Adyen onderuit na tegenvallende winst- en groeicijfers

Adyen, de Nederlandse fintech die de afgelopen jaren sterk is gegroeid, gaat donderdag onderuit op de beurs na tegenvallende winstcijfers en lager dan verwachte groei over het eerste halfjaar. Het aandeel staat 25% lager.

Robert van den Oever 17 augustus, 2023 | 0:29
Facebook Twitter LinkedIn

Pieter van der Does

Adyen's co-CEO en mede-oprichter Pieter van der Does. Foto: Adyen.

Betalingsdienstverlener Adyen rapporteert over het eerste halfjaar een operationele winstdaling van 10% naar €320 miljoen en daar zijn beleggers niet blij mee. Hoge kosten hebben de marge aangetast. Het aandeel gaat ruim 25% onderuit op de Amsterdamse beurs.

De winst daalt omdat Adyen veel geled heeft geInvesteerd in het aantrekken van nieuw personeel en in het verhogen van de salarissen van bestaand personeel. Daar kiest het bedrijf bewust voor: Adyen wil investeren in toekomstige groei nu er geschikte mensen op de markt komen die elders hun baan zijn verloren, want in deze fintech-wereld heeft eerder een shake-out plaatsgevonden en Adyen-oprichter en CEO Pieter van der Does wil die mensen nu binnenhalen omdat ze nu beschikbaar zijn. In het afgelopen halfjaar kwamen er ruim 500 banen bij op 3.880. Daardoor stegen de personeelskosten van €134 miljoen naar €247 miljoen.

Het is dezelfde motivatie als Adyen gaf bij de presenatie van de cijfers over 2022 in februari. Ook toen waren beleggers niet blij met de keuze van Van der Does en zetten het aandeel op de dag van de cijfers 15% lager. 

 

Groeitempo is alles

Maar ook het groeitempo valt beleggers tegen. Met name in de regio Noord-Amerika, waar de omzetgroei vertraagde naar 23% in de eerste helft van dit jaar vergeleken met 52% groei in dezelfde periode vorig jaar. De focus in de VS is volgens Adyen verschoven naar kostenbesparing in plaats van puur groei. Het bedrijf wijt de groeivertraging mede aan personeelsgebrek, en wijst daarom op de noodzaak om te investeren in het aantrekken nieuwe mensen.

Die groeivertraging is volgens Morningstar-analist Niklas Kammer teleurstellend, des te meer omdat Noord-Amerika recent nu juist de grootste groeimotor van Adyen was. 

Het transactievolume voor Adyen als geheel steeg in het eerste halfjaar 23% naar €426 miljard. De netto-omzet steeg 21% naar €739 miljoen, een teleurstellend cijfer, aldus de analist. Een van de belangrijkste drijfveren achter Adyen en de snelle groei van het aantal klanten en het netwerk van winkeliers en horeca, zowel fysiek als online, die Adyen kiezen om hun betalingen te verwerken. 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten