Indrukwekkende abonnee-aanwas Netflix

Netflix heeft in het vierde kwartaal een indrukwekkend aantal nieuwe abonnees binnengehaald. Positief is dat alle regio's daar aan bijdroegen, waardoor de omzetgroei versnelde. Volgens Morningstar is dat groeitempo op langere termijn echter niet vol te houden. 

Matthew Dolgin 24 januari, 2024 | 10:23
Facebook Twitter LinkedIn

Netflix

Netflix (NFLX) rapporteerde in het vierde kwartaal een aanzienlijke toename van het aantal abonnees, waarbij alle regio's bijdroegen. De gemiddelde inkomsten per abonnee stegen weer na enkele kwartalen van daling, wat resulteerde in een aanzienlijke versnelling van de omzetgroei. Wij zien de komende jaren verdere positieve effecten, maar denken wel dat de abonneegroei zal vertragen.

We verhogen onze schatting van de reële waarde naar $425 van eerder $410 na de resultaten en de vooruitzichten voor 2024, maar we denken dat de aandelenkoers op de zaken vooruit is gelopen, zelfs nu we verwachten dat Netflix dominant zal blijven. Het aandeel sloot dinsdag op Wall Street op $492 en is dus volgens Morningstar overgewaardeerd.

De omzet in het vierde kwartaal steeg met 13% op jaarbasis omdat Netflix wereldwijd per saldo ruim 13 miljoen netto nieuwe abonnees erbij kreeg, het hoogste aantal sinds het eerste kwartaal van 2020, en elke regio leverde méér nieuwe abonnees op dan in het eerste of tweede kwartaal van 2020, toen de pandemie-gerelateerde lockdowns net waren begonnen. Er kwamen 2,8 miljoen abonnees bij in de VS en Canada.

Hoewel we verwachten dat de abonneegroei relatief hoog zal blijven, denken we dat de katalysatoren die vorig jaar tot een buitensporige groei leidden, in 2024 aanzienlijk zullen afnemen. Netflix begon begin 2023 hard op te treden tegen het delen van wachtwoorden en rolde het beleid geleidelijk uit over verschillende markten, terwijl het tegelijkertijd nieuwe opties aanbood voor lager geprijsde abonnementen met advertentieondersteuning of toevoegingen voor leden aan bestaande plannen.

 

Groei advertentie-inkomsten

Het ARM groeide met 1% op jaarbasis in het vierde kwartaal, geholpen door prijsverhogingen in de VS, het VK en Frankrijk, en we denken dat Netflix ruimte heeft om het ARM de komende jaren aanzienlijk te verhogen dankzij de advertentie-inkomstenstroom. Netflix blijft een aanzienlijk operationeel hefboomeffect realiseren. De operationele marge van het bedrijf bedroeg 17% in het vierde kwartaal en meer dan 20% voor het hele jaar, een stijging van bijna drie procentpunten ten opzichte van 2022.

Het management verwacht een marge van 24% in 2024. De vrije kasstroom bedroeg ongeveer $7 miljard in 2023, maar ongeveer $1 miljard aan verwachte uitgaven voor content werd uitgesteld als gevolg van de stakingen. We verwachten meer dan $6 miljard aan vrije kasstroom in 2024.

 

Indrukwekkende aanwas

Onze nuchtere kijk op de omvang van de abonne-aanwas laat onverlet hoe indrukwekkend de prestaties van Netflix zijn geweest. Het aantal klanten dat afhaakt is lager dan het bedrijf had verwacht, en ARM is slechts licht gedaald in 2023, ondanks de introductie van goedkopere abonnementen, het wachten met prijsverhogingen in ontwikkelde markten tot het vierde kwartaal, en het verlagen van de prijzen in sommige markten, met name in Azië.

Advertentie-ondersteunde abonnementen maken nu bijna 10% uit van het totale abonneebestand en zullen waarschijnlijk aanzienlijk groeien omdat veel basis-abonnees, een vorm die Netflix in meer markten wil afschaffen, worden overgezet naar het ad-ondersteunde niveau.

Ondanks het grote abonneebestand optimaliseert het bedrijf zijn advertentieverkoop nog niet, en advertentieverkoop is geen belangrijk onderdeel van de dubbelcijferige omzetgroei die het bedrijf verwacht in 2024. Wij verwachten dat reclame een veel grotere bijdrage zal leveren aan de ARM-groei in 2025.

 

Nieuwe deals

Netflix heeft ook een overeenkomst gesloten met Worldwide Wrestling Entertainment om vanaf 2025 het vlaggenschip van WWE, Raw, uit te zenden in de VS en op verschillende internationale markten. Wij denken dat deze overeenkomst een goede start is voor terugkerende live-evenementen. Gezien het huidige leiderschap van Netflix ten opzichte van concurrenten, denken we dat het een groot risico zou zijn om jaarlijks miljarden dollars uit te geven om grote sportrechten veilig te stellen. In het geval van WWE betaalt Netflix ongeveer $500 miljoen per jaar gedurende 10 jaar, met opties om er na vijf jaar uit te stappen of nog eens 10 jaar te verlengen.

De overeenkomst verandert niets aan de uitgaven die het bedrijf eerder heeft gedaan. Raw brengt 52 weken per jaar live programma's, wat de klantenbinding kan stimuleren en de reclamemotor van Netflix verder zou moeten stimuleren. Met de rechten om WWE-programma's perifeer te maken, zoals Netflix heeft gedaan met andere sportgerelateerde documentaires, krijgt Netflix de kans om extra programma's te maken van het type waar het al succes mee heeft. We denken dat dit een minimaal risico met zich meebrengt als de WWE teleurstelt in termen van kijkcijfers of abonneegroei.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Matthew Dolgin  is aandelenanalist bij Morningstar

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten