Adyen, dat een deel van het online betalingsverkeer regelt voor grote retail- en handelsbedrijven zoals Facebook, Uber, Spotify en McDonalds, maar ook voor kleinere ondernemingen, geldt als een zondagskind. Het groeit al jaren als kool, en de koers stijgt zo mogelijk nog harder, sinds het bedrijf in juni 2018 een beursnotering aan het Damrak kreeg. Vooral de immateriële activa en de positieve netwerkeffecten springen eruit als concurrentievoordeel.
Feitelijk kun je deze twee factoren niet los van elkaar zien, vindt aandelenanalist Niklas Kammer van Morningstar. Ze versterken elkaar en maken dat je er steeds zekerder van kunt zijn dat Adyen een duurzaam rendement overhoudt na aftrek van de kosten.
Steeds stabieler
De onderneming, die in 2006 werd opgericht door drie Nederlanders en zijn hoofdkantoor nog altijd in het centrum van Amsterdam heeft zitten, heeft een zeer stabiele positie opgebouwd waar het gaat om het verwerken van de betalingen wereldwijd van retailers en handelsbedrijven. De sterke groei en de voorsprong op de concurrentie brengen Morningstar tot de overtuiging dat het techbedrijf een Wide Moat Rating waard is en een Fair Value van 1.100 euro per aandeel.