Welkom bij Morningstar.nl! Bekijk de veranderingen en ontdek hoe onze nieuwe functionaliteiten u kunnen helpen bij uw beleggingsbeslissingen.

Heeft het vermijden van onverantwoordelijke bedrijven echt effect of niet?

Duurzaam beleggen in zijn eenvoudigste vorm begint met het uitsluiten van bedrijven. Maar als veel beleggers bepaalde aandelen verkopen, dan worden die zodanig goedkoper dat ze weer aantrekkelijk worden zodat beleggers met minder scrupules er een mooi rendement mee kunnen maken. Doet de duurzame belegger zichzelf tekort met zijn principiële houding?

Jon Hale 28 juni, 2019 | 8:42

Duurzaam beleggen begint met het uitsluiten van bedrijven op grond van criteria op het gebied van Enviromental (milieu), Social (sociaal beleid) en Governance (goed ondernemingsbestuur). Als bedrijven onvoldoende presteren op die drie gebieden of ze houden zich bezig met activiteiten die de belegger wil vermijden, zoals steenkool, tabak of alcohol, dan kan de belegger ze uitsluiten van zijn beleggingsportefeuille.

Redenen voor uitsluiting
Eer zijn meerdere redenen om bedrijven uit te sluiten. Ten eerste is het een signaal voor het bedrijf in kwestie om harder te werken aan ESG. Bedrijven die hun reputatie hoog willen houden, kunnen onder invloed van het feit dat beleggers zich van hun aandeel afwenden, besluiten om meer aan ESG te gaan doen. Dan leidt het uitsluiten dus tot een incentive voor het bedrijf om zich te verbeteren.

De tweede reden is een financiële. Die vindt zijn grond in het feit dat beleggers van mening zijn dat de activiteiten van het bedrijf in kwestie niet passen in de toekomst en daarom waarde zullen verliezen: er komt een alternatief voor in de plaats dat de oorspronkelijke activiteit minder aantrekkelijk of zelfs overbodig maakt. Bijvoorbeeld bedrijven in fossiele brandstoffen zullen minder aantrekkelijk worden naarmate groene energie oprukt. 

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

Om dit artikel te kunnen lezen, kunt u zich inschrijven als Morningstar Basic Member

Registreer gratis

Over de auteur

Jon Hale  Jon Hale is a consultant with Morningstar Institutional Investment Consulting.

Bevestiging bezoeker


Onze website maakt gebruik van cookies en andere technologieën om een op u afgestemde ervaring te kunnen leveren, en te begrijpen hoe u en andere bezoekers onze website gebruiken. Zie 'cookie opties' voor verdere details.

  • Andere Morningstar websites
© Copyright 2018 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.      Gebruiksvoorwaardenen      Privacybeleid.    Cookie toestemming