Vooruitblik op Heineken: volumes zijn de sleutelfactor

Heineken heeft net als andere consumetenmerken veel last van dalend omzetvolume. Prijsverhogingen compenseren dat, maar dat heeft een grens. Heinekens strategie voor hogere winstmarges in de toekomst is premiumisation.

Robert van den Oever 12 februari, 2024 | 14:39
Facebook Twitter LinkedIn

heineken

Kan Heineken (HEIA) de groei weer aanjagen? Dat is de belangrijkste vraag na ettelijke kwartalen van volumedaling in de bierverkopen. Prijsverhogingen hebben dat gecompenseerd, maar gedurende 2023 zagen we dat bierdrinkers daar steeds luider over begonnen te klagen. De inflatie drukt op ieders beschikbare budget en dus moest Heineken balanceren tussen prijzen verhogen en verder volume verliezen.

Positief is dat in de loop van 2023 de volumedaling wat verzachtte (4,2% versus 5,6% in het eerste halfjaar), maar de totale omzetgroei vertraagde eveneens (4,5% versus 6,6% in H1), omdat Heineken het verhogen van de prijzen moest temperen. Belangrijk is om te zien of de volumedaling verder afzwakt en of Heineken de totale omzetgroei weer kan stimuleren. In het huidge economische klimaat van hoge inflatie heeft Heineken dus te kapen met dezelfde problemen als de andere grote producten van cyclische consumentengoederen.

In Europa dalen de biervolumes al een lange tijd, in het derde kwartaal was dat voor Heineken 6,5% ondanks dubbelcijferige prijsverhogingen. Andere volwasen markten kenden eveneens daling, zoals de regio Americas, waar de VS onder valt, die een daling van 5,8% kende.

Heineken's nettowinst daalde in de eerste negen maanden van 2023 met 12,5% naar € 1,924 miljard, geraakt door een afschrijving op de activiteiten in Rusland, waar Heineken afscheid van heeft genomen.

 

Premiumisation is Heineken's promise for profit

Heineken's strategie om hoge prijzen te vragen en een hogere winstmarge te bewerkstelligen is gebaseerd op 'premiumisation', ofwel drankjes met een sterk en duur imago dat een hoger prijskaartje rechtvaardigt en daarmee een hoger winstmarge voor Heineken oplevert. 

In groeimarkten zoals Azie en Zuid-Amerika is er nog volop ruimte voor premiumisation. En daarvoor hoeft de op een na grootste bierbrouwer ter wereld na Anheuser-Busch Inbev (ABI) niets eens per se nieuwe producten te onwikkelen. Bijvoorbeeld het Heineken-merk wordt op de Nederlandse thuismarkt als mainstream gezien, terwijl het in het buitenland, bijvoorbeelde de Verenigde Staten, als een premiummerk geldt met een premium prijs. Maar het smaakt hetzelfde.

Morningstar-analist Philip Gorham verwacht dat de inflatie-gedreven prijsverhogingen zulen verminderen in het vierde kwartaal van 2023, hetgeen tot hogere volumes zou moeten leiden. Dat zou volgens de analist moeten kunnen leiden tot een stabilisatie van de volumes in 2024 en een lage enkelcijferige groei in 2025. 

 

Morningstar over aandeel Heineken

• Fair Value Estimate: €96,00 
• Actuele aandelenkoers: €93,75
• Morningstar Rating: ★★★
• Morningstar Economic Moat Rating: Narrow
• Morningstar Uncertainty Rating: Medium

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten