Dit zijn de 8 interessantste mode-aandelen van nu

De mode-industrie is momenteel prima jachtgebied voor koopjesjagers. Veel aandelen in die sector zijn ondergewaardeerd. Van Morningstar kreeg u eerder de trends in deze branche en in dit tweede deel krijgt u de acht favoriete aandelen.

Rentsje de Gruyter 14 februari, 2024 | 17:39
Facebook Twitter LinkedIn

nordstrom

Veel modebedrijven zijn laag gewaardeerd op de beurs op dit moment. Dat is niet voor niks: beleggers zien dat deze sector met allerlei problemen worstelt, bijvoorbeeld als gevolg van de gestegen inflatie en de hogere lonen die de modebedrijven hun personeel moeten uitbetalen; afgelopen jaar hebben veel bedrijven immers de lonen (deels) gecompenseerd voor de inflatie.

Maar volgens aandelenanalist David Swartz van Morningstar zijn de vooruitzichten van een aantal modebedrijven op de wat langere termijn helemaal niet slecht – afhankelijk van hoe zij de huidige problemen willen oplossen. In een uitgebreide sectorvisie analyseert hij 32 modeconcerns en hij noemt zijn acht favoriete aandelen.

Onderstaand overzicht geeft inzicht in deze top picks en dat zijn VF, Nordstrom, Zalando, Hanesbrands, Shenzhou International, Under Armour, Nike en Accent Group. Lees waarom Morningstar van mening is dat ze interessant zijn voor beleggers met het oog op de lange termijn.

VF Corporation

De naam van het Amerikaanse VF Corporation (VFC) zal weinig Nederlandse beleggers wat zeggen, maar de merken die onder de paraplu van dit bedrijf vallen kennen zij vast wél. Dat zijn onder andere Vans, Timberland, Eastpak, Kipling en JanSport.

Met een beurskoers die beweegt rond de $17 en een reële waarde (Fair Value) van $57 is het aandeel zwaar ondergewaardeerd. Dat beleggers minder vertrouwen in het bedrijf hebben gekregen, is niet zo raar: de resultaten van VF zijn de laatste paar kwartalen verslechterd. Morningstar-analist Swartz legt de beleggingshorizon bewust een heel stuk verder weg en ziet dan in VF naast problemen óók een onderneming die met succes haar merkenportfolio verder ontwikkelt. In Swartz’ optiek zou het daarom goed kunnen zijn dat de winstmarge en omzetgroei op de middellange termijn (dus over 5 à 10 jaar) hoger uitvallen.

Een ander pluspunt van VF is volgens de analist het strategieplan dat de nieuwe bestuursvoorzitter Bracken Darrell afgelopen najaar op tafel heeft gelegd. Dat voorziet onder andere in een nieuwe directie voor Vans, een nieuw online platform van VF voor Noord- en Zuid-Amerika, en in bezuinigingen en schuldenreductie. Als het concern die plannen daadwerkelijk uitvoert, voorziet analist Swartz dat de beurskoers zal aantrekken. De belegger die zijn geld in VF stopt, heeft dus wel wat geduld nodig.

 

Nordstrom

Morningstars tweede favoriet is de Amerikaanse warenhuisketen Nordstrom (JWN), die haar Scandinavisch klinkende naam te danken heeft aan de twee Zweedse oprichters. De huidige ceo én de president zijn nog steeds Nordstroms. De onderneming begon ooit als schoenenwinkel en bestaat inmiddels meer dan een eeuw (sinds 1901) en is steeds verder uitgedijd. Nu heeft het alleen al in de Verenigde Staten een kleine honderd winkels.

Het gat tussen de actuele beurswaardering en Morningstar's reële waarde is momenteel groot: analist Swartz hanteert een Fair Value van $40, maar op de beurs noteert het aandeel nu rond de $20. Hij denkt echter dat de warenhuisketen eruit springt, vergeleken met soortgenoten, gezien haar trouwe klanten, goede reputatie op het gebied van klantenservice en haar sterke aanwezigheid in Amerikaanse en Canadese winkelcentra én online.

Gezien die degelijke basis én het in 2021 gelanceerde bedrijfsplan gelooft Swartz dat Nordstroms resultaten zullen gaan verbeteren. Dat plan, Closer To You geheten, voorziet in versterking van de e-commercetak, groei in de belangrijkste steden en uitbreiding van het aanbod aan kleding dat tegen grote korting in de schappen ligt.

 

Zalando

Dankzij het heftige marketingoffensief dat Zalando (ZAL) bij zijn komst in Nederland lanceerde, kent zo’n beetje iedereen dit Duitse online warenhuis wel. Met een aandelenkoers die rond de €19,50 schommelt, is ook dit modeconcern zwaar ondergewaardeerd. Morningstar schat de Fair Valueop €55.

Van alle online modeplatforms is Zalando de favoriet van analist Swartz. Om te beginnen is het de grootste in zijn soort binnen Europa: ongeveer 10% van de bevolking van landen waar Zalando online kleding verkoopt, is een actieve klant. Los van zijn grote bereik verkoopt het concern ook een ongekende hoeveelheid merken – meer dan 5.800 verschillende.

Andere sterke punten van Zalando zijn dat het bedrijf financieel gezond is en de trend dat kleding steeds vaker, door steeds meer mensen, online gekocht zal gaan worden. Daardoor wordt Zalando mettertijd alleen maar aantrekkelijker als verkooppunt voor modemerken, al ziet de belegger dat om de een of andere reden niet zo, schrijft Swartz. Althans, in de huidige beurswaardering zie je dat niet terug.

 

Hanesbrands

Hanesbrands (HBI), onder Amerikanen en Australiërs beroemd vanwege zijn ondergoed (daar heeft het een status à la Marks & Spencer in het Verenigd Koninkrijk), presteert op de beurs al meer dan tien jaar beroerd. Met het schrappen van het dividend heeft het bedrijf zich niet populair gemaakt onder beleggers. Maar Hanesbrands’ naamsbekendheid op het gebied van innerwear, zoals marketeers ondergoed tegenwoordig graag noemen, is volgens Swartz wel veel waard.

Daardoor heeft Hanesbrands volgens hem de macht om producten tegen een goede winkelprijs te verkopen en zo concurrenten te slim af te zijn. Ook positief vindt de analist dat het concern overweegt om het merk Champion te verkopen. Dat is weliswaar populair onder klanten, maar doet het minder goed dan vergelijkbare sportmerken. Met de huidige koers van rond de $4 à $4,80 per aandeel versus een Fair Value van $18,80 valt er in elk geval veel terrein te winnen.

 

Shenzhou International

Ook het Chinese kledingconcern Shenzhou, dat aan de beurs van Hong Kong een notering heeft, is zwaar ondergewaardeerd. De beurskoers van de fabrikant van zogeheten knitwear (gebreide stoffen) schommelde in januari tussen een kleine 80 Hong Kong dollar (HKD) en minder dan 70 HKD, terwijl de Fair Value volgens analist Swartz 140 HKD is.

Pluspunt van Shenzhou zijn zijn grote klanten zoals Nike, Adidas en Uniqlo, in wiens toeleveringsketen het een belangrijke plek inneemt. Het concern heeft volgens Swartz’ rapport zijn marktaandeel de afgelopen tijd weten te vergroten, ondanks lastige omstandigheden. De analist voorziet voor de toekomst een consistente groei van de omzet, doordat Shenzhou zijn capaciteit steeds verder aan het uitbreiden is – met de bouw van nieuwe fabrieken en door nieuw personeel aan te nemen.

 

Under Armour

Het Amerikaanse sportkledingmerk Under Armour (UAA) is nog jong, vergeleken met concurrenten als Adidas en Nike. In 1996 werd het opgericht door oud-American football-ster Kevin Plank. De reële waarde (Fair Value) per aandeel van $15,50 contrasteert sterk met de actuele koers die schommelt tussen de $7,78 en $8,30.

Swartz roemt de populariteit van het merk en de solide balans van Under Armour: daar staat een hoger bedrag aan cash op dan aan schulden. Ook denkt hij dat de winstmarge vanaf volgend jaar kan verbeteren en de verkoop harder kan gaan groeien onder leiding van de nieuwe bestuursvoorzitter Stephanie Linnartz, die een klein jaar geleden aantrad. Zij was tot dan directeur van het de eveneens beursgenoteerde beroemde hotelketen Marriott.

 

Nike

Bij sportconcern Nike (NKE) staat een beurskoers van circa $100 à $107 van de laatste weken tegenover een Fair Value van $136. Op de korte termijn zijn de vooruitzichten niet al te best, geeft Swartz toe, vanwege de zwakke vraag naar sportkleding dit jaar, en omdat Nike net als veel andere consumentenmerken worstelt met het wegwerken van te grote voorraden.

Maar Swartz verwacht dat de komende jaren de bedrijfskosten wel omlaag gaan, de verkoopprijzen juist hoger blijven en Nike de vruchten gaat plukken van zijn investeringen in zijn producten en de verbetering van zijn toeleveringsketen. De analist denkt dat dit op termijn tot een hogere winstmarge zal leiden.

 

Accent Group

Het aandeel van het Australische schoenen- en kledingconcern Accent Group (AX1) is met een beurskoers van rond de 2,30 Australische sloot niet zo zwaar ondergewaardeerd als Swartz’ andere favorieten. De Fair Value die hij aan het aandeel toekent, is namelijk 2,40 Australische dollars.

Dit jaar gaat zwaar worden voor Accent, verwacht de analist, vanwege de bekende problemen van modebedrijven, zoals hogere loonkosten die de winst drukken. Vanaf volgend jaar verwacht Swartz echter een sterk herstel van de inkomsten, mede dankzij de concurrentievoordelen waarover Accent Group beschikt, met zijn uitgestrekte winkelnetwerk en sterke banden met de grote schoenenmerken van deze wereld.

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Rentsje de Gruyter  Rentsje de Gruyter schrijft freelance voor Morningstar Benelux.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten