"Is dit nu alles wat ik aan rendement gemaakt heb?" Ik vermoed dat veel financieel adviseurs deze zin letterlijk of met gelijke woorden meer dan eens hebben gehoord wanneer ze met een belegger dien beleggingsportefeuille bespreken. De belegger verwacht van zijn of haar adviseur het financiële equivalent van een home run, en alles wat een adviseur probeert te doen is langzaam maar zeker de klant naar het volgende honk te begeleiden. Het advies wat jij als adviseur in belang van je klant geeft, lijkt soms zelfs van geen enkel belang te zijn voor de klant. Deze klant gelooft blijkbaar alleen maar in de major league wedstrijden met grote overwinningen om financieel succesvol te zijn.
Het is misschien ook niet vreemd dat sommige klanten een kantoor binnenstappen en een show van hun adviseur willen. Misschien hebben we als financiële sector dit ook wel wat aan ons zelf te danken met hoe we adverteerden. Of naar aanleiding van ons marketingverhaal. En dan zijn er altijd ook nog die goede vrienden van vrienden, die met grote verhalen en tips komen over hun succesvolle beleggingen, vaak zonder risico en met hoge rendementen. Wat het ook is, het resultaat is dat we als industrie met individuele beleggers te maken hebben die een erg vertekend beeld hebben gekregen over beleggen.
Ik heb zelf ook een goed voorbeeld meegemaakt enkele jaren geleden toen een klant mij belde. Deze belegger had een verhaal gelezen over een beleggingsportefeuille van een universiteit en wat een schitterend rendement deze gemaakt had in dat jaar. “Waarom doen wij niet zoals zij?” vroeg hij mij.