Aandeel Maersk ondergewaardeerd na waarschuwing voor 2024

Het aandeel Maersk is gedaald na de waarschuwing van de rederij dat overcapaciteit de scheepvaart in 2024 zal blijven beheersen. De druk op de vrachttarieven blijft, ondanks de prijsstijgingen door de onrust in de Rode Zee. Het aandeel Maersk is ondergewaardeerd.

Johanna Englundh 09 februari, 2024 | 0:18
Facebook Twitter LinkedIn

Maersk

De Deense rederij Maersk (MAERSK B) heeft vorig jaar een omzet geboekt die ruim eenderde lager ligt dan in 2022 en een operationele winst (EBITDA) die 75% is uitgekomen.

Morningstar-analist Michael Field, die Maersk volgt, is niet verrast: “Dit was al duidelijk voordat de cijfers kwamen, maar toch daalt de aandelenkoers. De cijfers zelf zouden daar de reden niet van moeten zijn.”

Het aandeel Maersk daalde donderdag na de cijfers met 15%. Bij de resultaten gaf de scheepvaartgigant ook een update over de onrustige situatie in de Rode Zee; de verstoringen in het scheepvaartverkeer door aanvallen drijven de vrachttarieven weliswaar op, maar Maersk benadrukt dat de hele kwestie geen grote structurele stimulans is voor zijn resultaten. De overcapaciteit in de containervaart blijft en dat zal volgens het bedrijf hoe dan ook de resultaten over 2024 gaan raken.

Morningstar metrics voor Maersk

  •  Fair Value Estimate: 17,600 DKK
  • Actuele aandelenkoers: 10,890 DKK
  • Morningstar Rating: ★★★★
  • Morningstar Economic Moat Rating: None
  • Morningstar Uncertainty Rating: High

 

Negativiteit ingeprijsd in aandeel Maersk

Die waarschuwing, die de reder ook heeft doen besluiten om het aandeleninkoopprogramma op te schorten, staat in schril contrast met het recente optimisme van beleggers over de sector. “Wij geloven dat de ruime bandbreedte bij de verwachtingen voor 2024 en de pauzering bij het terugkopen van eigen aandelen de oorzaak zijn, waarbij beleggers bang zijn voor de hoge mate van onzekerheid”, zegt analist Field. Hij handhaaft zijn schatting van de reële waarde van DKK 17.600 en is van mening dat er op dit moment veel negativiteit in de aandelenkoers zit ingeprijsd.

Rederijen behoorden tot nu toe tot de best presterende aandelen in Europa in 2024, en Maersk begon de eerste handelsweek van 2024 als het best presterende aandeel in Europa, nadat de vrachttarieven plotseling sterk stegen als gevolg van de aanslagen in de Rode Zee. De aanvallen door door Iran gesteunde Houthi-rebellen hebben geleid tot het vermijden van het Suezkanaal, een van de belangrijkste handelsroutes ter wereld, en in plaats daarvan omvaren via de punt van Zuid-Afrika, wat ten minste tien dagen extra reistijd kost.

 

Overaanbod blijft scheepvaart beheersen

“Een van de belangrijkste inzichten uit de cijferpublicatie was dat de aanbodsituatie op de scheepvaartmarkten moeilijk blijft. In 2024 zal het aanbod groter zijn dan de groei van de vraag, wat de komende tijd lage tarieven betekent. De situatie in de Rode Zee, met aanvallen op commerciële schepen, heeft tot op zekere hoogte geholpen, maar de verstoring treft slechts een derde van het oceaanvolume, en is dus geen wondermiddel voor het structurele overaanbod. Dit is een belangrijke reden voor de opschorting van het aandeleninkoopprogramma”, zegt Field.

Een andere grote aankondiging was dat Svitzer, het zeesleepbedrijf van Maersk, zal worden afgesplitst. “Dit is op geen enkele manier een game-changer en het is onwaarschijnlijk dat dit substantiële waarde zal opleveren. Het is echter weer een stap richting Maersk om een eenvoudiger transport- en logistiekbedrijf te worden”, aldus analist Field. 

Facebook Twitter LinkedIn

Effecten genoemd in dit artikel

Naam effectPrijsChange (%)Morningstar Rating
A. P. Moller Maersk A/S Class B11.215,00 DKK-1,10Rating

Over de auteur

Johanna Englundh  Johanna Englundh is redacteur van Morningstar in Zweden

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten