Tijd voor een andere kijk op Apple

Apple heeft een naam hoog te houden als het om gadgets gaat. Maar moet het altijd wel zo vernieuwend zijn? Nee. Beleggers moeten vooral ook kijken naar hoe Apple zijn gecreëerde ecosysteem onderhoudt.

Maarten van der Pas 11 september, 2014 | 14:40
Facebook Twitter LinkedIn

De goegemeente kijkt bij nieuwe gadgets van Apple vooral naar hoe ze eruit zien en wat ze kunnen. Zijn de apparaten innovatief en revolutionair? De immer hooggespannen verwachtingen heeft Apple over zichzelf afgeroepen. In 2001 schudde het onder leiding van Steve Jobs met de iPod de muziekwereld op en de iPhone veranderde in 2007 voor goed de telecomsector. Met de iPad wist Apple drie jaar later internetconsumptie te veranderen ten koste van pc’s en laptops.

Na de dood van Jobs bleef het met Tim Cook aan het roer toch wat stil. Nieuwe versies van de iPhone en iPad waren minder revolutionair. En waar bleven nieuwe baanbrekende vondsten? De vraag of Apple nog wel kon innoveren werd de afgelopen jaren steeds prangender. Ondertussen was er wel een luide geruchtenstroom over een Apple-televisie en een iWatch. Waar Apple eerder nieuwe productcategorieën introduceerde werd het nu volgend in plaats van leidend. Concurrenten kwamen met smartphones met grotere schermen en met slimme horloges.

Apple heeft een naam hoog te houden als het om gadgets gaat. Maar moet het altijd wel zo vernieuwend zijn? Nee. Dat is een te nauwe blik. Beleggers moeten oppassen er niet te veel in mee te gaan. Apple heeft een ecosysteem ontwikkeld waarin het gebruikers van zijn apparaten gevangen houdt. Overstappen naar concurrenten is kostbaar of complex omdat reeds aangeschafte apps niet zijn mee te verhuizen en het een werk is om alle media als foto’s en video’s over te zetten. Apple weet consumenten vast te houden in dit ecosysteem en heeft daardoor -nog steeds- een voorsprong op concurrenten en die voorsprong ontwikkelt zich positief. In Morningstar-terminologie heeft Apple een narrow, positive moat. Bij de beoordeling van Apple vanuit beleggersoogpunt moet ook worden gekeken naar onderhoud van dit ecosysteem.

Stickiness
De presentatie dinsdag toonde aan dat Apple zijn innovatieve mojo niet heeft verloren. Maar een echte game changer zal de nieuwe iPhone 6 niet worden. De Apple Watch moet zich gaan bewijzen en bestaande smartwatches zien te verslaan met onderscheidende toepassingen en gebruiksgemak. De nieuwe betaaldienst Apple Pay is interessant, omdat het een nieuwe waardevolle dienst kan zijn die gebruikers minder snel en makkelijk laat overstappen naar concurrenten. Het vergroot de stickiness van Apple-producten en juist in het vasthouden van bestaande klanten zit de innovatieve kracht van Apple.

Wat betekenen de iPhone 6, Apple Watch en Apple Pay voor de omzet en winst van Apple? Morningstar is in dit opzicht niet wild enthousiast over de iPhone 6. Met de Watch voegt Apple een nieuw platform toe waarvoor software-ontwikkelaars apps kunnen maken. De horloge komt begin 2015 op de markt en Morningstar verwacht dat er in dat jaar 15 miljoen exemplaren worden verkocht. In 2018 is dat opgelopen naar 37 miljoen horloges per jaar. Met een aangenomen brutomarge van 35 procent op het horloge en een deel van omzet van de apps is dit een potentiële omzet- en winstmaker. Apple Pay zal op korte termijn niet tot een aanzienlijke toename van de omzet leiden.

Ervaring en expertise
De nieuwe gadgets geven meer vertrouwen dat Apple zijn concurrentievoordeel kan vasthouden en zelfs vergroten. Behoudens een slechte uitvoering bij het op de markt brengen of een product dat niet goed werkt, zijn Apple Pay en Apple Watch (waarvan het gebruik is gekoppeld aan een iPhone) twee items die iPhone-gebruikers steviger inkapselen. Het is onwaarschijnlijk dat zij Apple’s ecosysteem verlaten voor een concurrent vanwege de eerdergenoemde hoge overstapkosten. Apple Pay en Apple Watch kunnen zich ontwikkelen tot dezelfde grote haken om gebruikers vast te houden in Apple’s ecosysteem als halverwege de jaren 2000 het bezit van digitale muziek (per nummer) en het gemakkelijk opslaan en delen van foto’s en video’s.

En dat is de manier waarop beleggers naar Apple moeten kijken. Niet –alleen- focussen op het uiterlijk en de functionaliteit van zijn apparaten en eventuele teleurstelling bij het grote publiek als de hooggespannen verwachtingen niet helemaal worden waargemaakt. De kracht van Apple zit in zijn ervaring en expertise met het integreren van hardware, software, diensten en apps van derden en de beschikbaarheid daarvan op diverse apparaten.

Morningstar overweegt met de verwachte verkoopcijfers van de Apple Watch om zijn fair value van Apple (de waardering van de toekomstige, geschatte kasstroom) te verhogen van USD 87,00 naar USD 93,00 per Aandeel. Met de huidige koers van rond de USD 98,00 betekent dat wel dat het aandeel Apple redelijk tot licht overgewaardeerd is. Maar een langetermijnbelegger moet een onderneming met narrow en positive moat altijd in de gaten houden.


Deze column verscheen eerder op www.belegger.nl.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings