Deze bedrijven kunnen de concurrentie met Amazon aan

De overname van Whole Foods Markets door Amazon heeft een aardverschuiving in de Amerikaanse retailsector teweeggebracht. Beleggers vrezen dat Amazon bepaalde retailsegmenten helemaal opslokt. Dat zet de aandelenkoersen van een hele reeks bedrijven stevig onder druk. Toch ziet Morningstar volop bedrijven die sterk genoeg zijn om met Amazon te concurreren door hun schaalgrootte of de niche waarin ze actief zijn. Amazon kan immers niet alles.

Robert van den Oever 14 augustus, 2017 | 11:08

Het was een ware aardverschuiving voor de retailsector toen Amazon medio juni aankondigde dat het Whole Foods Markets ging overnemen. Sindsdien zijn de aandelenkoersen van een reeks concurrenten en aanpalende retailbedrijven pijnlijk gedaald. Het Amerikaanse supermarktbedrijf Kroger is een kwart van zijn beurswaarde kwijtgeraakt, de koers van Costco daalde 17% en die van Target zo’n 7%. Het aandeel Target maakte een duikvlucht naar een maximaal verlies van 14% medio juli, maar is daarna weer opgeveerd.

Het relatief kleine en jonge Blue Apron Holdings, dat maaltijden bezorgt, moest zowat de helft van zijn beurswaarde prijsgeven. En dat in zijn jonge beurscarriere, want het aandeel is pas sinds eind juni genoteerd. Bij beleggers ontstond het idee dat Amazon deze nieuwkomer zou kunnen wegdrukken als het zelf in maaltijdbezorging zou stappen, iets dat Amazon eerder zelf heeft aangegeven. Veel beleggers lijken te vrezen dat als Amazon eenmaal zijn tanden in een bepaald soort retail zet, de concurrenten in dat segment min of meer worden uitgeschakeld.


Zo erg is het niet, vindt Morningstar’s retailaandelenanalist R.J. Hottovy. Hij gaat na welke retailbedrijven sterk genoeg zijn om de concurrentie met Amazon aan te kunnen. Dat kan zijn door schaalvoordeel of door een unieke propositie.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies