Netflix verliest abonnees en doet beleggers twijfelen

Een onverwachte en stevige daling van het aantal abonnees bij Netflix deed beleggers schrikken. De ideeën van het contentplatform ter verbetering zijn niet meteen enthousiast ontvangen.

Robert van den Oever 20 april, 2022 | 0:56
Facebook Twitter LinkedIn

netflix

Beleggers zijn behoorlijk geschrokken van de eerstekwartaalcijfers van Netflix (NFLX). Het streaming content platform maakte voor het eerst een daling van het aantal abonnees bekend en daardoor kelderde het aandeel zo'n 25% in de nabeurs handel op Wall Street op dinsdag waar het was gesloten op $348.

Woensdag bij opening van Wall Street ging dat verder met al snel na het luiden van de bel een min van ruim 30% op de koersenborden.

De cijfers zijn volgens Netflix zelf mede beïnvloed door het besluit om de activiteiten in Rusland te beëindigen als reactie op het conflict in Oekraïne. Maar na correctie voor dit effect blijft de groei van het aantal abonnees per saldo steken op 500.000. Dat aantal is ver beneden het verwachte cijfer van 2,5 miljoen nieuwe abonnees. Netflix verwacht het lopende tweede kwartaal af te sluiten met een verder verlies van abonnees, naar verwachting zo'n 2 miljoen klanten.

Omdat Netflix een veel lagere abonneegroei in 2022 voorspelt en een ook tragere marge-groei, heeft Morningstar-analist Neil Macker besloten om de Fair Value voor het aandeel Netflix te verlagen van $305 naar $280 per aandeel. De Economic Moat rating blijft gehandhaafd op Narrow.

De zorgen van het management
Problemen die het management vrder signaleert zijn het oneigenlijk delen van inloggevens door meerdere gebruikers. Daardoor blijft het aantal aangelosten abonnees lager dan het feitelijke aantal gebruikers. Dat moet anders, vindt Netflix, bijvoorbeeld door middel van  deelabonnementen voor de pakweg 100 miljoen gebruikers die nu onderling inlogs delen, maar daar verwacht de Morningstar-analist weinig heil van.

Wat co-CEO Reed Hastings ook anders wil, is het abonnementsmodel. Hij ziet ruimte voor een goedkopere abonnementsvorm die advertenties bevat. Morningstar-analist Macker noemt dit inzicht van de CEO een "nogal grote U-bocht", ofwel de CEO komt terug op zijn eerdere ideeën.

De analist ziet deze nieuwe abonnementsvorm nog niet zo snel op de Amerikaanse markt verschijnen, maar mogelijk wel eerder in opkomende markten, zoals India.

Hefboom voor inkomsten
In de eerste drie maanden van het jaar werd de omzet afgestraft door negatieve wisselkoerseffecten, hoewel de ARPU (gemiddelde omzet per gebruiker) in elke regio steeg dankzij het nieuwe prijsbeleid en we verwachten dat de 'ARPU stijgt' nog sneller in het tweede kwartaal. Netflix heeft in feite maar één bron van inkomsten, abonnementen, met twee hefbomen om de inkomsten te verhogen: het aantal gebruikers en de prijs.

Gezien de hoge penetratie op de Amerikaanse markt, de toegenomen concurrentie en de toegenomen vraag van de consumentenkant, wordt het moeilijker om nieuwe klanten te werven. Als gevolg hiervan zijn prijsstijgingen mogelijk de enige echte hefboom om de Amerikaanse inkomsten te stimuleren, denkt analist Macker: "Netflix kan mogelijk ook een paar extra dollars uit sommige gebruikers persen, maar we denken dat andere dat als een nieuwe prijsstijging beschouwen en als gevolg daarvan besluiten hun abonnement op te zeggen."

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings