Slecht nieuws? Durf contrair te zijn

Slecht nieuws kan bij individuele aandelen een flinke koersschok veroorzaken. De reflex om te willen verkopen slaat bij veel beleggers onmiddellijk toe is, maar achteraf blijkt zo’n sentimentgedreven beslissing zelden de juiste te zijn.

Robert van den Oever 17 april, 2019 | 16:53

Het begint er al mee hoe slecht het nieuws nu eigenlijk is. De kwestie rond ASML van afgelopen week is een goed voorbeeld van hoe de impact van een gebeurtenis gewogen moet worden. De termen ‘spionage’ en ‘diefstal van bedrijfsgeheimen’ zorgden voor een schrikreactie. Even leek het erop dat ASML’s intellectueel eigendom volledig te grabbel was gegooid en dat het verdienmodel plus de voorsprong op de concurrentie en het leidende marktaandeel als sneeuw voor de zon zouden gaan verdwijnen.

Bij nadere beschouwing bleek het allemaal minder ernstig. De chipmachinebouwer had de diefstal gelokaliseerd, de verantwoordelijken eruit gegooid, de zaak juridisch aanhangig gemaakt en maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat het niet nog eens kon gebeuren.

Beneden verwachting
Dergelijke schrikreacties treden ook regelmatig op als bedrijfsresultaten onder de verwachting uitkomen. Het is teleurstellend, als niet aan de verwachting wordt voldaan. Maar was die verwachting wel terecht? Of hoopte de belegger op te veel?
In een opgaande markt neemt de honger naar steeds verder versnellende groei bij beleggers toe. Als het dan een tandje minder gaat dan gehoopt, laten beleggers zo’n aandeel snel vallen.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming
© Copyright 2020 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookies