De enorme opmars van strategic beta ETF's

Binnen het landschap van Exchange Traded Products (ETP’s) zijn strategic beta producten aan een enorme opmars bezig. De groei is vele malen groter dan die van de ETP-markt als geheel: een verviervoudiging in vier jaar tijd, alleen al in Europa. Morningstar dook in de strategic beta ETP’s om te kijken hoe het landschap wereldwijd en in het bijzonder in Europa er momenteel voor staat.

Robert van den Oever 21 september, 2016 | 14:00
Facebook Twitter LinkedIn

Uit de data van Morningstar blijkt dat per 30 juni 2016 er wereldwijd 1.123 strategic beta ETP’s verkrijgbaar waren met een gezamenlijk totaal beheerd vermogen van 550,5 miljard dollar.

Met name in de afgelopen 12 maanden is de aanwas van nieuwe producten tot recordhoogte gestegen. Het aantal verkrijgbare producten is met 23% toegenomen in vergelijking met juni 2015. Het grootste deel van de noviteiten kwam op de markt in de Verenigde Staten. Reden is een combinatie van nieuwe aanbieders en strategiewijzigingen bij bestaande fondshuizen.

Strategic Beta ETP aug 2016 tabel 1 global ETP landscape

(klik op tabellen voor vergroting)

De toegenomen activiteit betekent ook toenemende concurrentie en dat heeft zijn weerslag op de kosten. De beheervergoedingen komen onder druk. Ze staan nu al onder druk, en die druk zal door de aanhoudende en groeiende concurrentie alleen nog maar verder toenemen, verwachten de Morningstar-analisten die het onderzoek uitvoerden. De kosten van een strategic beta ETP liggen lager dan die voor een actief beheerd fonds, maar in sommige gevallen is het verschil maar heel klein.

De populairste categorieën strategic beta ETP’s zijn dividend-gewogen en lage-volatiliteit producten. Producten met een lage volatiliteit hebben de laatste tijd een hoge vlucht genomen. Per eind juni 2016 telde Morningstar er 61 die samen 47,5 miljard dollar onder beheer hebben.

Europa
Bekijken we de Europese markt meer in detail, dan zien we een forse groei van 25% in de afgelopen 12 maanden tot juni 2016 tot een niveau van 40 miljard dollar. Dat betekent een verviervoudiging in vier jaar tijd.

Strategic Beta ETP aug 2016 tabel 2 Europe growth

Behalve die groei is ook een verschuiving in marktaandelen te zien. Strategic beta wint binnen het passieve landschap marktaandeel op meer generieke producten. Dat marktaandeel is gestegen naar 7,5% ten opzichte van 6,3% een jaar geleden en die ontwikkeling past in de trend die we sinds 2009 zien.

Strategic Beta ETP aug 2016 tabel 3 Europe sb market share

Nieuwe producten
Net als het wereldwijde beeld toonde, wordt ook Europa overspoeld met nieuwe strategic beta ETP-producten. In de afgelopen 12 maanden kwamen er 58 nieuwe bij en dat is ongeveer evenveel als in het voorgaande jaar.

Het overgrote deel van die nieuwkomers zijn aandelenproducten. Slechts zeven nieuwe producten richten zich op andere vermogenscategorieën. In het aandelenuniversum zien we een duidelijke trend naar almaar ingewikkeldere producten. Bijvoorbeeld multifactor ETF’s, die bestaande factorblootstellingen samenbrengen in wisselende samenstellingen.

Aan de andere kant zijn er ook meer sluitingen van fondsen geweest. De afgelopen maanden zijn er 23 fondsen gesloten en dat is een verdubbelingen ten opzichte van het jaar ervoor. Dat is geen reden tot zorg, vinden de Morningstar-analisten, maar eerder een teken dat de markt volwassen aan het worden is. Immers, naarmate er meer nieuwe producten bij komen, stijgt ook het aantal dat er niet in slaagt voldoende klandizie te trekken en noodgedwongen het fonds sluit.

Categorieën
Ook in Europa zijn dividend-gewogen producten bijzonder populair met een marktaandeel van 43% binnen het universum van strategic beta ETP’s. De populariteit van inkomen-genererende producten hangt samen met het klimaat van lage rente, waardoor sommige categorieën nauwelijks nog rendement opleveren. En dan gaan beleggers op zoek naar categorieën die dat wel doen.

Producten met een lage volatileit en minimum variantie wisten hun marktaandeel op te krikken naar 19% ten opzichte van 13% een jaar geleden.

De grootste winnaar was verhoudingsgewijs multifactor dat het marktaandeel zag stijgen naar 13% van 7%. Voor de fondshuizen zijn multifactor-producten aantrekkelijk omdat ze het aanbod differentiëren en tegelijk de winstmarges op peil houden.

Strategic Beta ETP aug 2016 tabel 4 Europe sb category

Fondshuizen
De sterke groei van de strategic beta ETP-markt is voor het grootste deel ten goede gekomen aan één fondshuis: iShares is de grote winnaar met een groei van het marktaandeel naar 44% vergeleken met 7% een jaar geleden. Die dominantie verklaart ook waarom zeven van de tien grootste fondsen in Europa van iShares zijn.

De tweede plek is nog altijd voor SPDR, maar deze aanbieder leunt sterk op één fonds, namelijk het SPDR S&P US Dividend Aristocrats ETF SPYD. Maar liefst tweederde van het beheerder vermogen van State Street in deze categorie zit in dit fonds.

Grote winnaar is Source dat haasje-over deed bij db X-trackers en Lyxor en de derde plek pakte. Die winst werd vooral gedreven door het multifactor Goldman Sachs Equity Factor Europe ETF SMLU fonds, dat in de voorbije 12 maanden bijna 500 miljoen dollar wist op te halen.

De sterke groei van de markt trok ook nieuwe spelers aan. De Canadese vermogensbeheerder BMO sprong in het oog met de introductie van vier multifactor ETF’s die MSCI dividend-indices volgen. Bekijk hier de lijst met grootste fondshuizen op het gebied van startegic beta ETP's:

Strategic Beta ETP aug 2016 tabel 5 Europe fondshuizen

Bekijk hier de lijst met grootste strategic beta-ETF's:

Strategic Beta ETP aug 2016 tabel 6 Europe grootste sb ETFs

(klik op tabellen voor vergroting)

Kosten
Net als in de rest van de wereld daalt ook in Europa het kostenniveau aanhoudend. Naarmate de populaire factor-gebaseerde producten steeds gewoner worden, dalen de beheervergoedingen en daarmee de winstmarges voor de aanbieder.

De fondshuizen beantwoorden die trend door met nieuwe, ingewikkelder producten te komen die een hoger kostenplaatje hebben. Multifactor fondsen die tot wel zeven verschillende factoren incorporeren kennen een hoger prijskaartje dan simpeler fondsen.

Tegelijk zijn er dan nog altijd aanbieders zoals Vanguard die nieuwe, actief beheerde factor-ETF’s in de markt zetten tegen lopende kosten van slechts 0,22%. Dat biedt blootstelling aan de meest populaire factoren tegen een lager kostenniveau dan veel concurrerende strategic beta ETF’s.

Alles bij elkaar zorgen de duurdere nieuwe producten ervoor dat de kostendaling is afgevlakt. Per eind juni 2016 ligt het kostenniveau op gemiddeld 0,39% en dat is zo goed als gelijk aan een jaar geleden. Over de voorgaande periode was nog een fikse daling van het kostenniveau te noteren.

Lees meer over deze studie

Wilt u alles weten over de bevindingen van van Morningstar over de markt voor strategic beta ETP's? De volledige studie vindt u hier.

Lees meer over ETF's:

- ETF's laten solide instroom zien in augustus

- Beste & slechtste ETF's augustus: edelmetalen gedumpt, opkomende markten gewild

- Morningstar praat u bij over factor-ETF's

- De Europese ETF-markt in het tweede kwartaal

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten