Harde Brexit raakt vooral automotive en supermarktbedrijven

Een Brexit zonder akkoord met de Europese Unie over handel en douane kan grote gevolgen hebben. De aandelenanalisten van Morningstar laten zien wat de effecten van een harde Brexit zijn op de sectoren automotive, banken, supermarkten, voedingsproducenten en luchtvaart. Hoe langer het duurt voordat het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie tot en akkoord komen, hoe reëler die gevolgen worden.

Robert van den Oever 11 december, 2018 | 12:01
Facebook Twitter LinkedIn

De Brexit dreigt chaotisch te gaan verlopen. Zolang er geen akkoord is gesloten met de Europese Unie over uittreding met nieuwe afspraken over handel, reizen en andere douanekwesties, is het volstrekt onduidelijk wat de gevolgen kunnen zijn. Maar dat die er zullen zijn, staat buiten kijf.

De aandelenanalisten van Morningstar onder leiding van Alex Morozov, Director of Equity Research EMEA, hebben zich gebogen over een aantal sectoren die naar verwachting te lijden zullen hebben onder een harde Brexit, zonder goede nieuwe afspraken.

Brexit AM timeline Exhibit 1

(klik op afbeelding voor vergroting)

De grootste gevolgen zijn te verwachten in de automotive industrie, bij de banken, de supermarkten en de luchtvaart en defensie-industrie. Voor elke sector hebben Morningstar’s aandelenanalisten een calculatie gemaakt voor de effecten van een disorderly Brexit.

Automotive
Groot-Brittannië telt een hele reeks auto-assemblagebedrijven en ontwikkelingscentra van diverse Europese en Japanse autobedrijven. Die leunen sterk op de aanvoer van onderdelen van over de hele wereld, maar vooral het Europese vasteland. Nu kunnen die goederenstromen ongehinderd de grens passeren dankzij de interne markt, maar als Groot-Brittannië daar uit stapt, en er zijn geen nieuwe, vervangende afspraken, dan bestaat het gevaar dat al die inkomende goederen onderworpen worden aan strenge douanebehandeling en importheffingen.

Dat leidt tot twee problemen, analyseert Morningstar’s automotive analist Richard Hilgert. Ten eerste natuurlijk de kosten. Als er importheffingen komen, dan worden de binnenkomende onderdelen duurder en daarmee de productie van de hele auto. De prijzen van auto’s gaan omhoog en dat heeft gevolgen voor de verkopen, zowel in het VK als daarbuiten.

Het tweede probleem is operationeel. Als de vlotte doorstroming van goederen stokt, loopt het productieproces spaak. Auto-assemblage verloopt via een uitgekiend proces van just-in-time levering, waarbij fabrikanten nauwelijks voorraden componenten aanhouden. Als zij niet langer kunnen rekenen op constante aanvoer, dan moeten ze grotere voorraden aanhouden om onderbreking van de productie te voorkomen. Het aanhouden van zulke voorraden betekent kapitaalbeslag en dus hogere financieringskosten.

Analist Hilgert calculeert dat in het ergste geval de automotive bedrijven een waardedaling van 14% te verduren krijgen, op basis van discounted cash flow. Het automotive-aandeel dat het aantrekkelijkst is binnen de sector is volgens Hilgert momenteel BMW.

Het aandeel BMW noteert zo’n 30% lager dan de Fair Value van 105 euro die Hilgert berekent, en dat is dan met inbegrip van de Brexit-impact. Het aandeel BMW is de afgelopen tijd al teruggevallen door de effecten van de nieuwe emissie-testcyclus WLTP die een flinke disruptie in de autoverkoopcijfers in de afgelopen maanden teweegbracht.

Retailers
De supermarktbedrijven zullen eveneens grote volgens ondervinden. Zij kopen veel voedingsproducten in bij de grote multinationale voedingsproducenten en ook die zullen duurder worden als er heffingen op komen. Onderstaande grafiek laat zien hoe afhankelijk Groot-Brittannië voor zijn voedingsimporten is van de Europese Unie. Vooral groente en fruit komen in hoofdzaak uit de EU. Alleen op het gebied van dranken is het VK netto-exporteur:

Brexit AM consumer Exhibit 1

(klik op grafiek voor vergroting)

Bij de supermarkten speelt nog een ander probleem. Want als de Britse economie schade oploopt, de groei terugvalt, de inflatie oploopt tot 6,5% en consumenten gaan bezuinigen, dan zullen ze minder boodschappen doen en goedkopere merken in hun mandje stoppen tijdens het winkelen. Zo’n down-trading effect kan de omzet en winst van de retailers flink aantasten.

Volgens de Morningstar-analisten Ioannis Pontikis en Philip Gorham gaan de supermarkten die afhankelijk zijn van de Britse thuismarkt daar het meeste last van krijgen: Morrison’s, Tesco en Sainsbury. Van de toenemende concurrentie zullen hooguit de discounters kunnen profiteren, zoals Associated British Food en in de non-food retailer de kledingketen Primark.

In een volgend artikel behandelen we de effecten van een harde Brexit op de financiële sector en we laten zien welke sector het minst getroffen wordt door de problematiek. Sterker nog, die biedt juist kansen als de aandelenbeurzen op sentiment in het rood duiken. Dat is voor deel twee van Morningstar’s verkenning van een harde Brexit.

 

Lees meer:

Deal or no deal, onrust en onzekerheid alom

- Contraire ideeën voor na 2018

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten