Vooruitblik op Ahold: hoe sterk beknibbelen we op boodschappen?

De hoge inflatie zet consumenten aan tot bezuinigen bij het boodschappen doen en dat voelen supermarkten zoals Ahold Delhaize. De jaarcijfers op woensdag zullen uitwijzen hoe groot de effecten zijn.

Robert van den Oever 13 februari, 2024 | 8:13
Facebook Twitter LinkedIn

Albert Heijn

Koninklijke Ahold Delhaize (AD) kennen we in Nederland van Albert Heijn met een landelijk  marktleiderschap et een marktaandeel van 37%, maar meer dan de helft van de groepsomzet komt uit de Verenigde Staten (meer dan $60 miljard), waar het in een aantal staten een nummer 1 of 2 positie op de lokale markt heeft.

De supermarktsector kenmerkt zich door hevige concurrentie en flinterdunne marges met gevechten om marktaandeel waarbij tienden van procenten al enorme verschillen zijn. In het huidige economische klimaat komen daar de hoge inflatie en de afnemende koopkracht nog eens bij. Bezuinigende huishoudens kiezen met de hand op de knip vaker voor goedkopere huismerken. Bij de jaarcijfers komende woensdag 14 februari gaan we zien wat de effecten daarvan zijn.

De - sinds het samengaan in 2016 - Nederlands-Belgische kruidenier heeft zijn expansie en activiteiten over het algemeen verstandig beheerd, vindt Morningstar-analist Ioannis Pontikis, met weinig financiële leverage en een strategie om zijn dividend en de terugkoop van eigen aandelen te financieren met behulp van zijn vrije kasstroom; de kostenbesparingen uit de activiteiten worden geherinvesteerd in de ontwikkeling van een robuustere omnichannel-ervaring met plaats voor fysieke supermarkten (grote winkels en kleine convenience-stores op bijvoorbeeld stations) en online bestellen met thuisbezorging.

 

Aanhoudend sterke concurrentie

De onderliggende dynamiek van de sector met zijn lage marges en hevige concurrerntie vraagt samen met de veranderende winkelgewoonten om voortdurende investeringen in technologie en automatisering. Ook zijn steeds weer selectieve prijsverlagingen nodig om de consumenten naar de winkels te lokken. Het lukt geen enkele speler in zo'n landschap, ondanks een sterk marktaandeel, om een concurrentievoorsprong te pakken.

Analist Pontikis verwacht vooruitkijkend naar dit jaar en daarna dat het beeld rondom Ahold Delhaize grotendeel gelijk zal blijven met winstmarges die voor de actviteiten in de VS structureel iets hoger liggen (omstreeks 4,7%) dan die in Europa (gemiddeld 3,5%).

Morningstar over Ahold Delhaize

• Fair Value Estimate: 31,00
• Actuele koiers: €26,25
• Morningstar Rating: ★★★★
• Morningstar Economic Moat Rating: None
• Morningstar Uncertainty Rating: Medium 

 

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Robert van den Oever  Robert van den Oever is research editor bij Morningstar in Amsterdam

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten