Vooruitblik op Tesla: blijven marges op peil?

Tesla's verkoopcijfers blijven stijgen, maar de winstmarge staat onder druk vanwege prijsverlagingen die nodig zijn omdat goedkopere Chinese concurrenten de strijd aan gaan. De resultaten die woensdag nabeurs komen zullen aangeven hoe erg het is.

Seth Goldstein, CFA 23 januari, 2024 | 10:44
Facebook Twitter LinkedIn

elon musk tilburg

Tesla komt op woensdag 24 januari na het sluiten van de Amerikaanse beurs op Wall Street met de resultaten over het vierde kwartaal van 2024. Morningstar blikt daar op vooruit en dit zijn de belangrijkste punten waar beleggers op moeten letten:

Operationele winstmarges: de winstmarges van Tesla zijn gedaald van een hoogtepunt van 17% in het derde kwartaal van 2022 naar minder dan 8% in het derde kwartaal van 2023.  We zullen kijken hoe de marges in het vierde kwartaal uitvallen, gezien de lagere verkoopprijzen die slechts gedeeltelijk gecompenseerd door lagere grondstofkosten en record-hoge productie en uitleveringen. Daarnaast is er de groeiende winstgevendheid van de business in energieopwekking en -opslag die de marges voor het volledige bedrijf kunnen opstuwen.

Vooruitzichten voor 2024: Hoewel het management van Tesla geen richtlijnen biedt in termen van traditionele financiële maatstaven zoals omzet of winst, bood het bedrijf wel een leveringsindicatie voor 2023 van ten minste 1,8 miljoen auto's en die is gehaald. We kijken  naar uitspraken over 2024 denkt in termen van groei met het bestaande aanbod.

Lancering betaalbare modellen: Tesla's volgende groeistuip voor de komende jaren is de komst van het nieuwe Model 2-platform, dat de basis zal zijn voor waarschijnlijk een kleinere sedan en een kleinere SUV ten opzichte van de Model 3 en Model Y. Deze nieuwkomers zullen concurreren in het segment van betaalbare modellen en de sleutelfactor zijn om Tesla in 2030 naar vijf miljoen afgeleverde auto's te tillen, vergeleken met ruim 1,8 miljoen in 2022. We kijken uit naar een update over de introductie.

Volledig zelfrijdende auto: zodra full self driving klaar is voor volledige lancering, kan het meteen vanaf het begin sterke inkomsten genereren en Tesla kan er een voorsprong op zijn concurrenten mee creëren. We kijken uit naar een update over de voortgang in de software-ontwikkeling van een volledig werkende versie.

 

Morningstar over Tesla

Fair Value: $210

Morningstar rating: 3 sterren

Economic Moat: Narrow

Uncertainty rating: Very High

 

Waardering

Het aandeel Tesla heeft drie sterren en daarmee is het redelijk gewaardeerd vergeleken met Morningstar's schatting van de reële waarde op de lange termijn, ofwel de Fair Value, van $210. Morningstar is van mening dat Tesla in 2030 ongeveer 5 miljoen voertuigen per jaar zal leveren, vier keer zoveel als de 1,31 miljoen die in 2022 werden afgeleverd. Dat is inclusief fleet sales, de verkoop aan grote partijen zoals leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven. Morningstar's voorspelling ligt ruim onder de ambities van Tesla zelf om tegen het einde van dit decennium 20 miljoen auto's te verkopen.

Morningstar's voorspelling gaat ervan uit dat Tesla beduidend méér exemplaren van de Model 3 en Model Y zal afleveren en dat de Cybertruck een succes wordt dat de verkoopvolumes over een aantal jaren opschroeft. Ook zal de nog te lanceren semi-truck de verkopen in de toekomst gaan opstuwen. Verder voorspellen we dat Tesla zijn nieuwe sportwagen en uiteindelijk ook zijn betaalbare sedan en SUV zal lanceren op een nieuw platform na 2025.

Wij denken dat het bedrijf met succes zal doorgaan met het terugdringen van de productiekosten per voertuig. Samen met een verschuiving naar een groter aandeel in de productie van de duurdere Model Y voorspellen we dat de brutomarges zullen toenemen tot ongeveer 30%, in de buurt van de 29% die is behaald in 2022, omdat de winstgroei in de automobielsector sneller groeit dan de omzet op de middellange en lange termijn. We gaan uit van omzetgroei en marge-expansie van software voor autonoom rijden die wordt verkocht op abonnementsbasis. Ook gaan wij uit van de succesvolle groei van het verzekeringsbedrijf en hogere winsten uit de divisie voor oplaadsystemen. 

 

Narrow Moat

Tesla heeft een Narrow Moat rating die voortkomt uit zijn immateriële activa en schaal- en kostenvoordelen. Het heeft een sterk merk als fabrikant van luxe auto's en hanteert premiumprijzen, terwijl de productie van de auto's door de expertise als pionier goedkoper is dan bij de concurrentie. Wij denken dat Tesla's Moat-bronnen zullen blijven bestaan, waardoor het bovengemiddelde rendementen op kapitaal kan genereren.

Wij zien potentieel om de kapitaalkosten in de komende twintig jaar te overtreffen, wat de maatstaf is die we hanteren voor een Wide Moat. Daar hoort echter wel een aanzienlijke onzekerheid bij, ook voor de bredere auto-industrie, gezien de snelle vooruitgang van technologie voor autonoom rijden die de manier waarop consumenten voertuigen gebruiken kunnen veranderen. Daarom vinden we bij een 10-jaars horizon een Narrow Moat passender.

 

Risico en onzekerheid

We kennen Tesla een Very High Morningstar Uncertainty Rating toe, omdat we een breed scala aan mogelijke uitkomsten voor het bedrijf zien. De automarkt is zeer cyclisch en onderhevig aan scherpe vraagdalingen op basis van economische omstandigheden. Als marktleider in elektrische auto's heeft Tesla te maken met toenemende concurrentie van traditionele autofabrikanten en nieuwe toetreders. Naarmate er nieuwe, goedkopere elektrische voertuigen op de markt komen, kan Tesla gedwongen worden om door te gaan met prijsverlagingen, zoals het de laatste tijd doet, en dat kan de bovengemiddelde winsten aantasten. De eerste effecten daarvan hebben we al gezien in de voorbije kwartalen.

Tesla investeert zwaar in capaciteitsuitbreidingen die het risico van vertragingen, uitstel van geplande productie en kostenoverschrijdingen met zich meebrengen. Het investeert ook in R&D om zijn technologische voorsprong te behouden en op software gebaseerde inkomsten te genereren, zonder enige garantie dat deze investeringen ooit vrucht zullen afwerpen. Tesla-CEO Elon Musk bezit iets meer dan 20% van de aandelen in het bedrijf en gebruikt deze als onderpand voor persoonlijke leningen, waardoor het risico toeneemt dat hij plukken aandelen zou moeten verkopen als hij zijn persoonlijke schulden moet afbetalen.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Seth Goldstein, CFA  is aandelenanalist bij Morningstar

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten