Denk niet dat Rivian een Tesla 2.0 is

Rivian heeft nog een lange weg te gaan om aan de verwachtingen van beleggers te voldoen. Simpelweg Tesla's strategie van opschalen nadoen, is niet de juiste keus. Rivians trucks mikken op andere klanten en dat vraagt een eigen aanpak.

Christopher Johnson 05 februari, 2024 | 10:25
Facebook Twitter LinkedIn

Rivian UK Main

De VS staan bekend om hun liefde voor grote voertuigen, maar vooral de pick-up truck heeft een speciaal plekje in de harten van miljoenen Amerikanen. Volgens gegevens van reclamebureau Hedges & Company zijn in 2022 en 2023 maar liefst respectievelijk 2,7 miljoen en 2,8 miljoen pick-ups in het land geregistreerd. De Ford F-serie eiste voor het 48e achtereenvolgende jaar de toppositie op als bestverkochte truck.

Maar er is één merk dat de dominantie van Ford probeert te verdringen met een groen alternatief: Rivian, opgericht door directeur Robert Joseph Scaringe, bouwt elektrische pick-ups en richt zich op het revolutioneren van wat Scaringe "het minst efficiënte voertuig op de weg" noemt. Verwijzend naar het "gorpcore" kledingmerk dat geliefd is bij de stedelijke millennials, beschrijft hij Rivian als het Patagonia van de pick-up trucks: een luxe avontuurlijk voertuig dat ook nog eens goed is voor het milieu. Een overtuigend verhaal, maar beleggers hebben er misschien niet zoveel vertrouwen in.

Rivian (RIVN) heeft sinds zijn uitbundige beursgang op de Nasdaq in november 2021 moeite gehad om aan de verwachtingen van beleggers te voldoen. Bij de start van de handel met een indtroductieprijs van $78 opende het aandeel Rivian op $129,95. Maar het aandeel noteert nu $15,29. Bovendien heeft het bedrijf nog geen winst gemaakt. 

Volgens gegevens van Morningstar Pitchbook leed Rivian per september 2023 ruim $4,9 miljoen verlies, wat een dieprode nettowinstmarge van -148,97% betekent. 

Belangrijke steun

Wel heeft Rivian de steun van grote institutionele beleggers. Data van Morningstar laten zien dat het aandeel Rivian in portefeuille zit bij Baillie Gifford's US Growth Trust, American Fund en het UK and Worldwide Equity Fund met posities van respectievelijk 0,27%, 0,36% en 0,04%.

Ben James, investment director en specialist in Amerikaanse aandelen bij Baillie Gifford, steunt Rivian vanwege de groeiverwachtingen voor de lange termijn: "Wat ons aantrekt in Rivian-aandelen is ten eerste de blootstelling aan deze structurele verandering op lange termijn in de samenleving, weg van de interne verbrandingsmotor naar elektrificatie. En dan de bedrijfscultuur - dat is belangrijk voor ons in onze portefeuille. Met RJ Scaringe heb je iemand die heel bijzonder is en die een heel sterk team om zich heen heeft gebouwd."

James gelooft ook dat de baas van Rivian op een persoonlijke missie is om mobiliteit koolstofvrij te maken. Hij studeerde aan het Massachusetts Institute of Technology, voordat hij Rivian oprichtte in 2009 na de wereldwijde financiële crisis.Hij stelt dat Rivian een sterk merk voor zichzelf aan het opbouwen is met een Net Promoter Score (een maatstaf voor klantervaring) van 23. Dat is hoger dan FedEx (FDX), maar net onder EV-concurrent Tesla (TSLA).

 

Morningstar's visie 

Morningstar's aandelenanalist Seth Goldstein, die de aandelen omtrent elektrisch rijden volgt, heeft vertrouwen in de uitbreiding in de VS: "De verkoop van EV's groeide in 2023 met ongeveer 50% in de VS. We denken dat de verkoop van EV's zal blijven groeien, dankzij het belastingvoordeel van $7.500 dat nu van toepassing is op de aankoopprijs, ondanks het feit dat er minder modellen voor in aanmerking komen. We wijzen ook op de bouw van meer EV-laders als aanjager van groei, wat de range anxiety zal verminderen die sommige consumenten ervan weerhoudt om EV's te kopen."

 

'Ik ben uit Rivian gestapt – dit is de reden'

Risico's blijven. Analist Goldstein is van mening dat er hardnekkige hindernissen zijn die consumenten ervan weerhouden om de trucks van Rivian te kopen. "Rivian begint aan de bovenkant van de markt. Als je naar de truckmarkt kijkt, zie je dat er betaalbare trucks zijn en luxe trucks. Rivian is een luxe truck. Dus daar heb je een kleinere bereikbare markt van consumenten die geïnteresseerd zouden zijn in Rivian en het zich zouden kunnen veroorloven." De vanafprijs van Rivian's vlaggenschip, de R1T, is $73.000, waardoor het een prijsnadeel heeft ten opzichte van meer betaalbare merken die $40.000 tot 50.000 kosten.

Goldstein wijst ook op het gebrek aan oplaadinfrastructuur in een groot deel van de VS - vooral in landelijke gebieden die afhankelijk zijn van betrouwbaar gebruik van terreinwagens of SUV's. "Helaas zijn in de VS laadpunten voornamelijk te vinden aan de oost- en westkust, dichter bij grote steden waar minder vraag is naar pick-up trucks," zegt Goldstein.

Rivian heeft zich duidelijk ingespannen om hier iets aan te doen. Volgens Eric Clark, portefeuillebeheerder van AccuvestGlobal Advisor's Alpha Brands Core Equity fonds, zal Rivian's nieuwe fabriek in Atlanta helpen om meer auto's te produceren tegen aantrekkelijkere prijzen. "Toen Tesla ogenschijnlijk niets deed en plotseling zijn winstgevendheid omhoogschoot, was dat omdat ze de productie van het Model 3 en Model Y flink opvoerden." Hij gelooft dat Rivian, als het deze tactiek herhaalt, een vergelijkbaar niveau van winstgevendheid kan bereiken.

Maar Clark gelooft er niet genoeg in; hij heeft zijn positie in Rivian verkocht in de context van de hogere rente. "Het probleem is dat Rivian het doet met veel hogere kapitaalkosten dan Tesla. Die had het voordeel van nul procent rente, terwijl Rivian dat voordeel niet heeft. Het gaat veel meer kosten om schaalgrootte te bereiken. Ik weet niet zeker waarom mensen trek zouden hebben in zo'n aandeel. Winstgevendheid op basis van kwalitatieve cijfers trekt geld aan, en winstloze speculatieve groei is juist niet waar geld naartoe gaat op dit moment."

Bovendien denkt Clark dat een groot deel van de EV-markt al is aangeboord. De gewone consument, die al argwanend staat tegenover EV's, wil misschien liever een eerste ritje maken in een hybride dan in een EV. Het verbaast hem dan ook dat er nog geen puur hybride merk is gelanceerd voor consumenten in de VS om hen de mogelijkheid te bieden om op zowel brandstof als elektriciteit te rijden - vooral gezien de beperkingen met de oplaadinfrastructuur. 

 

'Ik blijf zitten in Rivian – dit is de reden'

Ben James van Baillie Gifford houdt vertrouwen. Hij gelooft dat het aandeel momenteel een bijzonder aantrekkelijke waardering heeft en dat alles wijst op aanhoudende groei en dus een sterk rendement: "Amerikanen kopen pick-ups met honderdduizenden, zo niet miljoenen. Cultureel gezien is het heel anders dan Europa."

Rivians volgende model, de R2 (verwacht in 2026) gaat voor het marktsegment van $50.000 - de prijsstelling zal ongeveer $40.000-50.000 zijn met de basisuitvoering onder de $50.000. Maar zelfs boven de $50.000 is de markt enorm. Dat betekent dat er de komende vijf jaar genoeg ruimte is voor Rivian om de verkoop aanzienlijk te laten groeien."

James is ook optimistisch over het potentieel van het bedrijf om aan populariteit te winnen over de tweedeling in de VS heen. Op termijn zou het zowel Democraten aan de kust kunnen aanspreken als Republikeinen in landelijke gebieden die meer gehecht zijn aan de verbrandingsmotor.

De enige die er nu al helemaal voor gaat, is Scaringe. Voor hem is er geen achteruitversnelling. Na zijn levenswerk (tot nu toe) te hebben besteed aan het fysiek opbouwen van de EV-consensus, zou een overstap naar een hybride model waarschijnlijk een compromis te ver zijn. Voorlopig lijkt het erop dat Rivian op zijn eigen koers blijft. 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Christopher Johnson  is datajournalist bij Morningstar in Londen

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten