven met schaalvoordelen lagere gemiddelde kosten dan hun concurrenten met een kleinere capaciteit.

 Anheuser-Busch InBev (ABI) is een goed voorbeeld van hoe schaalvoordelen een kostenvoordeel opleveren. Het volume van meer dan 400 miljoen hectoliter dat deze grootste bierbrouwer ter wereld per jaar produceert is bijna twee keer zo groot als dat van zijn naaste concurrent. Dat geeft Anheuser-Busch InBev macht bij de inkoop van grondstoffen en zorgt ervoor dat de gemiddelde productiekosten lager zijn. De vaste kosten kunnen over een groter aantal flesjes bier worden worden uitgesmeerd.

Noord-Amerikaanse spoorwegvervoerders als  CSX (CSX),  Norfolk Southern (NSC),  BNSF,  Union Pacific (UNP),  Canadian National Railway (CNI),  Canadian Pacific Railway (CP) en  Kansas City Southern (KSU) hebben een groot concurrentievoordeel of wide moat en een groot deel daarvan is te danken aan kostenvoordelen. Vliegtuigen, schepen en vrachtwagens zijn ook geschikt om goederen te vervoeren, maar het spoor is vaak veruit de goedkoopste oplossing waar geen waterweg is tussen vertrekpunt en bestemming. Vooral als het gaat om een vracht met een lage waarde/gewichtverhouding. 


Bovendien zijn de spoorwegen wat betreft ton-kilometer vier keer efficiënter op het vlak van brandstofverbruik dan het wegvervoer. Daarbij wordt ook nog efficiënter gebruik gemaakt van personeel. Er is uiteraard treinpersoneel nodig, maar de capaciteit van de wagons is groter en de treinen zijn langer. Zelfs voor goederen die per vrachtwagen kunnen worden vervoerd, schatten we in dat de spoorwegen 10 tot 30 procent goedkoper zijn dan containers die over hetzelfde traject met de vrachtwagen worden vervoerd. En we hebben vertrouwen in de duurzaamheid van de economische winst van deze railvervoerders omdat ze zwaar in hun kostenvoordelen hebben geïnvesteerd. Ze maken efficiënt gebruik van hun twee grootste kostenfactoren: mankracht en brandstof.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Anheuser-Busch InBev SA/NV47,91 EUR-1,61Rating
Apple Inc144,84 USD0,75Rating
BlackRock Inc907,26 USD1,65Rating
Canadian National Railway Co122,69 USD0,87Rating
Canadian Pacific Railway Ltd72,85 USD1,72Rating
CSX Corp34,16 USD2,18Rating
Kansas City Southern295,59 USD1,12Rating
Norfolk Southern Corp275,58 USD2,13Rating
Rockwell Automation Inc314,20 USD1,30Rating
Union Pacific Corp225,16 USD1,73Rating

Over de auteur

Heather Brilliant, CFA  Heather Brilliant, CFA, is the vice president of Global Equity and Credit Research at Morningstar.

© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid