Beleggers willen een homerun, maar adviseurs spelen small ball

Het blijven uitleggen en beleggers op het juiste pad houden blijft moeilijk, maar is het belangrijkste wat financieel adviseurs moeten doen. Ook al verwachten klanten dit - nog - niet. Beleggers willen een homerun slaan, maar kunnen beter een small ball spelen. 

Carl Richards, 27 juli, 2015 | 0:22

"Is dit nu alles wat ik aan rendement gemaakt heb?" Ik vermoed dat veel financieel adviseurs deze zin letterlijk of met gelijke woorden meer dan eens hebben gehoord wanneer ze met een belegger dien beleggingsportefeuille bespreken. De belegger verwacht van zijn of haar adviseur het financiële equivalent van een home run, en alles wat een adviseur probeert te doen is langzaam maar zeker de klant naar het volgende honk te begeleiden. Het advies wat jij als adviseur in belang van je klant geeft, lijkt soms zelfs van geen enkel belang te zijn voor de klant. Deze klant gelooft blijkbaar alleen maar in de major league wedstrijden met grote overwinningen om financieel succesvol te zijn.

Het is misschien ook niet vreemd dat sommige klanten een kantoor binnenstappen en een show van hun adviseur willen. Misschien hebben we als financiële sector dit ook wel wat aan ons zelf te danken met hoe we adverteerden. Of naar aanleiding van ons marketingverhaal. En dan zijn er altijd ook nog die goede vrienden van vrienden, die met grote verhalen en tips komen over hun succesvolle beleggingen, vaak zonder risico en met hoge rendementen. Wat het ook is, het resultaat is dat we als industrie met individuele beleggers te maken hebben die een erg vertekend beeld hebben gekregen over beleggen.

Ik heb zelf ook een goed voorbeeld meegemaakt enkele jaren geleden toen een klant mij belde. Deze belegger had een verhaal gelezen over een beleggingsportefeuille van een universiteit en wat een schitterend rendement deze gemaakt had in dat jaar. “Waarom doen wij niet zoals zij?” vroeg hij mij.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

 

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies