Reder Maersk onderuit door lage vrachttarieven, schrapt 10.000 banen

De Deense rederij Maersk gaat ruim 10% onderuit op de beurs van Kopenhagen na lager dan verwachte omzet en winst door de malaise in de containervaart. Maersk breidt zijn lopende besparingsprogramma uit en gaat 10.000 banen extra schrappen.

Johanna Englundh 03 november, 2023 | 14:24
Facebook Twitter LinkedIn

maersk

Het Deense rederij Maersk (MAERSK B) rapporteerde een scherpe daling van de winst en omzet en kondigde aan dat het 10.000 banen schrapt, bovenop zijn bestaande herstructureringsprogramma. Het aandeel Maersk daalt na dit nieuws op de beurs van Kopenhagen met 11%.

“Onze sector wordt geconfronteerd met een nieuw normaal, met een gematigde vraag, prijzen die weer in lijn zijn met historische niveaus en inflatiedruk op onze kostenbasis. Sinds de zomer hebben we in de meeste regio's overcapaciteit gezien, wat heeft geleid tot prijsdalingen en geen merkbare stijging in recycling van schepen of opleggen”, aldus CEO Vincent Clerc in een verklaring.

De groep waarschuwde al in augustus dit jaar voor een scherpere daling van de wereldwijde vraag naar zeecontainervervoer dit jaar, als gevolg van de trage economische groei en voorraadafbouw in de nasleep van de covid-19-pandemie.

 

Sombere toon

Michael Field, Morningstar's European marktstrateeg, zegt in een reactie: “Maersk kwam vandaag met een teleurstellende update over het derde kwartaal. Hoewel niemand geweldige cijfers had verwacht, waren het de woordkeus en de sombere toon van de verklaring die de wind uit de zeilen van beleggers haalden. We handhaven onze Fair Value schatting van 17.600 Deense kronen voor het aandeel, in de overtuiging dat er op dit moment heel wat negativiteit in de aandelenkoers zit. Maar beleggers die hopen op een snelle omslag, kunnen teleurgesteld worden.”

Gezien de uitdagende tijden die voor ons liggen, stelt Maersk dat het zijn kosten- en cash-beheersingsmaatregelen heeft versneld om de financiële prestaties veilig te stellen. Het schrappen van 10.000 banen zal naar verwachting resulteren in besparingen van $600 miljoen in 2024 en hogere herstructureringskosten van $350 miljoen, vergeleken met de $150 miljoen die begin 2023 werd aangekondigd. Die hogere kosten zullen verwachting gevolgen hebben voor de cijfers over 2023.

De verwachtingen voor het hele jaar worden gehandhaafd, maar zullen nu naar verwachting aan de onderkant liggen van de eerder gecommuniceerde EBIT- en EBITDA-bandbreedtes van respectievelijk $3,5-5,0 miljard en $9,5-11,0 miljard. Preciezere verwachtingen voor 2024 zullen worden gegeven bij de publicatie van de jaarresultaten over 2023 op 8 februari 2024.

 

Volumes herstellen

Gezien de huidige situatie verwacht Michael Field dat de verwachtingen voor 2024 waarschijnlijk niet fraai zullen zijn, en dat de markt zich daar vandaag op aanpast: “Hoewel dit allemaal verschrikkelijk klinkt, is er hoop. In de containervaart beginnen de volumes zich te herstellen. Hoewel het gevaar van een groter capaciteitsaanbod door concurrenten blijft bestaan, bevindt Maersk zich in een goede positie om de storm te doorstaan, aangezien de schulden de afgelopen jaren aanzienlijk zijn afbetaald.”

Maersk verklaarde dat de financiële resultaten voor het derde kwartaal van 2023 in lijn waren met de verwachtingen in een moeilijke marktomgeving. De omzet daalde van $22,767 miljard dollar naar 12,129 miljard in het kwartaal, vergeleken met een verwachte $12,582 miljard. De EBITDA daalde naar $1,878 miljard in het derde kwartaal, vergeleken met 10,862 miljard in dezelfde periode vorig jaar, en lager dan de verwachtingen van analisten van 1,968 miljard.

“De duidelijke boodschap van het management van vandaag was dat het marktklimaat verslechtert. De vrachttarieven blijven dalen, wat een zware impact heeft op de operationele marges. Het bedrijf onderneemt stappen om zijn personeelsbestand letterlijk te decimeren om zich aan te passen aan de nieuwe omgeving, terwijl de investeringsrichtlijnen voor het komende jaar aanzienlijk zijn gedaald”, voegt analist Michael Field toe.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Johanna Englundh  Johanna Englundh is redacteur van Morningstar in Zweden

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten