Is Meta nu een koopje?

Na de fikse duikeling van de beurskoers van Meta, het moederbedrijf van Facebook, vorig week, is het aandeel ondergewaardeerd geworden volgens de analisten van Morningstar. Het aandeel is dus goedkoop, maar is het daarmee ook een koopje?

Sunniva Kolostyak 07 februari, 2022 | 16:02
Facebook Twitter LinkedIn

Meta on a mobile

De aandelenkoers van Facebook's moederbedrijf Meta Platforms (FB) kukelde eind vorige week zo'n 20% omlaag nadat de kwartaalcijfers van het techbedrijf de verwachtingen niet haalden. Een teleurstelling dus, die de technologiesector als geheel een dreun gaf. Want ook andere grote Amerikaanse tech-aandelen zaten de afgelopen dagen in het verdomhoekje. De sell-off gold namelijk ook voor bijvoorbeeld Spotify (SPOT), Netflix (NFLX) en Peloton (PTON).

Het probleem bij Meta werd veroorzaakt doordat het aantal Facebook-gebruikers voor het eerst in 18 jaar gedaald is, als gevolg van de druk van concurrenten zoals TikTok. Dat gegeven veroorzaakte een schok in de markt na jaren van schier eindeloze groei van het aantal gebruikers en van de intensiteit van het gebruik.

Morningstar’s aandelenanalist Ali Mogharabi die Meta al lange tijd volgt, is van mening dat deze abrupte koersdaling een overreactie is. Hij ziet een parallel met de eveneens forse en plotselinge duikeling in juli 2018. “Het is een overreactie, omdat het aandeel na de koersdaling noteert tegen 9 à 10 keer het consensus-cijfer voor de aangepaste EBITDA over 2022 en dat is veel lager dan de historische niveaus", aldus de analist. 

Hij blijft dan ook bij zijn verwachtingen voor winst en omzet van Meta tot en met 2026, de Wide Moat rating en ook bij zijn Fair Value van $400 per aandeel Meta. Het aandeel sloot vrijdag op $237 en daarmee is het een 5-sterren aandeel volgens de beoordelingsmethode van Morningstar. En dus koopwaardig volgens analist Mogharabi die het nu een "attractive investment opportunity" noemt.

Belangrijk voor de toekomst is volgens de analist dat het verdienmodel van Meta verbreed kan worden: "Het bedrijf kan meer geld verdienen aan zijn gebruikers door bijvoorbeeld e-commerce. Groei in online commerce in combinatie met Facebook's en Instagram’s verschillende shopping features, zoals try-ons, en ook het platform openstellen voor andere aanbieders kan de bestedingen van gebruikers opstuwen.”

 

Grote investeringen
Behalve van de gebruikersdata schrokken beleggers ook van een ander gegeven in Meta's earnings update: het plan om in de komende jaren stevig te investeren. Ook daar heeft analist Mogharabi een andere kijk op: “We verwachten niet dat de metaverse omzet, ofwel die uit reality labs, in de komende jaren materieel zal zijn, maar we verwelkomen de keuze van het management om agressiever te investeren in nieuwe producten en diensten en in het diversifiëren van Meta’s omzet."

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Sunniva Kolostyak  is data journalist bij Morningstar.co.uk

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings