We are currently experiencing intermittent difficulty logging in users. We appreciate your patience as we investigate.

Beleggen in aandelen met Morningstar: concurrentievoordeel door overstapkosten (deel 3)

Lees hoe de analisten van Morningstar naar ondernemingen en hun aandeel kijken. En leer hoe je zelf sterke bedrijven en aantrekkelijke aandelen kunt vinden aan de hand van de moat. Deel 3: concurrentievoordeel door overstapkosten.

Facebook Twitter LinkedIn

Het vinden van concurrentievoordelen of structurele barrières die ondernemingen beschermen tegen concurrentie is de hoeksteen van de aandelenanalyse bij Morningstar. In de Engelstalige economische literatuur wordt die voorsprong op concurrenten 'moat' genoemd, letterlijk vertaald betekent dat ‘slotgracht’. Net zoals kastelen worden beschermd door een slotgracht, hebben goede bedrijven iets dat hen beschermt tegen de concurrentie en dat hen jarenlang een hoog rendement op kapitaal oplevert. 

Het nieuwe boek Why Moats Matter. The Morningstar Approach to Stock Investing helpt beleggers om superieure bedrijven te vinden die over een moat beschikken en te bepalen wanneer het juiste moment is gekomen om hun aandelen te kopen met het oog op een maximaal rendement op de lange termijn.

In het eerste deel van deze vijdelige serie zijn fundamentele vragen aan bod gekomen over de toekomstige economische winst en duurzame concurrentievoordelen van een onderneming. Het antwoord daarop bepaalt of er sprake is van een moat. De eerste van de vijf factoren of bronnen die een onderneming een concurrentievoordeel verschaft is uitgebreid beschreven. Het zijn immateriële activa zoals een sterk merk, patenten of door de overheid verstrekte licenties. In het tweede deel komt de factor lage kosten aan de orde. Dit derde deel bespreekt een apart soort kosten: overstapkosten

Overstapkosten
Overstapkosten zijn de kosten - in de vorm van tijd, moeite, geld of risico - die een klant moet maken om over te stappen van de ene leverancier naar de andere. Klanten die tegen hoge overstapkosten aanlopen zullen niet snel kiezen voor een andere toeleverancier, ook niet als deze een lagere prijs of een beter product of dienst aanbiedt. De verbetering wat betreft prestatie of prijs moet groot genoeg zijn om op te wegen tegen de kosten en complexiteit van de overstap. Er is vooral sprake van hoge overstapkosten wanneer de kosten van een storing hoog zijn, of wanneer de kostprijs van het product of de dienst in kwestie relatief klein is in vergelijking met de totale operationele kosten van een afnemer.

 Apple (AAPL) is een goed voorbeeld van een onderneming waarbij de klanten overstapkosten hebben als ze naar een ander product overstappen. Het iOS-platform brengt heel wat overstapkosten met zich mee, waardoor het bedrijf een groot gedeelte van zijn huidige klantenbasis zou moeten kunnen behouwen zonder louter op prijs te concurreren. Gebruikers van Apple’s besturingsprogramma iOS die films, tv-programma's en apps kopen uit de iTunes-store, kunnen deze media niet overzetten op smartphones en tablets die draaien op Androids (van Google) of andere besturingssoftware (dat geldt overigens wel voor muziek).

iCloud leidt tot een extra bron van overstapkosten omdat het media, foto's, nota's en andere functies synchroniseert op alle Apple-toestellen van een gebruiker. Volgens Morningstar zal de persoon die een iOS-toestel bezit minder geneigd zijn om van een iPhone naar een Android-toestel over te stappen als hij een deel van zijn content niet kan synchroniseren of gebruiken. Andere Apple-toestellen zoals de pc’s en de laptops en misschien de iWatch zouden deze kosten nog verder de hoogte in kunnen jagen.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis
Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
Apple Inc145,86 USD0,15Rating
BlackRock Inc867,17 USD-0,26Rating
Rockwell Automation Inc307,42 USD0,86Rating

Over de auteur

Heather Brilliant, CFA  Heather Brilliant, CFA, is the vice president of Global Equity and Credit Research at Morningstar.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies