Financieel advies eenvoudig uitgelegd

Carl Richards schrijft op verzoek van Morningstar over het gedrag van beleggers en over financieel advies. Zijn columns, waarin het complexe altijd eenvoudig wordt uitgelegd met een schets, helpen beleggers om betere beleggingsbeslissingen te maken. Richards is auteur van het boek 'The Behavior Gap: Simple Ways to Stop Doing Dumb Things with Money' en levert ook bijdragen aan The New York Times en Morningstar Advisor.

Morningstar Benelux 19 januari, 2015 | 10:57
Facebook Twitter LinkedIn

Gaan robots en algoritmes de financieel adviseur vervangen?
Beleggen kan geautomatiseerd worden. Maar technologie heeft er vandaag de dag nog steeds niet voor gezorgd dat waar financieel adviseurs echt goed in zijn kan worden vervangen. Namelijk het voeren van echte adviesgesprekken.

Betalen voor advies: een planner ook voor planners!
Niets menselijks is financiële professionals vreemd en nemen ook zij emotionele en impulsieve beslissingen. Daarom zouden alle financieel planners, financieel adviseurs, beleggingsadviseurs en vermogensbeheerders ook voor zichzelf een planner of adviseur moeten inschakelen.

Communicatie en begrip
De financiële wereld heeft een reputatie dat ze over dingen communiceert op een zodanige manier, dat iemand van buiten deze wereld er niets van snapt. Vermogensbeheerders, beleggingsadviseurs en financieel planners moeten er zeker van zijn dat klanten hetzelfde beeld hebben als zij.

We zijn (te) slim
Financiële professionals weten veel, misschien zelfs teveel. Denk als adviseur eens terug aan de eerste dag in een klaslokaal. Herinner je je nog hoe weinig je wist? Financieel adviseurs moeten zich realiseren, dat de eerste ontmoeting met een cliënt voor deze hetzelfde gevoel kan oproepen als de eerste dag op school.

Financieel advies: eenvoud en ontwerp zijn belangrijk
In de beleggingssector lijkt complexiteit de manier om superieur intellect uit te stralen. Gebruik zoveel mogelijk moeilijk vakjargon en toon imposante en complexe grafieken. Hier ligt de grootste uitdaging: omarm eenvoud en begrip in plaats van complexiteit. Creëer duidelijkheid.

De uitdaging: betere beleggers worden
Klanten verwachten dat hun financieel adviseur zoekt naar de beste belegging. Maar het is beter om mensen juist te helpen om betere beleggingsbeslissingen te nemen en zo betere beleggers te worden.


Het probleem met financiële plannen
Financieel adviseurs verwachten van klanten dat ze weten hoe hun toekomst eruit ziet. Je gaat bijna nog geloven dat je met een financieel plan de toekomst kunnen voorspellen. De enige zekerheid die we hebben, is dat we niet weten wat de toekomst brengt.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Morningstar Benelux

Morningstar Benelux  .

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings