Welkom bij Morningstar.nl! Bekijk de veranderingen en ontdek hoe onze nieuwe functionaliteiten u kunnen helpen bij uw beleggingsbeslissingen.

Auto-aandelen: Duitse drie zijn ondergewaardeerd, Tesla en PSA te duur

Morningstar neemt ieder jaar de automotive industrie onder de loep en de Fair Values die de aandelenanalisten aan de diverse autofabrikanten toekennen. De grote Duitse drie, Volkswagen, Daimler en BMW zijn ondergewaardeerd. BMW is een van Morningstar's Best Ideas, net als General Motors. Door de winstwaarschuwing bij de jaarcijfers is BMW nog verder ondergewaardeerd geraakt.

Robert van den Oever 20 maart, 2019 | 11:23

De auto-industrie is flink in beweging. De gevestigde namen zien zich geconfronteerd met forse investeringen in elektrificatie en autonoom rijden. Wie nu de juiste keuzes maakt, is in de nieuwe werkelijkheid van de toekomst de winnaar. Tesla was pionier met elektrisch rijden, maar krijgt in rap tempo concurrentie van de grote, bekende merken die een inhaalslag maken en met hun eigen nieuwe elektrische modellen op de markt komen.

De aandelenkoersen van diverse autofabrikanten worden al een tijd gedrukt door deze hoge investeringen in elektrificatie en in de ontwikkeling van autonoom rijdende voertuigen. Daar worden miljarden in gestoken zonder dat daar op korte termijn commercieel resultaat van te verwachten is en dat maakt beleggers huiverig.

Jaarlijkse inventarisatie
Morningstar onderzoekt ieder jaar de automotive industrie en neemt daarbij de autofabrikanten en toeleveranciers onder de loep. De waarderingen van de diverse spelers in de auto-industrie lopen sterk uiteen. Onder de autofabrikanten zijn de aandelen Tata relatief gezien het goedkoopst. Het aandeel Ferrari is relatief het duurst.

De aandelen van de drie grote Duitse merken Volkswagen, Daimler en BMW noteren momenteel tegen een behoorlijke korting op de beurs, blijkt als we de Fair Values die Morningstar-analist Richard Hilgert voor de aandelen berekent, naast de actuele beurskoers leggen. Volgens Hilgert zijn ook de Europese merken Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Renault zwaar ondergewaardeerd. Voor de aandelen Tesla, Ferrari en PSA (Peugeot-Citroën-Opel) wordt op de beurs momenteel een te hoge prijs betaald, als we Hilgert's Fair Values bekijken.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de actuele aandelenkoersen, de Fair Values, de Economic Moats en de Morningstar Ratings van de grote wereldwijde autoconcerns:

(klik op tabel voor vergroting)

Onzekerheid
De Fair Values van de drie Duitse autoconcerns zijn de afgelopen maanden verhoogd, terwijl hun aandelenkoersen juist daalden als gevolg van vrees voor de gevolgen van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China en de Brexit die op een chaos dreigt uit te lopen. De vrees voor importheffingen over en weer en logistieke problemen die de productie in gevaar kunnen brengen, hebben beleggers voorzichtig gemaakt ten aanzien van auto-aandelen en de verwachte autoverkopen. 'Het is meer het sentiment omtrent mogelijke problemen in de toekomst dan dat de daadwerkelijke resultaten tegenvallen', aldus analist Hilgert.

Een andere reden voor de lage beurskoers is de angst dat diesel niet meer uit het verdomhoekje komt: 'De eisen worden steeds strenger en steeds meer steden verbieden diesels in hun stadscentrum. De bruikbaarheid van diesels dreigt beperkt te worden, zodat de vraag in diverse Europese landen aan het afnemen is.' Maar, concludeert Hilgert, de Duitse fabrikanten zijn financieel sterk en stabiel winstgevend.

Een andere reden dat de koersen bij de meeste Europese fabrikanten over het algemeen ondergewaardeerd zijn, is de herbeoordeling van alle modellen voor de WLTP-emissietest. Die heeft ertoe geleid dat in 2018 een heleboel modellen of modelvarianten gedurende enige tijd niet leverbaar waren. Dat heeft met name bij de Duitse fabrikanten aan de verkoopaantallen geknaagd.

Best Idea 1: BMW
Temidden van al deze ontwikkelingen is BMW een van Hilgerts favorieten in de industrie. Dat komt omdat het aandeel BMW meer dan die van zijn concurrenten is geraakt door het negatieve beleggerssentiment. Daardoor is het aandeel ondergewaardeerd geraakt: er zit ook bij de huidige marktontwikkelingen meer waarde in dan te pessimistische beleggers er nu aan toekennen.

Zelfs de winstwaarschuwing van BMW dat de resultaten in 2019 onder die van 2018 zullen uitkomen, verandert daar niets aan. De koersval die de winstwaarschuwing veroorzaakte, draagt bij aan de onderwaardering.

BMW krijgt van analist Hilgert een Narrow Moat vanwege de technologische voorsprong in aandrijftechniek en door de spreiding die het merkenpalet BMW, Mini en Rolls-Royce biedt: alledrie sterke merken die hoge marges mogelijk maken.

De cijfers staven dat, want de doelen van het strategisch plan dat BMW in 2007 ontvouwde voor 2020 zijn deels al gehaald. Het doel van 2 miljoen geproduceerde auto's werd al in 2014 gehaald. Ook het doel voor de operationele winst is al binnen; een reflectie van de krachtige winstgevendheid die een extra zetje krijgt door de toenemende productieaantallen.

BMW 3-serie modelgeneratie G20 (foto: BMW Group) 

Best Idea 2: General Motors
Morningstar-analist David Whiston is positief over General Motors omdat het modellenpalet momenteel goed aansluit bij de markttrends en doordat de productie steeds efficiënter en effectiever wordt. GM kondigde afgelopen november een omvangrijk plan aan om de productie te rationaliseren door sluitingen van fabrieken en concentratie van productie op een kleiner aantal locaties. Dat moet 4,5 miljard dollar aan kostenbesparingen opleveren. 

Belangrijk is de introductie van een beperkter aantal nieuwe platforms waarop alle modellen voor de wereldwijde markten gebouwd worden. Dat zijn er straks nog maar vijf. Zo benut GM eindelijk zijn schaalgroot. Ook de concentratie op de Amerikaanse thuismarkt en de vier kernmerken in plaats van voorheen acht helpt de efficiency. Het meer vraaggedreven bedrijfsmodel zal ervoor zorgen dat GM ook in de neerwaartse en daljaren van de cyclus toch ten minste break-even kan draaien.

Het eerste kwartaal van 2019 zal nog wat mager zijn, maar analist Whiston is optimistisch voor heel 2019 als in het tweede halfjaar de nieuwe modellen in de segmenten SUV's en trucks echt in grote aantallen gaan verkopen. De operationele marge voor 2019 zal op 10% uitkomen.

Chevrolet Corvette ZR1 Convertible (foto: General Motors)

De Fransen
Renault heeft het eveneens lastig op de beurs en dat is niet alleen een gevolg van stagnerende verkoop, maar ook de leiderschapscrisis rond de gearresteerde topman Carlos Ghosn speelt mee. De aandelenkoers is dus iets teruglopen, terwijl Morningstar de Fair Value verhoogde omdat het vindt dat Renault solide financiële resultaten boekt en dankzij zijn schaalgrootte goed gepositioneerd is in het internationale speelveld. Daardoor is het aandeel nu fors ondergewaardeerd.

Bij landgenoot PSA (Peugeot-Citroën-Opel) is de Fair Value eveneens verhoogd, maar de koers is nog veel harder gestegen. Beleggers zien de stappen die PSA heeft gezet na de crisis van enkele jaren geleden waar het bedrijf flink op heeft ingegrepen:  'De overname van Opel, goed gekozen nieuwe modellen en aantrekkende economieën hebben de verkopen en de resultaten flink opgestuwd en het zelfvertrouwen een flinke impuls gegeven.'

Zozeer zelfs dat Peugeot weer internationale expansie oppakt. Het Franse merk keert terug op de Amerikaanse markt. Ook gaat het concern met het merk Citroën naar India en Rusland gaan kennismaken met Opel. Het PSA-concern wil zo minder afhankelijk worden van Europa, aldus Hilgert.

Wel is het volgens hem onontkoombaar dat PSA op termijn een fusie of een grootschalig partnership aangaat om competitief te kunnen worden, ook buiten Europa. 'Daarbij wordt negentig procent van de voertuigen nu gebouwd in Europa, dat legt meer druk op de loonkosten en dus marge dan bij fabrikanten die meer spreiding hebben.'

Tesla van onder- naar overgewaardeerd
Tesla was een jaar geleden ondergewaardeerd, maar is nu overgewaardeerd. De verwachtingen in de markt zijn hoog, met name van de nieuwe Tesla Model 3 die sinds kort ook in Europa te koop is; de grote aantallen zijn nu in aantocht. 'Toch zijn er ook signalen dat het niet allemaal vlekkeloos gaat', waarschuwt Hilgert. 'Eerder waren de productiemanco’s en vaak voorkomende slechte afwerking van de auto's al bekend, nu zet Tesla ook het mes in kostenposten waar het eerder juist in investeerde.

Zo wil Tesla zijn dealerverkooppunten sluiten en alleen online auto's verkopen. De functie van showroom zou dan worden overgenomen door kleinere 'experience stores' in drukke winkelstraten. Onduidelijk is wat er met de consumentenprijzen gaat gebeuren. Tesla had meegedeeld dat die omlaag zouden gaan met de kostenverlagingen mee, maar kwam daar later weer op terug.

Al met al zit er te veel verwachting en te weinig werkelijk resultaat in het aandeel Tesla. Bovendien was er een halfjaar geleden de opschudding over Elon Musk's veelbesproken tweet waarin hij aankondigde Tesla van de beurs te willen halen, hetgeen even later luchtfietserij bleek. Daarom heeft Hilgert in vergelijking met een jaar geleden zijn Fair Value verlaagd. Intussen is de aandelenkoers is juist gestegen, waardoor het aandeel nu overgewaardeerd is.

Ferrari
De koers van Ferrari is ten opzichte van vorig jaar ruimschoots verdubbeld. De omzet bleef zo goed als gelijk, maar Ferrari slaagde er wel in om de marge te vergroten. Analist Hilgert heeft de Fair Value verhoogd, maar de koers is veel sterker opgelopen. De markt hoopt op veel hogere winsten dan Hilgert calculeert.

Ferrari F8 Tributo (foto: Ferrari)

Ferrari is meer een verkoper van luxe-artikelen dan een autofabrikant, want een groot deel van de hoge winsten is te danken aan merchandise. Petjes, t-shirts en kostbare schaalmodellen kunnen een hoog prijskaartje dragen omdat de merknaam Ferrari ijzersterk is door al decennia aan de top van de markt te vertoeven, zowel met de straatauto's als met aansprekende resultaten op de internationale racecircuits. Die merkkracht maakt de naam Ferrari niet zomaar inwisselbaar en dat leidt tot een Wide Moat rating, een zeldzaamheid in de hevig concurrerende auto-industrie.

Tata en FCA ook goedkoop
Tot slot twee autoconcerns die een grote korting hebben ten opzichte van hun Fair Value. De koers van Tata is fors omlaag geduikeld als gevolg van alle problemen rond Jaguar Land Rover. De Fair Value is ook verlaagd, maar lang niet zo veel als de koersdaling. Tata is een enorm concern dat op lange termijn een gezonde speler op de internationale automarkt moet kunnen worden.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heeft het volgens Morningstar goed gedaan, maar beleggers zien dat nog niet helemaal. Het aandeel noteert nu met een korting van 49 procent ten opzichte van Morningstar's Fair Value.

 

Lees meer over aandelen:

- Drie aandelen die de Ultimate Stock Pickers aan- of verkochten

- Aankopen door Ultimate Stock Pickers zijn zeer geconcentreerd

- Deze 8 aandelen zijn gekocht door top actieve fondsbeheerders

Denkt u alles te weten over beleggen? Klik hier om dat te bewijzen met de Morningstar Investing Mastermind Quiz.

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming