Ultimate Stock Pickers kochten bij in technologie en financials

De aankopen van de Ultimate Stock Pickers over het tweede kwartaal van 2021 laten zien dat ze een voorkeur hebben voor blue-chip aandelen die een Narrow of Wide Moat rating an Morningstar hebben. De aandelen die nieuw in de top-10 binnenkomen, zijn vooral telecom-aandelen.

Robert van den Oever 27 september, 2021 | 8:19
Facebook Twitter LinkedIn

Nu 24 van de 25 Ultimate Stock Pickers hun aan- en verkopen over het tweede kwartaal van 2021 hebben bekendgemaakt, kunnen we analyseren welke aandelen bij hen favoriet zijn. De aankopen vonden plaats tegen de achtergrond van een aanhoudend herstel op de financiële markten nu het ergste van de corona-pandemie voorbij lijkt te zijn.

Het opveren van de markt begon medio 2020 en kreeg een oppepper toen het aantal vaccinaties wereldwijd snel toenam en overheden overal steunpakketten in het leven riepen om bedrijfstakken die hard geraakt waren te steunen.

De Ultimate Stock Pickers wisten ondergewaardeerde aandelen te vinden in de sectoren technologie, communicatie, financials en gezondheidszorg. Bij de aankopen uit hoge overtuiging waren er vier aandelen die door ten minste vier fondsbeheerders werden bijgekocht: Alphabet, Mastercard, Nike en Facebook. De nieuwe aankopen zaten vooral in de telecomhoek met Alphabet, IAC en ook hier Facebook. De aandelen met een Wide Moat rating en de grootste onderwaardering zijn Facebook, Alphabet en Alibaba. 

De namen die werden aangekocht, waren wederom van hoge kwaliteit, want zo goed als alle bedrijven zijn voorzien zijn van een Wide of een Narrow Economic Moat. De overlap tussen de twee top-10 lijsten, de High-Conviction Purchases en de New-Money Purchases behelst 7 namen die op beide lijsten voorkomen.

Zo werkt het
Voor wie de Ultimate Stock Pickers een nieuw fenomeen zijn: High-Conviction Purchases zijn substantiële aankopen in verhouding tot de omvang van de fondsportefeuille. Dit kunnen aanvullingen op bestaande portefeuilleposities zijn. Dus niet de omvang van de aankoop op zich, maar de verhouding van de aankoop tot de totale portefeuille-omvang is de maatstaf. New-Money Purchases zijn aankopen van aandelen die eerder nog niet in de portefeuille zaten.

Een New-Money aankoop kan tegelijk ook een High-Conviction aankoop zijn, mits die van voldoende omvang is in verhouding tot de portefeuille.

High-Conviction purchases
De top-10 High-Conviction Purchases per ultimo tweede kwartaal 2021, koersen en Morningstar Ratings per 19 augustus 2021:

USP 2021-09 1

Dit is de top-10 van New-Money Purchases per ultimo tweede kwartaal 2021, koersen en Morningstar Ratings eveneens per 19 augustus 2021:

USP 2021-09 2

Drie voorbeelden

We lichten de drie aandelen nader toe die het meest gekocht zijn. ASML Holding, 3M en Nike.

USP 2021-09 0

 

ASML Holding
Neerlands trots uit Veldhoven is wereldmarktleider in de productie van machines waarmee chipfabrikanten hun chips fabriceren. ASML Holding NV (ASML) loopt voorop in lithografietechnologie, tegenwoordig met de geavanceerde Extreme Ultra Violet (EUV) techniek, en weet die voorsprong vast te houden, niet in de laatste plaats door het ruime budget van 2 miljard dollar voor onderzoek en ontwikkeling. Er zijn wel concurrenten, zoals Nikon en Canon, maar die kunnen niet tippen aan de technologie van ASML, vandaar de Wide Moat rating voor de Veldhovenaren.

ASML werkt nauw samen met zijn klanten bij de bouw, installatie en bedrijfsvoering van de machines. Ook daardoor is ASML niet inwisselbaar als leverancier en partner. De Moat Trend is dan ook positief.

Om de innovatie op snelheid te houden en om te kunnen blijven voldoen aan de Wet van Moore (elke twee jaar verdubbeling van de rekenkracht van chips) heeft ASML de ontwikkelingsketen verkort door zowel leveranciers van belangrijke onderdelen (bijvoorbeeld lenzen) als klanten dichter naar zich toe te halen. Klanten Intel, TSMC en Samsung hebben allemaal een belang in ASML genomen dat samen zo'n 23% bedraagt.

De Fair Value die Morningstar-analist Abhinav Davuluri voor ASML calculeert, bedraagt 527 euro. Dat betekent dat het aandeel ASML tegen een premie van zo'n 15% noteert. Toch kochten twee Ultimate Stock Pickers het aandeel uit hoge overtuiging.

3M
Ook het aandeel 3M (MMM) werd door twee fondsbeheerders uit hoge overtuiging gekocht. En ook dit aandeel kent een premie; 4% ten opzichte van de Fair Value van 195 dollar die analist Joshua Aguilar calculeert. De Wide Moat rating wordt gedragen door de sterke R&D inspanningen die leiden tot een breed palet aan innovatieve producten voor zowel alledaags als professioneel gebruik. De kracht zit hem in het eigen onderzoek dat 3M doet om producten te verbeteren. Dat wordt doorgezet in eigen productie, want 3M geeft zelden licenties uit op zijn technologieën. Die zijn overigens lastig te kopiëren of te imiteren, dus heeft 3M een voorsprong op zijn concurrenten.

Dat resulteert in een pricing power die 3M in staat stelt om 10-30% méér te vragen voor zijn producten dan concurrenten. Bovendien kunnen veel technologieën worden toegepast om ontwikkeling in merdere prductsegmenten, en dat leidt tot een belangrijk schaalvoordeel.

Analist Aguilar schat dat 3M zijn omzet in de komende 5 jaar met gemiddeld 5,5% per jaar kan laten groeien door gebruikmaking van zijn sterke punten. De groei van de markt voor gezondheids- en medische producten is daarbij een grote stimulans.

Nike
Vier Ultimate Stock Pickers kochten het aandeel Nike (NKE) uit hoge overtuiging, ondanks de premie van zo'n 13% die het aandeel kent ten opzichte van de Fair Value van 128 dollar die Morningstar's David Swartz ervoor hanteert. De analist is van mening dat Nike goed kan herstellen van de mindere tijden die het heeft gehad gedurende de corona-pandemie. Zijn Wide Moat rating is gebaseerd op de sterke merknaam en de sub-merken, vaak in samenwerking met beroemde sports. Daardoor kan het hogere prijzen vragen voor zijn producten en die hogere wistgevendheid kan nog jaren voortduren, verwacht de analist.

De concurrentie van merken als Adidas, Under Armour en Puma is stevig, maar Nike's identiteit is sterk genoeg om hen aan te kunnen, zo bewijst Nike al vele jaren. De strategische heroriëntatie van 2017, waarbij directe verkoop aan eindconsumenten en snoeien in het retailnetwerk voorop stond, heeft gewerkt. De merkidentiteit is stevig onder eigen controle en de snelheid van innovatie in nauwe samenwerking met het kleinere aantal distributiepartners die het volledige assortiment voeren, is toegenomen.

De vooruitzichten zijn goed, want in de afgelopen tien jaar is er in negen daarvan omzetgroei geboekt, met coronajaar 2020 als enige uitzondering. Ook maatstaven als kapitaalrendement laten steeds verbetering zien.

 

Wie zijn de Ultimate Stock Pickers?
De Ultimate Stock Pickers is een door Morningstar ontworpen concept om eigen onderzoek naar en waardering van aandelen vergelijken met de opinies van professionele vermogensbeheerders. De aandelenanalisten bij Morningstar het grootste deel van hun tijd wijden aan de zoektocht naar kwaliteitsondernemingen tegen aantrekkelijke waarderingen, maar ook andere deskundige beleggers doen dat. Door hun bevindingen naast die van Morningstar's eigen analisten te leggen, kunnen we u een nog completer beeld geven van waar de ondergewaardeerde juweeltjes op de aandelenmarkt te ontdekken zijn.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings