De sector cyclische consumentengoederen omvat ondernemingen in een hele reeks bedrijfstakken, waaronder autofabrikanten, restaurants, hotels, de entertainmentindustrie, retailers en fabrikanten van luxegoederen. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze sterk afhankelijk zijn van consumentenbestedingen en daarmee de grillen van de economie. Defensieve consumentengoederen zoals de voedingsindustrie en drankenfabrikanten produceren goederen waarvan de vraag relatief inelastisch is en daardoor vrij stabiel blijft ongeacht de stand van de economie. Cyclische consumentengoederen zijn daarentegen veel gevoeliger voor het economische klimaat.
Het is echter niet alleen de aanhoudende inflatie en het tanende consumentenvertrouwen geweest dat zijn weerslag heeft gehad op de sector. Zo normaliseert bijvoorbeeld de volumegroei in de luxegoederensector nadat werd geprofiteerd van bovengemiddelde spenderingsdrift toen consumenten na de coronalockdowns meer geld uitgaven aan onder andere luxeartikelen.
Het uitblijven van een overtuigend herstel van het bestedingspatroon van Chinese consumenten is een andere factor die een rem zette op de omzetgroei. Het veroorzaakte een reeks aan teleurstellende kwartaalupdates in de afgelopen twee maanden, waarbij toonaangevende bedrijven in het luxe segment zoals LVMH, Richemont, Burberry, Kering en Rémy Cointreau hun kwetsbaarheid toonden.
Fondsmanagers zien hun kans
De correctie onder de luxegoederen hebben diverse beheerders ertoe bewogen om toe te slaan. Zo is Richemont een aandeel dat nadrukkelijk op de radar staat van Stuart Rhodes, beheerder van M&G Global Dividend. Rhodes ziet het bedrijf voor de lange termijn als een groeibriljant, en hij betoogt dat het doorgaans lastig is om bedrijven van deze kwaliteit tegen aantrekkelijke waarderingen aan te kunnen kopen. Hij kocht eind 2022 een eerste positie, die in 2023 verder werd uitgebreid nadat zorgen over consumentenbestedingen voor koersdruk zorgden.
Ook Maj Invest Global Value Equities, dat wordt beheerd door Kurt Kara, Ulrik Jensen en Rasmus Quist Pedersen hebben hun oog laten vallen op de luxe-branche. Zo werd Kering, het luxemerkenconglomeraat dat onder andere de merken Alexander McQueen, Balenciaga, Brioni, Gucci en Yves Saint Laurent in de portefeuille heeft, afgelopen zomer aan de portefeuille toegevoegd, terwijl LVMH recent eveneens koopwaardig werd geacht.
Sterke plus voor cyclisch
Ondanks de moeilijkere marktomstandigheden voor de sector cyclische consumentengoederen kan de Morningstar Global Consumer Cyclical index over het jaar 2023 tot en met eind november een fraaie plus van bijna 20% overleggen. Voor een belangrijk deel is dat dankzij de formidabele koersprestaties van de grootste holding Amazon (+70% in euro), terwijl ook nummer twee Tesla een stevige opleving zag van de beurskoers (+90%). Onder de best presterende bedrijven in de index zijn eveneens autofabrikanten te vinden, waaronder Stellantis en Ferrari, en bedrijven uit de reissector zoals Booking Holdings en Marriot International.
De Top-5
De top-5 is samengesteld op basis van de best presterende wereldwijd beleggende beleggingsfondsen in de Morningstar Categorie Aandelen Sector Consumenten in 2023 tot en met eind november die sectorbreed gepositioneerd zijn, minstens 50% van hun portefeuille hebben gealloceerd naar cyclische consumentengoederen en waarvan een recente portefeuille beschikbaar is.
De top-5 wordt volledig gedomineerd door ETF's, waarbij de Amundi S&P Global Consumer Discretionary ESG UCITS ETF lijstaanvoerder is met een rendement van ruim 25% per eind november. Dat heeft de ETF vooral te danken aan de forse posities in de twee top holdings. Amazon, met een weging van 21%, en Tesla met een weging van bijna 13%, hebben een forse boost gegeven aan het rendement. Verder behoren DoorDash, Stellantis, Inditex en Expedia tot de voornaamste stijgers in 2023.